Flygets betydelse för Torslanda kan nog inte överskattas. Innan Volvo Torslandaverken byggdes var flygplatsen områdets största arbetsgivare. Björlanda-Torslanda hembygdsförening har producerat en utställning, som finns att se på Vingen, om Göteborgs ”luftbro” mot världen – detta med anledning av att det i år är 100 år sedan Göteborgs flyghamn invigdes.
Idag är det inte mycket som minner om den tiden. Något hundratal meter av bana 27 och några enstaka byggnader samt Flygledartornet uppe på Snäckeberget är allt som återstår av den en gång så livligt frekventerade flygplatsen.
Under det lite drygt halva sekel som här fanns en fullskalaflygverksamhet hände mycket. Från att ha varit en liten flygplats växte den till en internationell flygplats. Många är de som åkt härifrån på semesterresa eller för att hälsa på någon och många är de som å tjänstens vägnar åkt till olika delar av världen. Många är också de som kommit hit för att besöka rikets näst största stad eller andra ställen i västra Sverige. Därtill har vi också haft många utländska kändisar på besök under åren.
Sista året passerades en milstolpe: en miljon passagerare hade under årens lopp passerat ut eller in genom entrédörrarna.
Hembygdsföreningens ordförande, Urban Jansson, har varit projektledare för den utställning som nu visas på Kulturhuset Vingen. Urban var också den som höll i invigningsanförandet. Men innan dess fick vi en pratstund med honom och han berättade att han haft flera släktingar som arbetat på flygplatsen.
– Flyget har spelat en stor roll i Torslandas historia och det är därför jag har intresserat mig för verksamheten. Jag är uppväxt i området och det var naturligtvis alltid kul för en liten grabb att hänga här, det hände ju alltid något.
I sitt tal påpekade Urban att verksamheten började i blygsam skala.
– En träbyggnad, som låg där golfklubben i dag har sin klubblokal byggdes. I folkmun fick den heta Blå Hangaren. Fast den var inte bara hangar, utan där fanns även utrymme för passagerare, tull, flygbolag, radiostation, vädertjänst och administration. Den Blå Hangaren fanns kvar ända till 1980, då en pyroman tände på så den brann upp. Men byggde också en slip för att kunna ta upp sjöflygplanen.
År 1938 invigdes en ny stationsbyggnad. Den finns kvar än i dag och är den träbyggnad där bland annat Triumfglass håller hus. Men verksamheten expanderade och man blev tvungen att bygga ut flygplatsen. De nya byggnaderna stod klara i slutet av 60-talet och då var även flygfältet utbyggt med längre start- och landningsbanor. Ett nytt flygledartorn byggdes på Snäckeberget och stod klart 1969. Men kapaciteten räckte inte till på lång sikt. En ny flygplats invigdes i Landvetter 1977.
Läs mer: Torslanda flygfält 100-årsjubilerar