Allt större brist på laddstolpar

För femte året granskar Riksförbundet M Sverige utbyggnaden av publika laddstolpar.
Bristen blir värre för varje år eftersom antalet laddbara bilar ökar i mycket snabb takt. Satsningar i det publika laddnätet krävs också för att elbilar inte bara ska vara en möjlighet för dem som bor i eget hus

Bristen på laddinfrastruk- tur riskerar att få en stor påverkan på omställningen från fossila drivmedel. 

Dagens drygt 450 000 laddbara bilar kräver enligt EUs målsättning en tiondel så många stolpar, 45 000. Men M Sveriges sammanställning av statistik från branschorganisationen PowerCircle visar att antalet publika laddstolpar är mindre än hälften av vad de borde vara, bara 18 000 i hela landet. 

– Laddinfrastrukturen behöver bli bättre överallt eftersom de laddbara bilarna ökar mest utanför storstäderna. I Stockholms län var ökningen av laddbara bilar minst i hela landet, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.

– Bristen på laddstolpar kan snabbt få konsekvenser, som att bilisten tvingas köra laddhybriden på bensin. Då uteblir klimatnyttan och de klimatfrämjande egenskaperna hos bilarna, som har frestat på miljön genom den mer omfattande råvaruåtgången i dess tillverkning och som dessutom kostat bilägaren mer i inköp jämfört med en vanlig bil, går om intet, säger Carl-Erik Stjernvall. 

Satsningar i det publika laddnätet krävs också för att elbilar inte bara ska vara en möjlighet för dem som bor i eget hus och kan ladda hemma, eftersom utbyggnaden i allmännytta, bostadsrättsföreningar och samfälligheter också är mycket bristfällig. 

Kommunens roll i utbyggnaden av laddinfrastruktur

I höstas presenterade M Sverige resultatet av en enkätundersökning som visade att landets kommuner behöver mer stöd i frågor som rör laddinfrastruktur. Många vet inte vad som gäller, vad de kan göra för att förbättra laddinfrastrukturen eller hur behoven ser ut.

– Kommunerna behöver klara besked som hjälper dem öka takten i utbyggnaden. Vi hoppas att Konkurrensverket kan bidra med råd och tips som ökar konkurrensen och förbättrar förutsättningarna så att det blir lättare för bilister att ladda sina bilar, säger Carl-Erik Stjernvall.

Kommentarer

Kommentera artikeln!

Tyck till! Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver logga in med bank-id för att kommentera. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Torslanda-Öckerötidningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Mer från motor

Volvos provbana – ett 50-årsjubileum

Vi kör mellan Alingsås och Borås. Vägen går genom ett…

Marilyn drar ögon och öron till sig

Allt arbete i hamnen avstannar när vi glider in i…

Prognosen för antalet sålda elbilar sänks

Antalet laddbara fordon i Sverige ökar i en imponerande takt,…

Äntligen en ny satsning på offshoreracing!

Den 200 hästar starka Mercuryn hostar i gång efter viss…

Senaste nytt

Miljöpartiet värnar om den orörda naturen på Öckerööarna och klimatsmart planering

Sedan en tid tillbaka har det funnits en detaljplan för…

Gubbhyssens tid är snart här

Nästa år fyller jag jämnt. Jag har ingen ålderskris att…

Dörrarna öppna till ny optiker i Amhult

När Sara Olsson tog över som ägare för Specsavers butik…

Fortsatta IT-störningar för Svenska kyrkan

I mitten av vecka 48 hade de IT-störningar som drabbade…

De ska springa i 24 timmar

Emir Halakic, Elin Hartelius och Louise Kjellson, IF Kville, är…

Populär filmklubb

– Filmstudioupplägget är något jag alltid har gillat. Det vill…

Stor skillnad på vilken förälder som vabbar mest

I en typisk svensk familj är de mer sannolikt att…

Torslanda Ridklubb gav sig in i kampen mot cancer

Evenemanget kallades ”Kür for Cure” & ”Hopp for Hope” –…

Hits och nostalgi i julskrud

Under namnet Greatest 80’s har ett stort antal kända artister…

Fler besök men mindre mängd återvinns

När pandemin slog till var det många som antingen blev…

Nedsatt kapacitet skapar påfrestning för boende på Nordöarna

Emma Rydberg har bott på Rörö i 12 år och…

Så ser framtiden ut för Torslandas två centrala F-6-skolor

Noleredsskolan står, som Torslanda-Öckerötidningen skrev om i förra veckan, inför…

Bedrägeriernas svarta månad

I mitten av november hade det redan anmälts 20 000 annonsbedrägerier…

”Skärmlös” men inte fantasilös

Nu vill regeringen göra förskolan ”skärmlös”. Ett förslag som uppskattas…

Utegym ska bli klart i vår

I mars i år skrev Torslanda-Öckerötidningen att stadsmiljöförvaltningen och idrotts-…

Alla fossilfria energislag behövs

I en insändare i Torslanda-Öckerötidningen framför företrädare för Vänsterpartiet Öckerö…

Tufft finalspel i Skol-DM i futsal

Det var tufft motstånd vid måndagens finalspel i futsal DM.…

Spelleverantörer: deras roll och fördelar för onlinekasinon

Provident är ett företag som specialiserar sig på att utveckla…

Bra men med utrymme för förbättring

I veckan presenterade Christina Riksén, näringspolitisk rådgivare i Svenskt Näringsliv,…

400 bostäder på Björkö

Den fördjupade översiktsplanen utgör det fundament som kommunen använder vägledande…

Buröfärjan blir försenad

Beskedet att kommunen skulle hyra in båten Windros som ersättningsfärja…

Noleredsskolan på tur för ombyggnation

Enligt en tidigare kommunicerad tidplan  [Torslanda-Öckerötidningen 20211009] ska Nya Torslandaskolan…

Övningen som blev på liv och död

– Klart jag tänker på det som hände och pratar…

Filosofisk deckare i bohusmiljö

Torslanda-Öckerötidningens mångårige medarbetare Conny Åquist är inte bara en institution…

Nu ökar Covid-19 igen

I ett pressmeddelande från Folkhälsomyndigheten uppmanar myndigheten framförallt de som…