Veckans tidning
GG 330 Carmona av Dyrön uppges vara Sveriges första gröna fiskebåt.
Anders Gustafsson en av delägarna med dopflaskan i högsta hugg.
Kommandocentralen har en fantastisk runtomsikt-och en avancerad instrumentering.
Huvudmaskinen är en MAK-diesel på 3600 hk.
Kylanläggningen.
Tv-myshörnan-har-en-väl-tilltagen-soffa
GG 330 Carmona av Dyrön

Sveriges första gröna fiskebåt

Publicerad:

Nu är det många år sedan man byggde en fiskebåt i månaden på Bergs varv på Hälsö. Den gången lyftes väl knappt ett ögonbryn åt ett nybygge. Annat var det när GG 330 Carmona av Dyrön invigdes på Ö-Varvet– då blev det folkfest!

”Vi har ärvt Bohusläns äldsta yrke av våra förfäder och vi ska lämna det vidare till våra barn och barnbarn. Vi tror på en ljus framtid för ett ansvarsfullt och uthålligt fiske. För våra familjer är detta i en livsstil, det betyder att vi hela tiden lever med naturen och är mycket måna om ett friskt hav och ett sunt fiske. 

När vi tog beslutet att bygga nya Carmona var alla inställda på att hon skulle bli en förebild på miljöområdet. 

Vårt fiske bedrivs enligt försiktighetsprincipen och bygger helt och hållet på de kvoter som bestäms av forskare och politiker. 

Vi är mycket stolta över vårt nya fartyg. Hon är beviset på vår starka tro på framtiden.” Så skriver ägarna i förordet till broschyren som presenterar deras nya fartyg Carmona, det nionde i ordningen.

Fisket ger återväxt
I samband med invigningen av GG 330 Carmona fick vi en pratstund med en av delägarna, Anders Gustafsson. Anders har varit fiskare sedan den dagen han slutade skolan. 

– Vi sålde den förra båten till Öckerö för tre år sedan och nu ville vi ha en modern och miljövänlig utrustning. Bland annat har Bergs tagit fram en ny propellerdysa som sparar bränsle.

– Vi ville bygga här för vi har lång och bra erfarenhet av Ö-varvet och det är viktigt att fisket genererar återväxt till samhället. Här i Göteborgsområdet har funnits en stor kunskap vad gäller båtbyggnation. Det är viktigt att vi försöker bevara det kunnandet. Sverige ska inte slänga bort sitt arv av att bygga båtar. 

Störst hittills
Det här var Ö-Varvets nybyggnation nummer 119 – den största därtill. Carmona är princip 50 meter lång och det tidigare största bygget var 24 meter. 

Från det att kontraktet skrevs i april 2020 och fram till leverans har det således gått drygt 2 år.

– Att få till det här under pandemin har inte varit helt enkelt. Det är ju otroligt mycket utrustning på en sån här båt. Vi har försökt arbeta med god framförhållning och med facit i hand har allt fungerat bra, säger Mats Edvardsson, som är projektansvarig på varvet.

Många knep
En målsättning med den nya båten är att miljöpåverkan ska vara minimal för att kunna bedriva ett så grönt fiske som möjligt. Här är några exempel på den avancerade designen:

Bland annat har skrovformen utformats så att den sparar bränsle. 

En ny propellerlösning ökar effektiviteten vid trålning.

Avgasreningsutrustningen minska kväveutsläppen i avgaserna med 85 procent. 

Den raka förskeppsdesignen sparar bränsle då den minskar motståndet i motsjö bättre än tidigare modeller. 

De pelagiska trålborden svävar i midvattnet för minskat motstånd och dessutom är de traditionella stålvajrarna ersätta med moderna dyneema-rep, vilket betyder minskad vikt och en bränslebesparing. 

Man har således tagit till många knep för att göra den blåvitröda båten så grön som möjligt.

Fakta

Löa: 49,9 m
Bredd: 12,50m
Djup: 6,5 m
Motor: MAK diesel 3600 hk
”Hjälpkärror”: VP D16 och VP D8
Dragkraft: 63 ton
Bränsletank: 177 kubik
Färskvattentank: 47 kubik
RSW-tankar: 1285 kubik
Ureatankar: 25 kubik
Besättning: upp till 12 man
Design: JEA Design
Maxfart: 15+ knop
Kylanläggning: Frio Nordica
Skrov: Western Baltic Shipyard
Utrustningsvarv: Ö-varvet 

TEXT:

Conny Åquist

Kommentera artikeln!

Tyck till! Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver logga in med bank-id för att kommentera. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Torslanda-Öckerötidningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.
Laddar

Använder du AI i ditt arbete?

Tack för din röst
Du har redan röstat på den här omröstningen
Välj ett alternativ!

Annonser

På Testarna kan du snabbt och lätt hitta casinon utan Spelpaus

Spelcash.se – Speltips och rescensioner av alla spelbolag.

Utforska spänningen på ett nytt casino utan svensk licens!

Det är inte olagligt att spela på ett casino utan spelpaus och bonusarna är faktiskt bättre än på svenska sidor.

Den snabbaste betalningsmetoden för casino är swish, CasinoMedSwish.se jämför alla svenska casino med swish så du inte behöver göra det själv.

Jämför alla utländska casino som inte kräver gränser hos CasinonUtanSpelgräns.

Spela casino på nett och ta emot fina välkomsterbjudanden.

Allt du behöver veta om betting utan svensk licens hittar du på casinoburst.com

spela casino utan spelpaus

För den som vill uppleva pålitliga casinon utan svensk licens och söker trygghet, är ett besök till starwarscasinos.com starkt rekommenderat.

Jämför samtliga casino med Swish och läs allt vad de har att erbjuda på Alcasino.se

Bettingstugan.se – Sveriges hem för spel

Hitta Sveriges bäst online casino hos Casinodealen.se

Jämför och hitta bettingsidor för svenska spelare på Sportbloggare.com

Söker du en jämförelse på alla casino i Sverige med licens? Besök GoPlay.se

Slots Casino

Läs om casino utan spelpaus på casinoutansvensklicens.co

Vill du hitta bäst bettingsidor? SvenskBetting listar Sveriges bästa spelsidor!

Är du på jakt efter bästa casino sidor?Det hjälper vi dig med!

De bästa svenska spelsidorna hittar du genom oss, välkommen in!