Nya hjälpmaskiner för att minska utsläppen från vägfärjetrafiken installeras just nu på färjorna på Hönöleden. När installationerna är klara kommer det innebära 97 procent minskade partikelutsläpp på Hönöleden.
– Vi har valt den modernaste lösningen och den överträffar lagkraven rejält. Förutom minskade utsläpp är målet att även förminska bränsleförbrukningen, säger Peter Peterberg, miljösamordnare på Färjerederiet, i ett pressmeddelande från Trafikverket.
I varje färja finns två dieselgeneratorer. Genom att ersätta en av dessa och använda ett miljövänligt bränsle och samtidigt köra med katalysator, reduceras utsläppen av kväveoxider med 97 procent, enligt rederiets beräkningar.
Maskinerna installeras i en färja i taget, för att inte påverka trafikflödet på färjeleden. När arbetet är klart har alla fyra färjorna uppgraderats med det nya systemet. Den första färjan ut är Ada, där installationen nu är utförd och färjan är i trafik.
– Vi kommer göra en stor avgasmätning i slutet av januari alternativt början av februari då samtliga färjor har det nya systemet installerat ombord, säger Patrick Tollesby, distriktstekniker på Hönöleden, till Torslanda-Öckerötidningen.
Vad installationerna kommer att kosta och vad driftkostnaderna kommer uppgå till är ännu inte helt klart.
– Vi håller fortfarande på och installerar men vi bedömer att installationerna i de fyra Hönöfärjorna uppgår till 1,3 miljoner kronor vardera, säger Peter Peterberg till Torslanda-Öckerötidningen.