Gammal kärlek stånkar och ryker. Dessutom rostar den! Åtminstone den kärlek som Ulf Nyström brinner för.
Få transportsätt är så avkopplande att åka som tåg. Ena stunden slötittar man på det förbirusande landskapet, andra stunden slumrar man till och den tredje tar man sig en bensträckare. Inte konstigt då att en del människor blir betagna av de maskiner och den organisation som möjliggör det hela.
”SJ, SJ gamle vän, festligt att du lever än! Men du ser rätt krasslig ut, snart hörs ditt sista tut.” Ja, så dyster sjöng trubaduren Stefan Demert en gång i tiden. Som tur är fick han inte helt rätt, SJ (inte minst som symbol för järnvägen) finns än. Och tågåkandet har repat sig efter coronapandemin och ökar sakta men säkert. Godstrafiken har däremot svårt att konkurrera med långtradartrafiken.
Från 1990 till 2019, året innan pandemin, ökade de lokala och regionala tågresorna med 294 procent, från 82 till 241 miljoner resor per år.
Rekordåret 2019 kördes över 1 000 000 persontåg och det gjordes långt över 250 miljoner tågresor samtidigt som 10 000-tals godståg trafikerade spåren.
Om detta och annat kan du läsa på järnvägar.nu. Den drivs av Torslandabon Ulf Nyström och hans kompis, fotografen Kasper Dudzik.
Järnvägar.nu är en sajt om och för järnvägsbranschen där duon berättar, analyserar och granskar. I programförklaringen står:
”Vi gör det initierat och vetgirigt, för att vi vill och för att vi kan. Men framför allt gör vi det eftersom vi bryr oss mycket om vad som händer med spårtrafiken och eftersom vi vet att den kommer spela en viktig roll i framtidens transportsystem.
Järnvägar.nu är för dig som är intresserad av järnvägsbranschen. Vi skriver om tåg och järnvägar, infrastrukturprojekt och spännande resor. Ibland också om spårvägar och tunnelbanor.”
Sajten startades i mars 2020, detta efter att Ulf gått i pension.
– Jag hade då sysslat med trafikjournalistik i 40 år på Göteborgs-Posten och när jag slutade kom vi på att starta nyhetssajten, säger Ulf, som uppskattar att han nu lägger 15–20 timmar i veckan på sin hobby.
För att hålla sig à jour läser han tidskrifter samt prenumererar på olika källor till nyhetsinformation och dessutom känner han folk i branschen, vilka ger honom upplysningar och kan hjälpa till att analysera kvartalsrapporter och årsredovisningar.
Innehållet speglar den moderna spårtrafiken. Fokus ligger på dagens och morgondagens transportsystem. Allt utifrån ett svenskt perspektiv. Och man gör reportage om och på tåg, samt skriver om transportekonomi, järnvägsforskning och trafikpolitik. Kanske ibland också något litet om järnvägstrafikens snart 200-åriga historia och kultur.
Ulfs fascination för tåg är av gammalt datum. Redan som liten blev han biten, hade modelljärnväg och drömde om att stå längst fram på ett framrusande expresståg.
– Pappa var intresserad och förde väl över intresset på mig. Sedan har det hållit i sig de senaste 65 åren. Jag tycker det är intressant med teknik och inte minst att järnvägstrafiken är ett stort och komplext system som hänger ihop, säger Ulf, som själv gärna åker tåg till nära och kära samt i tjänsten som redaktör för järnvägar. nu.