Ett planerat underhåll drog ut på tiden och blev två månader. Samtidigt gick reservfärjan sönder och de boende på nordöarna i Öckerö kommun fick uppleva en kraftigt reducerad färjekapacitet som gick på nödturslista. ”Det blir svårt att motivera för de som vill flytta ut hit när vi själva stöter på problem hela tiden”, säger Emma Rydberg, boende på Rörö.
Emma Rydberg har bott på Rörö i 12 år och pendlade tidigare till och från sin ö varje vardag med de gula färjorna Ulrika och Linda. Färjorna trafikerar Nordöleden och binder samman Källö-Knippla, Hyppeln och Rörö med Burö färjeläger. För de boende på de nordligaste öarna i Öckerö kommun är färjorna det enda sättet att ta sig till och från öarna med bil. Men den senaste tiden har varit utmanande på just den punkten.
– Det började egentligen när Trafikverket målade ner antalet filer på färjan. Tidigare så kunde 20, 21 bilar få plats per färja, men efter att det målades ner så får det bara plats 14. Risken att man inte får plats ökar helt enkelt, berättar Emma Rydberg, boende på Rörö.
Två gånger varje år, en gång på våren och en på hösten, underhålls antingen Ulrika eller Linda och ersätts då av färjan Nordö 3, som även den har begränsats i antalet filer och har betydligt lägre kapacitet än de gula ordinarie färjorna.
– Nordö 3 har bara en tillänglig fil och alla bilar måste backa ombord, vilket brukar gå bra, eftersom alla är inställda på att det endast är tillfälligt just eftersom det sker underhåll ett par veckor.
Men under hösten har underhållsarbetet på en av de ordinarie färjorna dragit ut på tiden. I stället för att vara borta ett par veckor och ersättas, så har färjan varit på varv i totalt åtta veckor. Samtidigt, under tiden färjan var på varv, så havererade Nordö 3.
– Och då fick man sätta in en passagerarfärja, som alltså inte tar några bilar alls. Det här gör ju att vi förr hade färjor som kunde trafikera ett 40-tal bilar på ordinarie turlista men nu när man både minskat antalet bilar på färjorna och där den ena färjan endast tog passagerare så är vi nere på ett 15-tal bilar. Och det har ställt till med problem, det blir väldigt ansträngande för många. Jag vet ju själv hur det blir när man ska lösa vardagen rent logistiskt. Att skjutsa barn till träningar blir nästan omöjligt och många inom förskolan har fått arbeta övertid eftersom föräldrarna inte hinner hem till Rörö i tid för när förskolan stänger.
Samtidigt påpekar Emma att dialogen med Trafikverket blivit bättre och bättre och att det finns en förståelse mellan Trafikverket och de boende.
– Det är jättepositivt att kommunikationen och dialogen fungerar med Trafikverket och många gånger används argumentet att det kostar för mycket att ha fler och tätare turer här ute. Det handlar ju om att fråga sig vad som är rimligt att leva med. Det blir svårt att motivera för de som vill flytta ut hit när vi själva stöter på problem hela tiden, säger Emma Rydberg.
– På grund av oplanerade arbeten som inte kunnat förutses tog det nära åtta veckor att färdigställa färjan, i stället för fyra, som var planerat, berättar Andreas Larsson, sektionschef på Nordöleden på Trafikverket.
Turlistan för nedsatt kapacitet innebär färre avgångar och ankomster och togs fram på grund av tidskrävande lastning med reservfärjan, då att reservfärjan hade svårt att hålla tiderna i ordinarie turlista då bilarna behöver backa ombord, berättar Andreas.
– Vilket i sin tur skapade förseningar och svårigheter att hålla tiderna i ordinarie turlista.
Samtidigt hade Nordö 3 nyligen utrustats med ny drivlina, som hade få gångtimmar, vilket innebär att det är mycket ovanligt att den typ av haveri uppstår. Men så blev det trots allt.
– Det berodde i detta fallet på ett fabrikationsfel hos tillverkaren. Men situationen som uppstod med endast en färja i trafik är mycket olycklig och oturlig och sannolikheten för att en liknande situation uppstår igen är liten.
Angående den nedsatta kapaciteten av fordon per färja så gjordes det på grund av trängsel ombord och har kompenserats, menar Andreas Larsson.
– I dagsläget lastar ordinarie färjor max 15 personbilar. I samband med att ett körfält togs bort på färjorna kompenserades det med 1248 fler turer per år, vilket har fått en positiv effekt, bland annat gick det endast en färja i trafik på lördagar tidigare.
Framöver tar Trafikverket sikte på förbättringar fram till år 2032 då det ska komma nya färjor till nordöleden.
– Arbete pågår med att på kort och lång sikt förbättra trafiksituationen på Nordöleden. Nya färjor med mer lastkapacitet är planerade som ett resultat av den utredning som gjordes i samband med att ett körfält togs bort på ordinarie färjor. Visionen är att de nya färjorna ska vara på plats 2032, avslutar Andreas Larsson.