Nyligen genomförde försäkringsbolaget Folksam en enkätstudie bland föräldrar till ungdomar som kör A-traktor. Studien visar att föräldrar är oroliga för andra trafikanters beteende, samtidigt som det är föraren av A-traktor som i 90 procent av olycksfallen är vållande till personskador.
Risken att råka ut för en krock med personskador är dubbelt så stora i en A-traktor jämfört med en vanlig personbil, enligt Folksams siffror. Det trots att A-traktorn är ett långsamtgående fordon. Många gånger beror det på att man oftare sitter obältad i A-traktorer och bilarna är generellt sett inte lika moderna och säkra som jämfört med vanliga personbilar. Sedan förra året gäller dock bälteskrav i A-traktor.
Folksams enkätundersökning visar samtidigt att 82 procent av föräldrarna tycker att man bör höja hastigheten från 30 till 45 kilometer i timmen, en höjning som kan bli verklighet efter att EU-parlamentet föreslagit högre hastighet för A-traktorer.
– Vi vill kartlägga och öka kunskapen kring olyckor för att ge föräldrar och ungdomar rätt förutsättningar att agera på ett trafiksäkert sätt. Bara för att man sitter i ett långsamtgående fordon innebär inte det att man inte kan råka ut för olyckor. Att veta vilka de vanligaste olyckorna är och vad man kan göra för att förhindra dem är grundläggande, säger Maria Klingegård, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.
Statistiken Folksam fått fram i sina enkätundersökningar visar på stor skillnad i föräldrars uppfattning om trafiksäkerheten jämfört med verkligheten.
En tredjedel av respondenterna tror det är vanligast att en olycka sker när en A-traktor blir påkörd bakifrån och endast en procent tror att det sker olyckor med personskador när det är A-traktorn som kör på framförvarande bil. Olycksstatistiken från Folksam visar dock på helt andra siffror. I 77 procent av fallen är det A-traktorn som kör på framförvarande bil.
Samtidigt så är det tydligt att en majoritet (54 procent) av olyckorna med A-traktorer sker de första tre månaderna ungdomen använder fordonet. Många olyckor sker även nattetid. 48 procent av föräldrarna uppger att de övningskört färre än sex gånger med ungdomen och hälften har övningskört i mörker.
– Att övningsköra med sin ungdom är en viktig grund för att skapa ett trafiksäkert beteende. Det finns en inbyggd problematik med övningskörning då det endast går att göra efter att ungdomen fått sin körkortsbehörighet. Det finns lagförslag om förarutbildning och körkortsdirektiv men det kommer dröja innan detta är på plats, avslutar Maria Klingegård.