Volvos provbana – ett 50-årsjubileum

Uthållighet, komfort, tillförlitlighet … är några av de parametrar som utvärderas på Volvos provbana i Hällered. Nu har verksamheten där pågått i ett halvt sekel!

Vi kör mellan Alingsås och Borås. Vägen går genom ett idylliskt landskap. Bilen tar oss genom små samhällen och här och där finns en sjö – ett Sverige när det är som bäst, helt enkelt. Vi svänger in på en avtagsväg och befinner oss helt plötsligt i en naturtyp som påminner om en norrländsk sandmyrmark. Ett flera meter högt stängsel med gula varningsskyltar utplacerade med jämna mellanrum kantar ena sidan. Det hela ger ett mystiskt intryck. Kanske liknar infarten till rymdbasen Ersrange den här, hinner jag tänka. Plötsligt står vi på en enorm parkering mitt ute i ingenting – vi har hamnat på Volvos provbaneområde i Hällered. 

En speciell arbetsplats

På ett 700 hektar stort område finns 16 olika banor att testa bilar på. Störst är den 6,2 kilometer långa ovalen – en högfartsbana med doserade kurvor. På den här anläggningen genomförs alla typer av prov, sju dagar i veckan, dygnet runt. Här träffar vi Anna Ingvarsson och Claes Pettersson. Hon arbetar som planeringskoordinator och han är en av de cirka 50 testförare som arbetar här.

– En arbetsdag här är väldigt varierande, berättar han. Jag vet inte på förhand vilka arbetsuppgifter jag kommer att få under dagen. Vi inte bara kör utan testar även saker som exempelvis infotainment*. Fel som upptäcks rapporteras till ingenjörerna, som korrigerar de problem vi upptäcker, medan allt dokumenteras.

Provförarna arbetar enligt ett 6-veckors schema och inkluderar även helger och till och med nattskift.

Anna berättar, något jag redan börjar ana, att det här är en väldigt speciell arbetsplats. 

– Du kan inte ersätta verkligheten, så enkelt är det. Proven är väldigt omfattande. Här körs även bilar som plockas från produktionen för att hitta fel, det ska inte kunden göra, säger hon.

Claes har arbetat i sitt drömyrke sedan 1995. Han berättar att det tar ett par år att bli fullärd och att provförarna kör bortemot 10 000 mil om året. De som arbetar här måste gilla att köra bil samt ha ett bilintresse, den saken är klar.

– Dessutom har vi bra kollegor så vi är som en enda stor familj, säger Claes.

En skakande upplevelse

Så blir det dags för en tur ut på området. Jag hoppar in i en Volvo med Claes bakom ratten. Han börjar med att anropa trafikledningen att vi är på väg. 

– Ni är välkomna, säger en röst och en bom öppnas.

– Det är mycket att kolla av, säger Claes. 

Vi börjar med landsvägsbanan. En bana som i mångt och mycket påminner om Göteborgs gatunät. 

– Vi har vägavsnitt som representerar vägar från hela världen, säger han precis som om han hade läst mina tankar.

Han svänger av och kör in på en liten grusväg. En plastälg i naturlig storlek står i närheten och skrubbar ryggen mot ett träd. Intill ligger ett litet torp. En pastoral idyll mitt inne bland alla banor och jag gör en frågande min.

– Det höga stängslet du såg när du kom hit är inte bara till för att hålla nyfikna människor borta utan även för att hålla viltet borta, säger han.

Claes gasar och sladdar och tvärbromsar medan bilen kvider.

– Bilar tål mer än man kan tro men det gäller att bland annat lyssna efter missljud, säger han.

Därefter kommer vi till en häftig 20-procentig stigning! Den är till för att testa bilar med fyrhjulsdrift, får jag reda på. Här och där ser vi kamouflagemålade bilar av olika slag och märken stå parkerade eller ute på någon bana.

Därpå följer en tur på skaktestbanan. Jag försöker att hålla ihop käkarna så att plomberna inte ska lossna. Till min smala lycka måste bilen tankas så fyllningarna förblev intakta efter denna skakande upplevelse.

Håll i dig!

Som sista bana ber jag att få åka höghastighetsbanan, ovalen. Denna fyrfiliga bana är 16 meter bred och lutar 1 procent på rakorna, vilket gradvis ökar till 74 procent i kurvorna. Vi susar fram i 180 knutar ett stycke upp på de doserade kurvorna när fören släpper ratten och visar att bilen håller linjen perfekt. Jag lägger märke till att Claes hela tiden håller ett öga i backspegeln.

– Här lämnar man företräde till dem som är snabbare, och han har inte förr sagt det innan vi blir omkörda i ytterfil av en bil som flyger förbi i vad som förefaller vara långt över 200.

– Håll i dig! säger Claes. Nu ska vi göra en högfartsinbromsning.

Vilken tur att jag blev förvarnad. Jag hann med nöd och näppe få igen ”brödinkastet” annars hade hela garnityret åkt rakt igenom framrutan!

Åksjuk och ”shaken and stirred” tackar jag för mig, återvänder till den lugna och trygga redaktionen i Torslanda. På vägen dit tänker jag att jag nog ändå valde rätt arbete, på Volvos provbana hade jag blivit tandlös innan jag hade visst ordet av. Tur också att bilarna testas så ordentligt, annars hade de aldrig överlevt Göteborgs gator!

* Infotainment (en sammanslagning av orden information och entertainment) 

Kommentarer

Kommentera artikeln!

Tyck till! Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver logga in med bank-id för att kommentera. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Torslanda-Öckerötidningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Mer från motor

Volvos provbana – ett 50-årsjubileum

Vi kör mellan Alingsås och Borås. Vägen går genom ett…

Marilyn drar ögon och öron till sig

Allt arbete i hamnen avstannar när vi glider in i…

Prognosen för antalet sålda elbilar sänks

Antalet laddbara fordon i Sverige ökar i en imponerande takt,…

Äntligen en ny satsning på offshoreracing!

Den 200 hästar starka Mercuryn hostar i gång efter viss…

Senaste nytt

Stor skillnad på vilken förälder som vabbar mest

I en typisk svensk familj är de mer sannolikt att…

Torslanda Ridklubb gav sig in i kampen mot cancer

Evenemanget kallades ”Kür for Cure” & ”Hopp for Hope” –…

Hits och nostalgi i julskrud

Under namnet Greatest 80’s har ett stort antal kända artister…

Fler besök men mindre mängd återvinns

När pandemin slog till var det många som antingen blev…

Nedsatt kapacitet skapar påfrestning för boende på Nordöarna

Emma Rydberg har bott på Rörö i 12 år och…

Så ser framtiden ut för Torslandas två centrala F-6-skolor

Noleredsskolan står, som Torslanda-Öckerötidningen skrev om i förra veckan, inför…

Bedrägeriernas svarta månad

I mitten av november hade det redan anmälts 20 000 annonsbedrägerier…

”Skärmlös” men inte fantasilös

Nu vill regeringen göra förskolan ”skärmlös”. Ett förslag som uppskattas…

Utegym ska bli klart i vår

I mars i år skrev Torslanda-Öckerötidningen att stadsmiljöförvaltningen och idrotts-…

Alla fossilfria energislag behövs

I en insändare i Torslanda-Öckerötidningen framför företrädare för Vänsterpartiet Öckerö…

Tufft finalspel i Skol-DM i futsal

Det var tufft motstånd vid måndagens finalspel i futsal DM.…

Spelleverantörer: deras roll och fördelar för onlinekasinon

Provident är ett företag som specialiserar sig på att utveckla…

Bra men med utrymme för förbättring

I veckan presenterade Christina Riksén, näringspolitisk rådgivare i Svenskt Näringsliv,…

400 bostäder på Björkö

Den fördjupade översiktsplanen utgör det fundament som kommunen använder vägledande…

Buröfärjan blir försenad

Beskedet att kommunen skulle hyra in båten Windros som ersättningsfärja…

Noleredsskolan på tur för ombyggnation

Enligt en tidigare kommunicerad tidplan  [Torslanda-Öckerötidningen 20211009] ska Nya Torslandaskolan…

Övningen som blev på liv och död

– Klart jag tänker på det som hände och pratar…

Filosofisk deckare i bohusmiljö

Torslanda-Öckerötidningens mångårige medarbetare Conny Åquist är inte bara en institution…

Nu ökar Covid-19 igen

I ett pressmeddelande från Folkhälsomyndigheten uppmanar myndigheten framförallt de som…

Allsvenskan nästa för Björlandaexpressen

Det är en trött och lite förkyld Axel Henriksson som…

Moa värnar om de bönder som finns kvar

Moa har alltid hållit sig inom livsmedelsbranschen. – Jag gick…

Två helt olika historiska händelser

Den 18 november är det 20 år sedan den fatala…

Gun Lund prisas för sin dans

Vid en ceremoni i samband med regionfullmäktiges höstmöte fick Gun…

Nostalgi är Björns melodi

För många av dem som var med på 50-talet framstår…

”Det är ett fantastiskt roligt jobb”

Nu i höst spelas musikalen Wicked på Operan. Och det…