Tolv elever i klass 4 på Björkö skola har tillsammans med fem medlemmar från Björkö hembygdsförening satt ihop fyra kortfilmer utifrån hållbar hembygd – om dåtid, nutid och framtid. Filmerna visades under en filmfestival som skolan arrangerade i förra veckan.
Eleverna i årskurs 4 på Björkö skola har sedan terminsstarten deltagit i ett unikt projekt – ”Hållbar hembygd” – tillsammans med Björkös hembygdsförening, Göteborgs universitet, Filmpedagogerna Folkets bio, Mediapoolen, Lindholmen Visual Arena, Göteborgsregionen samt GPS400.
Eleverna har arbetat med Agenda 2030-målen samt hur det såg ut på Björkö för drygt 100 år sedan. Tillsammans med fem eldsjälar från hembygdsföreningen har eleverna skrivit manus, filmat och reflekterat över hållbarhetsfrågor förr, nu och i framtiden. Filmpedagogerna har lett arbetet och lärt unga och äldre om filmteknik och hur man berättar en historia.
Göteborgs universitet har också gjort intervjuer med eleverna i ett forskningsprojekt.
Resultatet har blivit fyra kortfilmer där då, nu och framtid vävs samman. Äldre och yngre har lärt av varandra och haft ett unikt samarbete.
– Vi från hembygdsföreningen tog med bilder på hur Björkö såg ut förr som en inledning till projektet, förklarar Claes Lager.
Eleverna fick välja ut bilder av gammalt och nytt från sin hembygd. En eller två från hembygdsförening deltog i varje grupp. De från hembygdsföreningen berättade om de gamla bilderna och hur det var förr. Eleverna fick då fundera lite kring bilderna.
Eftersom eleverna pratat om hållbarhet i klassen passade det bra med ämnet till filmningen. De fick filma hur det är nu i hembygden och hur framtiden kan se ut.
– Vi har fått lära oss att jobba med iMovie, berättar Claes. Det är roligt att se hur eleverna funderar och vilka kommentarer de har om bilderna och hållbarhet. Det har även gett oss jättemycket. Hoppas samarbetet med skolan fortsätter. Det är en viktig del i undervisningen för eleverna att ta del av hembygden.
Det har varit ett åldersspann på åttio år mellan barnen och den äldste från hembygdsföreningen vilket märks när det talas om olika filmpersoner såsom Harry Potter och Charlie Chaplin. De äldre är nöjda och har fått bra kontakt med barnen. En av dem är Carina Larsson som lovordar barnen och deras lärare.
– Skolan har förändrats sedan jag var barn. Jag är imponerad över barnen. De är fantastiskt härliga och lärarinnan är så pedagogisk. Det har varit jätteroligt men man blir trött.
Eleverna var också nöjda men blev lite generade när deras film visades där de själva deltog. Två av eleverna berättade efter filmvisningen vad de tyckte om projektet:
– Det var roligt, lärorikt och kul, tyckte Torun.
– Det var lärorikt, men lite tråkigt med föreläsning, tyckte Aksel.
– Vi från hembygdsföreningen vill tacka för att vi fått vara med, avslutade Claes.