Beskedet: Inget beslut om bro innan 2035

Öckerö kommun kommer inte ställa sig bakom något förslag till fast förbindelse förrän tidigast år 2035. Istället vill kommunen se en tvåstegslösning där man först bygger ut väg 155 och ser om de åtgärderna räcker för att lösa trafiksituationen långsiktigt, innan man diskuterar en eventuell brolösning.
– Vi har för avsikt att följa folkomröstningarna, säger kommunstyrelsens ordförande Jan Utbult (KD).

I slutet på september mötte Öckerö kommunstyrelses presidie bestående av Jan Utbult (KD), Jennie Wernäng (M) och Maria Brauer (S) medlemmar från Nej till bro-gruppen i Öckerö. Bakgrunden till träffen var att Nej till bro-gruppen ville träffa politikerna i kommunen för att diskutera frågan om fast förbindelse. Något som Göteborgs-Posten var först med att rapportera om.

– Det har cirkulerat rykten om att politikerna i Öckerö är jättepositiva till en bro och att vi skulle gå bakom ryggen på befolkningen så att ett beslut om bro skulle tas. Men det stämmer inte. Vi har som avsikt att följa folkomröstningarna, säger Jan Utbult.

Inget stöd för bro i kommunfullmäktige
Enligt Jan Utbult finns det inget stöd i kommunfullmäktige för att ställa sig bakom ett beslut om fast förbindelse. Istället vill Öckerö kommun se en stegvis utbyggnad och vad de kallar en tvåstegslösning där det första steget är att bygga ut väg 155 med ett tredje reversibelt körfält som också skulle användas som en kollektivtrafikfil. Finansieringen av utbyggnaden av väg 155 vill Öckerö kommun ta från en regional plan samt eventuellt med medel från det västsvenska paketet.

– Sedan handlar det om att ändra människor resvanor. Fler måste börja åka kollektivt. Vi har en kontinuerlig dialog med Västtrafik om att passningen mellan färjorna och kollektivtrafiken måste bli bättre. Jag tror personligen att tekniska lösningar kommer att göra mycket för trafiksituationen i framtiden. Tjänstepersoner i Öckerö tittar bland annat på om kommunen ska ansluta sig till en samåkningsapp som heter pendla.se. När vi är framme vid 2035 tror jag även att det finns autonoma fordonssystem där man beställer resor från en punkt till en annan och plockar upp andra passagerare längs vägen. Allt det här kommer att minska biltrafiken i framtiden, säger Jan Utbult.

Beslut är tagna i Öckerö om att bygga 110 nya pendelparkeringar på Hönö Pinan och även fler cykelparkeringar. Något som man hoppas kan gagna viljan att åka kollektivt.

Är det inte önsketänkande att en samåkningstjänst och högteknologiska transportsystem kommer lösa framtidens kommunikation mellan Öckerö och Göteborg inom 14 år?

– Det tillsammans med faktorer som att vi kontinuerligt jobbar med Västtrafik för att få till bättre passning mellan färjor och kollektivtrafik, ett tredje körfält på Hjuviksvägen och att fler jobbar på distans i framtiden gör att jag inte tror att det kommer behövas någon bro i framtiden. Ser man krasst på det så finns det inga köer idag i rusningstrafik sedan färjerederiet satte in en extrafärja i högtrafik.

Men Trafikverket har varnat om att kapacitetstaket på väg 155 snart är nått och att köerna riskerar att öka på längre sikt?

– Det är något som vi vill ta ställning till först 2035. Om problemen kvarstår eller har blivit värre 2035 då tror jag att det kommer finnas en förståelse hos befolkningen i Öckerö. Då måste vi nog bita i det sura äpplet och överväga en fast förbindelse.

Ser man krasst på det så finns det inga köer idag i rusningstrafik sedan färjerederiet satte in en extrafärja i högtrafik.

Jan Utbult

Kommer du vilja ta det beslutet år 2035 i så fall?

– Då kommer inte jag vara kommunstyrelsens ordförande.

Även S vill vänta till 2035
Öckerö kommuns politiker är samlade bakom beslutet att stegvis bygga ut kapaciteten på väg 155 och först 2035 ta ett beslut om huruvida en fast förbindelse behövs.

Till Göteborgs-Posten säger oppositionsrådet Maria Brauer (S):

– Jag och min partigrupp ställer oss bakom den här tvåstegslösningen att bygga ut stegvis och försöka få med vägen i den regionala planen och någonstans vid 2035 när vi vet hur infrastruktur, innovation och resemönster ser ut. Utifrån det kan vi fatta beslut om en eventuell fast förbindelse.

Läs mer:
 ”Öckerö får återkomma när de är mogna för en långsiktig lösning”
En av fem har tagit ställning
Närboende oroade för transporter av farligt gods

Mer från öckerö kommun

Elfel trolig orsak till Knippla-brand

Enligt polisen är det troligt att ett elfel i Coops…

Buröfärjan blir eldriven – tidtabell påverkas

I september förra året rapporterade vi på Torslanda-Öckerötidningen att den…

Så sluter kommunen upp efter branden på Källö-Knippla

Mitt i en hektisk valrörelse brann det på Källö-Knippla. Lägenheter,…

Källö-Knipplas centrala hub och pulsåder totalförstörd i brand

Strax efter att sista kunderna gått för dagen började Vasile…

Senaste nytt

Sverige, vi har inte ett resultat riktigt än

När jag skriver de här raderna svävar fortfarande det politiska…

IK Zenith segrare i derbyt mot IFK Björkö

Första målchansen i matchen får Björkö i 7e minuten då…

Volvo Lastvagnar påbörjar produktion av eldrivna lastbilar

I Tuvefabriken kommer nu världens första serietillverkade eldrivna lastbilar börja…

Röd Express får fler avgångar

I somras beslutade Västtrafiks styrelse om en ny trafikplan för…

Skolvägarnas trygghet och bullerfrågor i fokus

Samrådet för Torslanda tvärförbindelse är i full gång och pågår…

50 nya tjänster till Arendal när Ecoride flyttar hem

Ecoride startade 2008 och finns idag i fyra olika länder.…

Maten dyrare – butiker höjer priserna

I Juli låg inflationen på 8,0%, ner från historiska 8,5%…

Inflationstakten ökar ytterligare

Inflationstakten enligt Konsumentprisindex med fast ränta (KPIF) var i augusti…

Soffliggeri – en aktiv handling

Jo, personligen tycker jag att man ska rösta. Men jag…

Två suveräna Kville-löpare till EM i ultralöpning

Ultradistanslöpning har fått en explosionsartad tillväxt de senaste åren i…