Det här är en kommenterande text. Skribenten står själv för analys och ställningstaganden.
Det känns som om vi, i Torslanda-Öckerötidningen, har skrivit att det slutgiltiga gröna ljuset för genomförandet av Torslanda tvärförbindelse har tagits vid minst ett tiotal tillfällen vid det här laget.
I tisdags var det meningen att vi skulle konstatera det igen. Stadsbyggnadsnämnden skulle på sitt aprilsammanträde, med allra största sannolikhet, ta ställning för att låta granska detaljplanen för tvärförbindelsen i Torslanda.
I sista stund, när Torslanda-Öckerötidningens reportrar, gjorde sig redo för att i miljömedvetenhetens namn ta bussen in till staden och Köpmansgatan för att bevaka pressinformationstillfället efter sammanträdet, kom beskedet att ärendet hade bordlagts.
Ärendet kommer, enligt Stadsbyggnadsförvaltningens pressavdelning, nu att tas upp vid sammanträdet i maj. På frågan om varför ärendet bordlades i tisdags svarar de: ”Politiker kan yrka på bordläggning utan att ange orsak.”
Ärendet bordlades av Miljöpartiet.
Det gröna ljuset för tvärförbindelsen, får således återigen revideras till ett inte lika rubrikklatschigt gult ljus.
Ibland är inga nyheter också en nyhet i mediavärlden. Därför följer här, trots allt, en kommenterade text om Torslanda tvärförbindelse.
Om vi backar bandet bara ett par år kan vi konstatera att frågan om att avlasta Kongahällavägen fick en hel annan tyngd när byggandet av Northvolts och Volvo Cars gemensamma batterifabrik hastigt och (för Västsveriges näringsliv) lustigt kom upp på tapeten. Innan dess, när frågan ”bara” handlade om att minska bilköerna för de tusentals Torslanda-, Lilleby- och Björlandabor som bor norr om Torslanda Torg rörde sig frågan i snigelfart, eller kanske snarare salamanderfart.
I efterhand är det också intressant att konstatera att de var just det alternativ som passerar Nya Älvegårdsvägen och det område där batterifabriken byggs på sin sträckning mot Syrhålamotet som valdes.
Det trots att mätningar som gjorts (på uppdrag av dåvarande Trafikkontoret) har visat att en tvärförbindelse hade fått störst trafikavlastande effekt, det vill säga att den avlastat ett större antal fordon från Kongahällavägen på den kritiska sträckan förbi Torslanda Torg och ner till Torslandakrysset, om förbindelsen utgick från där Domarringsgatan ansluter till Kongahällavägen, i stället för via Nya Älvegårdsvägen.
Det ska dock sägas att möjligheten att bygga en ny ”Domarringsgren” finns kvar, på pappret. Men inom vilken tidsram den möjligen skulle kunna bli aktuell gör jag nog bäst i att inte sia om.
Vad kommer då Torslanda tvärförbindelse, i sin beslutade sträckning, bidra med? Om jag tillåts spekulera kommer den, åtminstone initialt, avlasta trafiken och minska köerna på Kongahällavägen på den mest kritiska sträckan som på morgonen är från i höjd med hållplatserna Vårbäcksvägen till Nordhagsvägen, och i eftermiddagarnas rusningstrafik mellan Torslanda brandstation och Torslanda Torg.
Men jag tror inte att trafiken kommer avlastas i den utsträckning som många pendlande Torslandabor har hoppats på.
På Nya Älvegårdsvägen kommer hastigheten av naturliga skäl vara låg, 30 eller möjligen 40 kilometer i timmen. Flera utfarter, övergångsställen och farthinder för gående (många skolbarn!) gör att den delen av den nya sträckan snabbt riskerar att bli köutsatt i rusningstrafik, i synnerhet på morgonen. Risken är då att vanans makt gör att många boende i områdena längs Domarringsgatan, Tumlehed och de södra delarna av Lilleby väljer ”den gamla vanliga vägen” – det vill säga Kongahällavägen förbi Torslanda Torg.
Hade man velat hade Torslanda tvärförbindelse, i sitt nuvarande föreslagna utformande, kunnat vara prioriterad för kollektivtrafik. Det hade gett boende i Lilleby, centrala Torslanda och delar av södra Björlanda ett incitament att ta bussen till Volvo, Lindholmen eller centrala Göteborg om en effektiv expresslinje sattes in där.
Västtrafik har dock hittills varit kallsinniga inför att ”utnyttja” tvärförbindelsen till fullo.
Västtrafik har tidigare velat att alla områdets kollektivtrafiklinjer ska passera Amhult Resecentrum. Amhult Resecentrum är nämligen en utpekad knutpunkt i stadens översiktsplan. I framtiden gör icke bekräftade uppgifter gällande
att det mycket väl bli så att boende som idag åker linje X1 in till centrala staden måste byta buss vid Amhult Resecenter. Det kommer bli ett bekvämlighetshinder som riskerar inte bara att människor fortsätter att ta bilen till jobbet, utan att fler pendlare från områdena ovan gör det.
Vilka är då vinnarna på att Torslanda tvärförbindelse nu – med störst sannolikhet hittills – verkligen byggs och dras som den kommer att göra?
Svaret är, förstås, Volvo Cars, Northvolt och deras gemensamma bolag Novo Energy. Och, om man vill ta på sig den peppigaste, färggrannaste och mest positiva partyhatten, även Västra Götalandsregionen när de, som de ofta cirkulerade buzzworden stipulerar: ”tar ledartröjan i landet för den gröna omställningen.”
Läs mer: Granskningsbeslut bordlades