15-minuterstaden, eller blandstaden som den ofta omnämns i Sverige, är ett begrepp inom stadsplanering som uppstått de senaste dryga tio åren. Bakom begreppet står arkitekten och stadsplaneraren Carlos Moreno vid Sorbonneuniversitet i Frankrike. Ordentlig luft under vingarna fick idén, som innebär att invånare ska ha högst 15 minuters resväg till fots, med cykel, eller genom att åka kollektivt till arbetet, samt det mesta av nöje, omsorg och service, efter att Paris borgmästare gjort det till en valfråga.
Sedan dess har idén mer eller mindre implementerats, antingen på idéstadiet eller mer konkret, i världsstäder som Barcelona och Bogotá, men även i mellanstora svenska städer. I Göteborg är det rödgröna styret starka förespråkare för konceptet. Inte minst Miljöpartiet.
Men Carlos Morenos koncept är inte okontroversiellt. Våren 2023 utsattes han bland annat för dödshot efter att grupper kopplade till 5G-kritik, anti-vaccin och klimatförnekande, menade att hans koncept ingick i en socialistisk världskonspiration. När Moreno gästföreläste i Argentina var han tvungen att ha livvaktsskydd dygnet runt. En omröstning i Oxford i England, om att ta bort biltrafiken från de centrala delarna av staden, följdes av en hatstorm mot konceptet 15-minutersstaden och ytterligare dödshot mot Carlos Moreno.
Paradoxalt nog fick hans idéer större genomslag efter kontroverserna då fler politiker och även delar av allmänheten fick upp ögonen för konceptet.
Moreno menar att människor har vant sig vid lång restid under de senaste 70 urbaniserade åren. Ett par timmars tid dagligen för arbetspendling ses som något normalt. Det är enligt Moreno fullständigt orimligt: De allra flesta borde ha högst 15-minuters restid till det de behöver göra på frekvent basis.
Att förtäta stadskärnan, Göteborgs Stad har i decennier varit urusla på att utnyttja hamnen och det vattennära, har blivit på modet de senaste åren. Låt vara att många i det styrande skiktet fortfarande tror att det prunkande, levande Göteborg finns längs Skånegatans ”evenemangsstråk” eller i ytterligare höga inglasade generiska hotellbyggnader, och inte runt verksamheterna kring Mariaplan eller hipsterfästerna som poppar upp som svampar på det ”otillgängliga” Ringön.
Torslanda är ett alldeles särskilt sorgebarn när det kommer till 15-minutersstaden för Göteborgs politiker, i den mån de vill peka på möjligheter. En till ytan otroligt stor stadsdel, med usel infrastruktur oavsett färdmedel, utspridda ”centrumpunkter” och långt till det mesta för de flesta.
Det visar en ny undersökning från Statistiska centralbyrån med all önskvärd tydlighet. I Björlanda kan bara två procent av invånarna nå sin arbetsplats inom 15 minuter på cykel. Lägst andel i hela Göteborg.