Veckans tidning
Niels Elvhammar, Nätverket Hjuviksvägen, och Matti Skogerstrand, Nätverket Övre Hällsvik, har engagerat sig i frågan rörande trafiksituationen på Hjuviksvägen.

Närboende oroade för transporter av farligt gods

Publicerad: (uppdaterad oktober 15, 2021 kl 10:24)

En utbyggnad med reversibelt körfält längs Hjuviksvägen kommer att göra att de farliga transporter som redan idag trafikerar vägen än mer än mer riskfyllda. Det menar Nätverket Hjuviksvägen och Nätverket Övre Hällsvik.

I Trafikverkets slutrapport för åtgärdsvalsstudien om väg 155, det vill säga förbindelsen mellan Göteborg och Öckerö, framhålls det så kallade ljusblå alternativet som bland annat innefattar broförbindelse från Lilla Varholmen vidare mot Björkö, och att Hjuviksvägen byggs ut med ytterligare ett körfält som ska vara reversibelt, som det mest samhällsekonomiskt lönsamma. Även Öckerö kommuns ställningstagande om en stegvis utbyggnad bygger på en utbyggnad av Hjuviksvägen med samma reversibla körfält som också ska kunna användas som kollektivtrafikfält.

Att farligt gods, till exempel i form av brandfarliga vätskor, redan i dag fraktas på vägen är en orsak till att boende upplever stark oro för att något kan hända. Men även störningar i boendemiljön och markvibrationer är några av de problem som boende längs väg 155:s västra sluttamp på Hisingen upplever till följd av trafiken. På den aktuella vägsträckan passerar i nuläget i genomsnitt cirka         13 000 fordon per dygn.

”Ökade risker med transporterna”
Niels Elvhammar, representant för Nätverket Hjuviksvägen, och Matti Skogerstrand, för Nätverket Övre Hällsvik, har engagerat sig i frågan.

– Denna utredning gör en helomvändning, säger Niels Elvhammar. Märkligt eftersom Trafikverket, både i tidigare utredningar och i inledande delrapporter i den nu genomförda studien, kommit fram till att en utbyggnad av Hjuviksvägen inte är möjlig.

De båda menar att en breddning av Hjuviksvägen kommer att innebära ytterligare ökning av trafiken, som dessutom kommer att gå närmare bostäderna utmed vägen. I och med det ökar också störningarna och riskerna, avseende transporter av farligt gods.

Enligt Länsstyrelsens och Göteborgs Stads riktlinjer skall avståndet till bostäder utmed transportled för farligt gods vara minst 100 meter. Inom 30 meter från vägen får inga byggnader av något slag finnas.

– Utmed Hjuviksvägen, mellan Hällsviksrondellen och Lilla Varholmen, finns 170 fastigheter inom 100 meter från vägen, varav 47 är inom 30 meter, säger Matti Skogerstrand.

Läs mer: ”Öckerö får återkomma när de är mogna för en långsiktig lösning”

Trafikverket avser inte eliminera riskerna för farligt gods utan enbart införa riskreducerande åtgärder i form av skyddsräcken och murar för fastigheterna som befinner sig mer än 30 meter från vägen. De 47 som ligger närmare vägen kommer inte att skyddas alls om något skulle hända, vilket bryter mot Länsstyrelsens riktlinjer och Miljöbalken, menar Elvhammar och Skogerstrand.

– Att Trafikverket nu genom planerna på en utbyggnad avser att permanenta och öka problemen för den nuvarande Hjuviksvägen och de tättbebyggda bostadsområdena är inte acceptabelt, säger Matti Skogerstrand.

Vill se andra alternativ
För att råda bot på situationen föreslår de båda representanterna en ny sträckning av väg 155, i ytläge eller genom tunnel. Därmed skulle samtliga ovan nämnda risker och problem elimineras och skapa en hållbar slutgiltig lösning för framtiden, menar de.

– Ett vägreservat finns redan avsatt och utmed den ledens sträckning finns inga byggnader inom 100 meter från vägen, säger Matti Skogerstrand.

– Ett annat alternativ vore en tunnel från Hällsviksrondellen till brofästet eller vidare under havsbotten till Björkö med vidare bro till Öckerö, säger Matti Skogerstrand. Tunnelalternativ till Björkö skulle då kunna kompletteras med skärgårdsbåtar mellan Lilla Varholmen – Björkö – Grötö för gående och cyklister.

Ledare: Tekniska landvinningar, men inget brobryggande mellan parterna

Trafikverket: ”Ingen helomvändning”
Patrik Benrick, senior utredningsledare på Trafikverket, tycker inte att man har ändrat sig. Däremot har vissa förutsättningar förändrats över tid.

– Nej, jag tycker inte vi har gjort en helomvändning. Vi har haft stor nytta av tidigare utredningsmaterial längst väg 155. Men vi var tidigt ute och kommunicerade till kommunerna att vi behövde titta bredare på frågan nu än vad de gjorde då. Då diskuterades en fyrfilig väg, alltså två+två. När vi idag pratar breddning av vägen handlar det om en trefilig väg, ett alternativ som inte fanns för 20 år sedan.

– Förutsättningarna för att bygga en väg i den norra korridoren har även ändrats och det finns bebyggelse där som gör att vi inte kan gå vidare på samma sätt som utredningen kom fram till för 20 år sedan. Så nej, jag tycker inte vi gjort någon helomvändning, säger han.

Utmed Hjuviksvägen finns 170 fastigheter inom 100 meter från vägen, varav 47 inom 30 meter.

Matti Skogerstrand

På frågan om farligt gods hänvisar Patrik Benrick till de undersökningar som gjorts i utredningen och menar att det är utrett och att det enligt gällande regelverk går att genomföra en breddning av väg 155 på en godtagbar nivå när det kommer till transport av farligt gods, samt bullernivåer. Men han erkänner samtidigt att arbetet med att undersöka riskerna längst vägen kan behöva göras om.

– Vi vet vilka krav som finns på oss och vi vet att det gjorts ett arbete för att ta reda på vilka riskåtgärder som ska göras. Vi anser att denna fråga är bemött i åtgärdsvalsstudien. Men vi kommer, i ett skarpt läge, behöva titta närmre på frågan en gång till.

Läs mer: En av fem har tagit ställning

TEXT:

Conny Åquist

Kommentera artikeln!

Tyck till! Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver logga in med bank-id för att kommentera. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Torslanda-Öckerötidningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.
Laddar

Använder du AI i ditt arbete?

Tack för din röst
Du har redan röstat på den här omröstningen
Välj ett alternativ!

Annonser

På Testarna kan du snabbt och lätt hitta casinon utan Spelpaus

Spelcash.se – Speltips och rescensioner av alla spelbolag.

Utforska spänningen på ett nytt casino utan svensk licens!

Det är inte olagligt att spela på ett casino utan spelpaus och bonusarna är faktiskt bättre än på svenska sidor.

Den snabbaste betalningsmetoden för casino är swish, CasinoMedSwish.se jämför alla svenska casino med swish så du inte behöver göra det själv.

Jämför alla utländska casino som inte kräver gränser hos CasinonUtanSpelgräns.

Spela casino på nett och ta emot fina välkomsterbjudanden.

Allt du behöver veta om betting utan svensk licens hittar du på casinoburst.com

spela casino utan spelpaus

För den som vill uppleva pålitliga casinon utan svensk licens och söker trygghet, är ett besök till starwarscasinos.com starkt rekommenderat.

Jämför samtliga casino med Swish och läs allt vad de har att erbjuda på Alcasino.se

Bettingstugan.se – Sveriges hem för spel

Hitta Sveriges bäst online casino hos Casinodealen.se

Jämför och hitta bettingsidor för svenska spelare på Sportbloggare.com

Söker du en jämförelse på alla casino i Sverige med licens? Besök GoPlay.se

Slots Casino

Läs om casino utan spelpaus på casinoutansvensklicens.co

Vill du hitta bäst bettingsidor? SvenskBetting listar Sveriges bästa spelsidor!

Är du på jakt efter bästa casino sidor?Det hjälper vi dig med!

De bästa svenska spelsidorna hittar du genom oss, välkommen in!