Veckans tidning
Övergivna båtar är inte minst ett problem för Grefab – som äger de flesta småbåtshamnar som styrs i kommunal omkring Göteborg.
Joakim Boström är chef för hamnarna på Grefab.

Övergivna båtar – ett gissel för hamnägare

Publicerad: (uppdaterad april 2, 2024 kl 10:26)

Båtkyrkogården, båthimlen, skroten. Platsen båtar tar vägen när de lämnar jordelivet föregås ofta av att bli övergivna på en strand, vid en brygga eller bakom en ladugård någonstans. Och problemet är stort, övergivna båtar finns överallt.

Båtkyrkogården, båthimlen, skroten. Platsen båtar tar vägen när de lämnar jordelivet föregås ofta av att bli övergivna på en strand, vid en brygga eller bakom en ladugård någonstans. Och problemet är stort, övergivna båtar finns överallt.

Transportstyrelsen gjorde under 2020 en så kallad båtlivsundersökning där det konstaterades att 16 procent av svenska hushåll äger minst en fritidsbåt. Siffrorna kommer från pandemiåret 2020 vilket gör att det antagligen är lite högre än andra år. Men det är trots allt runt 2,1 miljoner människor använde eller nyttjade en båt minst en gång under året 2020. Totalt räknar man med att det finns upp emot 1 000 000 fritidsbåtar i Sverige. Västkusten står för ungefär 14 procent av alla de båtarna.

Men en så stor mängd båtar betyder samtidigt en stor mängd oanvända båtar, och rent av övergivna båtar. Många är de som delar med sig i facebookgrupper och till grannar med frågor i stil med ”vems är egentligen den där jollen som legat vid strandkanten och ruttnat i alla år?”.

Räknas inte som hittegods

En båt hamnar sällan på en plats av en slump. Någon har lämnat den där. Och den omfattas inte av samma hittegodsregler som annat upphittat i samhället. Därför är det svårt för den som upptäcker en båt i sin hamn, eller på sin båtplats, att få polisen att ta tag i ärendet. Lika svårt kan det vara att flytta på båten själv – då kan man nämligen bli ansvarig om olyckan skulle vara framme och båten sjunker eller försvinner.

Övergivna båtar är inte minst ett problem för Grefab – som äger de flesta småbåtshamnar som styrs i kommunal regi omkring Göteborg. Joakim Boström är Chef för hamnarna på Grefab och han håller med om problembilden med övergivna båtar och efterlyser nu förändringar i hittegodslagen. För när Grefab skrotar övergivna båtar idag, så görs det trots att lagen inte är tydlig om när eller vilka båtar man får skrota, konstaterar Joakim Boström.

– Varje år har vi runt 20 båtar som dyker upp i våra hamnar där ägaren på ett eller annat sätt inte ger sig till känna. Oftast kommer det till vår kännedom i samband med upptagningar på hösten när vi märker att båtar fortfarande är kvar i vattnet. När vi då hör av oss till de som hyr platserna, så får vi reda på att det egentligen borde vara tomt. När vintern sen närmar sig – så måste vi flytta båtarna, vilket för vår del betyder att vi tar upp dem på land.

Före de plockar upp båten ur vattnet försöker Joakims personal att polisanmäla båten som upphittad, men redan där och då stöter de oftast på patrull.

– Polisen brukar fråga oss om vi vet något om båten, eller om den till exempel är stulen. Men det vet ju inte vi. Dessutom vill, eller får, vi inte gå in i båten. Så vi kan inte anmäla båten som stulen. Ibland, men inte alltid, kommer polisen hit för att undersöka – då är det upp till dem att avgöra om båten är stulen eller inte. Men det är sällan som ägaren hittas.

Kan utmätas

Om man vet vem som äger en övergiven båt kan Kronofogden hjälpa till att mäta ut personen mot båten. Men eftersom det saknas ett båtregister är det inte alltid enkelt att veta vem som äger en båt. Förvaltningsrätten har nyligen beslutat att en båt som inte är stulen, inte heller kan anses vara hittegods när den hittas, eftersom det är någon som lämnat båten där.

– Tappar man en plånbok, så kanske man inte vet var den är – men ingen tappar en båt. Skulle den verkligen vara tappad och komma drivandes, ja då kan det klassas som sjöfynd – och då är det en annan historia och mycket enklare för oss att hantera det då rent polisiärt. Men är den förtöjd i en brygga är det någon som lämnat den där.

Lågt värde

Joakim tror att en av anledningarna till att många båtar överges är att värdet sällan är speciellt stort.

– Vi har haft någon båtar som blivit övergiven där värdet närmar sig 100 000, men det är ovanligt. Oftast är det relativt sett billiga båtar där det många gånger skulle kostat mer för ägaren att hämta ut den hos oss än att låta den vara.

Grefab tar ut en dygnsavgift för båtar som ligger olovligen i deras hamnar. Sen tar de betalt för att lyfta båten ur vattnet och förvara den på land. Många gånger har kostnaden som förknippas med att någon hämtar båten överstigit det totala värdet på båten gång på gång. Dessutom är det extremt sällan någon ger sig till känna att det är deras båt, berättar Joakim. Oftast, kanske en gång på tjugo, försvinner båten bara över en natt. Resten tvingas Grefab att skrota. Ett beslut som tas efter att Grefab konstaterat att kostnaderna kring båten väl överstiger det värde båten har.

– Vi har inget annat val. Om vi nu hittar en båt – så säger polisen och förvaltningsdomstolen att det inte är hittegods. Så vi kan inte anmäla den som det. Och om det är någon som anmält den som stulen så kan vi inte anmäla den som upphittad – eftersom lagen inte anser att en båt kan vara hittegods under de här förutsättningarna. Så där har vi problematiken.

Så de båtar som trots allt kommer upp på land och slutar med att de skrotas. Hur görs det? Är det då en, helt enkelt, olaglig skrotning?

– Nej, vi anser att båtarna vi skrotar saknar värde och därmed lagmässigt klassas som skräp. Detta då kostnaden för att lösa ut dem från oss är högre än värdet på båten. Sen är det ju så att skulle någon komma hit, så gör vi allt vi kan för att ha gjort så rätt som möjligt. Ta den här segelbåten som exempel. Den har vi märkt upp, givetvis. Sen tar vi hand om den i minst 6 månader – oftast mycket längre. Men till slut så måste vi bli av med den. Och vi kan inte sälja den, för den är inte vår. Då tar vi ett beslut att skrota den.

Men varför gör ni det då?

– Vi måste. Tänk annars vad som skulle hända här. Vi har 20 båtar varje år och Grefab har funnits hur många år? 40? 50? Det går helt enkelt inte. Det finns ett scenario då vi skrotar helt lagligt. Om det är så att vi hittar något med ett värde under 100 kronor, då är det att anses som skräp och bara att slänga. Det kan hända att det ligger en liten, trasig plastbåt där vi ser att motsvarande skick bortskänkes på blocket. Då vet vi att värdet är så lågt att vi skrotar upphittat skräp.

Efterfrågar ny lagstiftning

Nu efterlyser Joakim en ordentlig förändring av lagstiftelsen. Framför allt behöver upphittade båtar kunna klassas som hittegods, menar han.

– Jag förstår också att polisen inte kan ta emot alla båtar som anmäls som upphittade, rent förvaringsmässigt. Men det behöver dem inte. Bara de får int det i systemet så hade det kunnat underlätta för alla. Och sen efter tre månader, eller någon annan tid, hade båten kunnat tillfalla den som hittar den, precis som andra upphittade grejer. Då blir det uppenbart för båtägare att det finns en risk att man blir av med båten om man lägger den var som helst.

TEXT:

Fredrik Helgesson

Kommentera artikeln!

Tyck till! Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver logga in med bank-id för att kommentera. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Torslanda-Öckerötidningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.
Laddar

Åker du kollektivt regelbundet varje vecka?

Tack för din röst
Du har redan röstat på den här omröstningen
Välj ett alternativ!

Annonser

På Testarna kan du snabbt och lätt hitta casinon utan Spelpaus

Spelcash.se – Speltips och rescensioner av alla spelbolag.

Utforska spänningen på ett nytt casino utan svensk licens!

Det är inte olagligt att spela på ett casino utan spelpaus och bonusarna är faktiskt bättre än på svenska sidor.

Den snabbaste betalningsmetoden för casino är swish, CasinoMedSwish.se jämför alla svenska casino med swish så du inte behöver göra det själv.

Jämför alla utländska casino som inte kräver gränser hos CasinonUtanSpelgräns.

Spela casino på nett och ta emot fina välkomsterbjudanden.

Allt du behöver veta om betting utan svensk licens hittar du på casinoburst.com

spela casino utan spelpaus

För den som vill uppleva pålitliga casinon utan svensk licens och söker trygghet, är ett besök till starwarscasinos.com starkt rekommenderat.

Jämför samtliga casino med Swish och läs allt vad de har att erbjuda på Alcasino.se

Bettingstugan.se – Sveriges hem för spel

Hitta Sveriges bäst online casino hos Casinodealen.se

Jämför och hitta bettingsidor för svenska spelare på Sportbloggare.com

Söker du en jämförelse på alla casino i Sverige med licens? Besök GoPlay.se

Slots Casino

Läs om casino utan spelpaus på casinoutansvensklicens.co

Vill du hitta bäst bettingsidor? SvenskBetting listar Sveriges bästa spelsidor!

Är du på jakt efter bästa casino sidor?Det hjälper vi dig med!

De bästa svenska spelsidorna hittar du genom oss, välkommen in!