Göteborgs Hamns inspektionsfartyg, M/S Hamnen, kommer att elektrifieras. Fartyget har varit i tjänst som inspektionsfartyg i Göteborgs hamn sedan 1979, men har nu beslutats att konverteras till eldrift för att fortsätta vara i hamnbolagets tjänst.
Under elektrifieringen kommer den befintliga dieselmotorn att ersättas av en helt ny elmotor med 250 kW effekt och en batteribank på 520 kWh, som kan kompletteras med ytterligare batterikapacitet vid behov. Fartygets ordinarie kajplats i Majnabbehamnen kommer att utrustas med en 63 amperes laddare för mellanliggande laddning.
– I undantagsfall kan särskilda utryckningar, oförutsedda händelser eller extrema väderförhållanden kräva ytterligare räckvidd, och därför sätter vi också in en dieselhjälpmotor som drivs på HVO. Fartygets uppdrag är att vara tillgänglig i alla sammanhang 24/7 och därför behöver vi den flexibiliteten. Men målet är att kunna köra på batteri 90% av tiden, säger David Falk, skeppare på M/S Hamnen och projektledare för elektrifieringen av fartyget.
Idag är M/S Hamnen i aktiv drift cirka 1200 timmar per år, vilket ger en förbrukning på cirka 25 000 liter diesel. Det innebär 67 ton koldioxidutsläpp, vilket är 15% av hamnbolagets totala utsläpp.
M/S Hamnen läggs upp på varv på Ö-varvet på Öckerö under våren och ska åter tas i drift till hösten. Under uppläggningstiden kommer David Falk och den övriga besättningen att använda en mindre ersättningsbåt för att klara inspektionsuppdraget.
Elektrifieringen av fartyget är en del av Hamnens arbete med att uppnå sitt mål om en 70% minskning av hamnrelaterade utsläpp från Vinga och in över Göteborgsområdet. Det menar Göteborgs Hamn AB:s innovationschef Viktor Allgurén.
– Från Göteborgs Hamn AB:s sida har vi höga förväntningar på våra partners både i och kring hamnen och de beslutsfattare som vi samverkar med när det kommer till klimatomställning, och vi behöver ha med oss alla på tåget om vi ska klara våra mål. Om vi ska kunna kräva att andra ska bidra till omställningen, så måste vi visa på alla sätt att vi går före i den omställningen. Det är en trovärdighetsfråga, säger Viktor Allgurén.
M/S Hamnen
Ägare och operatör: Göteborgs Hamn AB genom Harbour Masters Office och Hamnkapten Åsa Kärnebro som är ansvarig för fartyget.
Längd: 20,3 m
Bredd: 5,7 m
Djupgående: 2,6 m
Marschfart: 8 knop
Driftstimmar/år: 1200
Ny elmotor: 250 kW
Batteribank: 520 kWh
Räckvidd på el efter konvertering: Minst 4 timmar i 6 knop
Investering: 17,3 miljoner kronor. Utöver konvertering till eldrift ingår även installation av en ny funktionsenlig styrhytt, samt en rad arbetsmiljöhöjande och livstidsförlängande åtgärder.
Källa: Göteborgs Hamn