För femte året granskar Riksförbundet M Sverige utbyggnaden av publika laddstolpar.
Bristen blir värre för varje år eftersom antalet laddbara bilar ökar i mycket snabb takt. Satsningar i det publika laddnätet krävs också för att elbilar inte bara ska vara en möjlighet för dem som bor i eget hus
Bristen på laddinfrastruk- tur riskerar att få en stor påverkan på omställningen från fossila drivmedel.
Dagens drygt 450 000 laddbara bilar kräver enligt EUs målsättning en tiondel så många stolpar, 45 000. Men M Sveriges sammanställning av statistik från branschorganisationen PowerCircle visar att antalet publika laddstolpar är mindre än hälften av vad de borde vara, bara 18 000 i hela landet.
– Laddinfrastrukturen behöver bli bättre överallt eftersom de laddbara bilarna ökar mest utanför storstäderna. I Stockholms län var ökningen av laddbara bilar minst i hela landet, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.
– Bristen på laddstolpar kan snabbt få konsekvenser, som att bilisten tvingas köra laddhybriden på bensin. Då uteblir klimatnyttan och de klimatfrämjande egenskaperna hos bilarna, som har frestat på miljön genom den mer omfattande råvaruåtgången i dess tillverkning och som dessutom kostat bilägaren mer i inköp jämfört med en vanlig bil, går om intet, säger Carl-Erik Stjernvall.
Satsningar i det publika laddnätet krävs också för att elbilar inte bara ska vara en möjlighet för dem som bor i eget hus och kan ladda hemma, eftersom utbyggnaden i allmännytta, bostadsrättsföreningar och samfälligheter också är mycket bristfällig.
I höstas presenterade M Sverige resultatet av en enkätundersökning som visade att landets kommuner behöver mer stöd i frågor som rör laddinfrastruktur. Många vet inte vad som gäller, vad de kan göra för att förbättra laddinfrastrukturen eller hur behoven ser ut.
– Kommunerna behöver klara besked som hjälper dem öka takten i utbyggnaden. Vi hoppas att Konkurrensverket kan bidra med råd och tips som ökar konkurrensen och förbättrar förutsättningarna så att det blir lättare för bilister att ladda sina bilar, säger Carl-Erik Stjernvall.