J. Ring-Andersen Skibsværft i Svendborg på Fyn byggde segelfartyg som beundrades för sin skönhet. Ett och annat av dessa hamnade i svensk ägo
– till exempel Alma och M/S Atene.
De klassiska bohuslänska näringarna håller på att försvinna in i historiens glömska. Stenindustrin är med några undantag borta, fisket är långt ifrån vad det brukade vara och kustfraktfarten har i princip helt ersatts med vägtrafik. Inte heller finns det speciellt mycket i det offentliga rummet som minner om den tiden. I södra hamnen i Hunnebostrand står emellertid en skulptur av galeasen Alma, ett fraktfartyg som förr ofta sågs i olika hamnar längs västkusten – inte minst i våra farvatten, då hon i ett par omgångar hade Göteborg som hemmahamn.
Fartyget byggdes 1876 av J. Ring-Andersen på Thurö för egen räkning. Hon såldes dock tämligen omgående till J P Hansen i Svendborg. Och början av 1902 såldes Alma till J. Clausen Jörgensen i Kragenæs.
Våren 1907 blev hon svensk, inköpt av Carl Ferdinand Olsson på Malmön. Vintern 1920 såldes skutan vidare till Kurt Olsson med fler i Hunnebostrand. Karl ”Henke” Johansson blev ensam ägare våren 1924 och samma år fick Alma motor. Henke var en tuff man. Han ville inte ha någon styrhytt utan stod hellre surrad till rors i hårt väder, utan skydd för vind och vågor!
Hon förbyggdes 1937 i Hälleviksstrand och 1943 fick hon ny motor. Våren 1946 såldes skutan till Karl Alfred Sigvard Johnsson med fler i Göteborg. År 1950 bytte Johnson namn till Torsemark och skonerten blev galeas.
Alma eldhärjades den 6 december 1953 i Näsviken vid Åmål och sjönk. Enligt uppgift syntes masterna fortfarande ovan vattenytan på 1960-talet.
J. Ring-Andersens segelfartyg uppskattas – inte minst av modellbåtsbyggare, trots att varvet inte lämnar ut några ritningar till dem – för deras skönhet. I samband med en resa till Fyn passade undertecknad på att besöka varvet, som emellertid var semesterstängt.
Tack vare hjälpsamma danskar som höll på att reparera sina privata båtar fick jag tillträde till området, vilket var som att komma tillbaka i tiden. Jag passade även på att kika in på kontoret genom ett fönster. Inredningen bestod av tunga ekmöbler, med läderklädda dynor på stolarna, och på väggarna hängde fotografier, en oljemålning samt massor av halvskrovsmodeller av båtar som byggts på varvet.
J. Ring-Andersen Skibsværft, grundat 1867 av Jørgen Ring-Andersen (1842-1901), är ett av Danmarks äldsta träbåtsvarv. Under årens lopp har varvet byggt bortemot 200 träskepp, varav många fortfarande seglar. Fartyg som Lilla Dan, Helge, Activ, Seute Deern och Carene Star är klassiska exempel på god skeppsbyggeskonst. Under varvets första år byggdes även skepp av stål, men för att upprätthålla de goda träskeppstraditionerna koncentrerade man sig så småningom enbart på träskeppsbyggen och överlät stålskeppsbyggandet till ett nygrundat stålbåtsvarv beläget på Frederiksø.
Järnvarvet och flera andra klarade sig inte i världskonkurrensen, men J. Ring-Andersen Skibsværft har med hjälp av de gamla goda dygderna rörande såväl bygg- som reparationsarbeten samt gedigen kundvård överlevt år efter år. Att anpassa sig till den tid man lever i är nyckelordet för att kunna existera i en värld som ständigt förändras.
Varvet drivs i dag av Peter Ring-Andersen, som representerar fjärde generationen. Den femte generationen kommer inom ett antal år att ta över och bidra till en överlevnad för framför allt träfartyg.
J. Ring-Andersen skeppsvarv fungerar i dag som reparationsvarv, speciellt inriktat på restaurering och underhåll av såväl danska som utländska fartyg – varav de flesta är av trä, men även en del av stål.
Teamet av fartygsbyggare, smeder och andra anställda arbetar hela tiden för att uppfylla myndigheternas krav samt önskemål från fartygsägarna, vilket gör det möjligt att hålla de gamla segelfartygen i gång. De fartygsreparationer som varvet inte kan utföra själv utförs vanligtvis av ett av Svendborgs många företag inom branschen. Det handlar bland annat om marinmotorer, hydraulik, riggning och marinelektronik.
Ring-Andersen skapade inte bara sköna skepp i det förgångna, utan underhåller dem så att vi får uppleva denna kulturhistoriska skatt även i framtiden.
* Ö-borgen är ett Öckeröbaserat marinföretag. Ö-borgen driver flera företag, bland annat Ö-varvet, Hasslö Varv, Berg Marin, Power House, Imatech Marin & Industri, Marine Parts Europe, Donsö engine and shiprepair AB samt Swede Ship Marine.