I år är det 100 år sedan Jubileumsutställningen i Göteborg*; 100 år sedan ILUG, Internationella Luftfartsutställningen i Göteborg, och 100 år sedan Torslanda flygfält anlades.
Två saker, snudd på årsbarn med varandra, har satt Torslanda på världskartan – Volvo och flygfältet. Fältet anlades 1923 och Volvo etablerades 1927. Den i Norge boende nederländske flyghistorikern Rob Mulder, har skrivit en bok om Internationella Luftfartsutställningen i Göteborg och flygtävlingarna i Torslanda år 1923. På dagen 100 år senare hade han boksläpp på kulturhuset Vingen och i samband med det höll han en föreläsning i ämnet.
År 1921 firade Göteborg sitt 300-årsjubileum men på grund av den ekonomiska krisen sköts festligheterna fram till 1923. Mellan 20 maj och 30 september 1923 hölls många stora utställningar i Göteborg. En av dem var den Internationella Luftfartsutställningen Göteborg (ILUG), som öppnade sina dörrar den 20 juli och slutade den 12 augusti. Nästan 100 utställare från Sverige, Frankrike, Storbritannien, Nederländerna, Tjeckoslovakien, Italien, Norge, Danmark och Tyskland presenterade då sina produkter.
Vidare hölls de internationella flygtävlingarna mellan 4 och 12 augusti 1923 på Göteborgs nya flygplats, Torslanda. Flera tävlingar anordnades och deltagare kom från många länder men främst från Sverige, Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Framgången med utställningen och flygtävlingarna var enorm och många besökare kom till Torslanda för att se tävlingarna.
Författaren har samlat allt tillgängligt material och rekonstruerat utställningshändelserna och flygtävlingarna. Boken är illustrerad med unika fotografier, tabeller och översikter.
– Jag började samla material för drygt tio år sen, framför allt i arkiv i Stockholm och Göteborg och för några år sedan började jag sammanställa det hela till en bok. Jag har fått mycket hjälp av såväl arkiv som privatpersoner. Det finns förvånansvärt många källor att tillgå, säger Rob.
Boken kan sägas ha två delar – en som handlar om utställningen och en som handlar om tävlingen.
– Alla deltagande plan beskrivs. Detta möjliggjordes genom att jag har satt samman deltagarlistorna från flera källor, säger han.
Bokomslaget pryds av Blå hangaren. Framför den står en engelskregistrerad dubbeldäckad passagerarkärra av modell De Haviland DH 34 och i luften flyger en Fokker D VII med nederländska beteckningar medan ett svenskt Hansa sjöflygplan ligger förtöjt vid slipen. Omslaget ger alltså en ögonblicksbild från tävlingarna, det vill säga den första tiden på Torslandafältet.
– En intressant period då mycket hände på den här fronten, säger författaren.
Exempelvis hölls en internationell mässa i Amsterdam 1919, alltså bara ett år efter första världskrigets slut.
Flygtävlingarna på Torslandafältet drog många deltagare, totalt deltog 150 plan. Enbart från Nederländerna kom sju Fokkerplan, som dagarna innan hade varit på uppvisning i Danmark.
Såväl tävlingen som utställningen var viktiga för landet. Men det var naturligtvis även viktigt för Göteborgsregionen.
– Man ville få fart på privatflyget, som inte var så stort då.
* Jubileumsutställningen i Göteborg arrangerades för att högtidlighålla stadens 300-årsjubileum, som visserligen inträffade 1921 men utställningen blev fördröjd till 1923. Känns tongångarna igen från i år?
Läs mer: Jubileumsutställning på Vingen