För den som har en äldre båt i någon av Göteborgs hamnar kan de närmsta åren innebära extra mycket slit och arbete med bottenfärgen. Nya regler ställer nämligen krav på att hamnarna inte får sjösätta båtar om bottenfärgen innehåller tributylenn, eller bly, vilket Göteborgs-Posten var först att skriva om.
Påmålning av TBT har varit förbjudet sedan 1989 på fritidsbåtar och sedan 2004 på kommersiella fartyg. Trots det visar undersökningar att TBT fortfarande tillförs miljön från gamla färglager, enligt en rapport från Transportstyrelsen.
Grefab – som ägs av kommunerna Göteborg, Mölndal, Ale och Partille har i Göteborgsområdet 7000 båtplatser och 4200 vinteruppläggningsplatser. Till GP svarar Grefabs vd Anders Söderberg att de redan idag erbjuder båtägare tjänster som gör att det går att mäta halten av de giftiga ämnena och att ägarna från april 2027 behöver intyg för att intyga att båten är fri från TBT. Men de kan inte erbjuda vare sig plats för eller hjälp med sanering.
– Vi kan inte sanera eller erbjuda plats för sanering. Det krävs en av Miljöförvaltningen godkänd metod. Saneringen, om den utförs på fel sätt, kan öka spridningen av giftet. Grefab är en öppen hamn och kan inte kontrollera hur saneringen går till. Felaktig sanering blir ett större problem än att låta färgen sitta kvar, säger Anders Söderberg till GP.
I de miljöregler som Göteborgs stad arbetat fram för fritidsbåtar och hamnar går det att läsa att alla båtar byggda före 1998 bör utredas om de kan innehålla något av de miljöfarliga ämnena bly eller tributylenn (TBT), som innehåller tenn.
För att ta bort bottenfärg som innehåller TBT eller andra farliga ämnen rekommenderar Transportstyrelsen slipning, torrskrapning, blästring eller gelbehandling med skrapa. Men det förutsätter att både människor och miljö skyddas genom att bland annat marken täcks, att personlig skyddsutrustning används, att alla rester så som damm samlas upp och hanteras som farligt avfall.