Öckerös ställningstagande om att ett beslut om en eventuell fast förbindelse inte ska tas förrän 2035 har landat hos Göteborgs politiker. Till Torslanda-Öckerötidningen ger två av stadens tyngsta politiker – kommunstyrelsens ordförande Axel Josefsson (M) och Socialdemokraternas gruppledare i kommunstyrelsen Jonas Attenius – sin syn på Öckerös utspel, trafiksituationen längs Hjuviksvägen och framtida kommunikationer.
Kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Axel Josefson (M), är tveksam till att det förslag som Öckerö kommun ställt sig bakom, om stegvis utbyggnad av Väg 155 och ett beslut om att eventuellt bygga en fast förbindelse först 2035, är en långsiktigt hållbar lösning. Just långsiktigheten är något som Axel Josefson vill sätta i första rummet.
– Ska de här delarna av Göteborgsregionen, Torslanda och Öckerö, utvecklas så krävs bättre förbindelser. Men vi kommer inte att köra över Öckerö. Vår ingång blir att vi får pausa det här till 2035 då Öckerö är mogna att diskutera den långsiktiga lösningen. Vi är beredda att diskutera men det är upp till Öckerö när det sker, säger han.
Enligt Axel Josefson är det ingen idé att investera pengar i kortsiktiga projekt eller sådana som har låg eller osäker måluppfyllnad.
– Moderaterna kommer inte ställa sig bakom någon utbyggnad av Väg 155 utan att vi har en överenskommelse om en långsiktig lösning. Vi vill inte lägga hundratals miljoner på en väg för att sedan hamna i samma problematik om bara några få år igen.
Någon folkomröstning för de Hjuviksbor som berörs av trafikproblematiken längs Väg 155 är inte något som Axel Josefson tycker är aktuellt.
– Vi har en bra dialog med göteborgarna som bor i det här området. Det är en problematik som finns redan idag och vi är väl medvetna om den, säger han.
Läs mer: Beskedet: Inget beslut om bro innan 2035
Attenius (S): ”Torslandaborna får ta smällen”
Jonas Attenius är oppositionsråd och Socialdemokraternas gruppledare i kommunstyrelsen i Göteborg. Han är dessutom Torslandabo. Till Torslanda-Öckerötidningen poängterar han att Socialdemokraterna i Göteborg i grunden inte har någon åsikt om hur Öckerö kommun och Trafikverket organiserar förbindelserna mellan Öckerö och Lilla Varholmen.
Det vi vill se är att Torslandaborna får en hanterbar pendlings-situation på väg 155.
Jonas Attenius
– Men vi har inga problem med en bro heller, eftersom det med största sannolikhet hade tryggat kommunikationen mellan kommunerna på lång sikt. Det vi vill se är att Torslandaborna får en hanterbar pendlingssituation på väg 155. Det måste ske i så nära tid som möjligt, säger han.
Likt politikerna i Öckerö vill Jonas Attenius se en förbättrad kollektivtrafik i området. Kollektivtrafiken måste göras mer attraktiv, vilket enligt Jonas Attenius betyder mer tidseffektiv, för att fler Torslandabor och Öckeröbor ska välja det alternativet framför bilen. Fastnar bussarna i samma köer som biltrafiken så är inte kollektivtrafiken attraktiv. Han ställer sig positiv till förslaget på reversibelt körfält som även kan fungera som busstrafikfält.
– Det är viktigt för oss att kostnaderna för väg 155 inte övervältras till Göteborgs kommun. Det är staten som, om de är villiga till det, får investera pengarna i 155:an. Vägen är den enda ut till Öckerö, det är deras pulsåder.
Han fortsätter:
– Löser vi inte ut problemen med trafikstockningar på 155:an så kommer Öckerö inte att kunna expandera. Det blir Torslandaborna som får ta pendlingssmällen om inget alls görs. Det kommer jag som folkvald i Göteborg inte att acceptera.