En gammal träbåt kan vara en upplevelse för såväl syn som hörsel.
Allt arbete i hamnen avstannar när vi glider in i lagunen vid Skeppstadsholmen. Allas ögon riktas mot oss. Marilyn drar nämligen blickar till sig … och öron, skulle man kunna tillägga. Ingen kan motstå synen av denna italienska skönhet i högglanslackad mahogny. Det mäktigt gurglande och bubblande ljudet från de två 5,2 liters Chrysler V8-motorerna på tomgång bidrar också. Attraktionskraften har emellertid tagit lång tid att bygga upp, närmare bestämt cirka 3000 timmar. Men så är hon nu i nyskick också!
– Båten var vrak när jag köpte den på en annons på Blocket. Man måste sätta begränsade delmål, att renovera allt på en gång är hopplöst. Naturligtvis gör man misstag ibland, så mycket handlar om ”learning by doing”, säger ägaren, Lars Mårlind, där han med van hand manövrerar runt båten på en trång yta.
Huvuddelen av renoveringen skedde mellan åren 2014 – 2017. De flesta ekspanten är original, så också inredningsstommarna och beslagen. Bordläggningen är av mahogny och däcket av två olika sorters mahogny, som i sin tur är nåtad med Oregon pine för kontrastens skull.
Marilyn var ett avstannat renoveringsobjekt som hade stått utomhus i flera år i Trosa, när Lars dök upp som en räddade ängel hösten 2014. Den tidigare ägaren hade lagt ner massa pengar på henne dock utan att få båten i sjön.
– Den måste jag bara ha, var min första tanke när jag såg den. Då var hjärnan helt bortkopplad och i stället var det hjärtat som talade, säger Lars när vi träffar honom i samband med en provtur för att se att allting fungerar.
Marilyn byggdes på Abbate-varvet vid Comosjön i norra Italien 1960 och såldes ny till en greve som använde henne på Genevesjön. Fabrikatet Abbate var då en konkurrent till Riva.
Hon hittades övergiven på en marina vid Medelhavet och köptes upp av en svensk kille som importerade henne 1989. På den tiden vill ingen ha en gammal träbåt så man kunde köpa en för en spottstyver.
Till Abbate-varvet åkte Lars och hans fru Eva med Marilyn på en trailer. Där träffade de Tullio Abbate, son till grundaren, som efter 57 år åter igen fick ta en provtur med Marilyn i Comosjön.
De har även åkt på äventyr i de holländska kanalsystemen och varit i Mariehamn på Åland. Hemma i Sverige har det blivit turer i Mälaren, på västkusten, Göta kanal och Dalslands kanal.
År 2017 välkomnades Marilyn med besättning in i Riva club Sweden – trots att hon inte är en Riva. Uppskattningsvis finns mellan 30 – 40 Rivabåtar här i landet och klubben har ett femtiotal medlemmar. Det är således en celeber skara som Marilyn sällar sig till nu när hon är färdigrenoverad.
Samtliga Rivaklubbar är centralt anslutna till Italien och man bjuder in varandra till träffar runt om i världen.
– Vi har haft mycket kul med båten även om den är totalt opraktisk. Framme i förpiken finns inte mycket mer plats än att en toalett ryms så att kunna bo i land är mer eller mindre en nödvändighet på långresor.
Snart väntar en träff med den tyska Rivaklubben. Då ska det åkas runt på de stora tyska floderna Main, Rhen och Mosel. Trailern står beredd på kajen för att lastas. Att träffa likasinnade är nämligen en del av nöjet med att ha en farkost av detta slag.
Damen har nämligen gett dem ett nytt liv genom resorna runtom i Europa.
– Ja, vi var väl lite trötta på att bara gå Bohuskusten upp och ner. Med den här båten fick vi en nytändning av båtlivet på köpet.