Återigen utreds eventuella broförbindelser mellan Torslanda och Öckerö, nu med namnet Åtgärdsvalsstudie Väg 155. Detta har redovisats flera gånger här i Torslanda tidning. Förvånansvärt mycket känner vi igen från utredningarna som presenterades för snart 20 år sedan. Men, den riktigt stora skillnaden mot för 20 år sedan, är att det idag finns en allmän medvetenhet om att vi står för hotet av klimatförändringar. Detta återspeglas inte alls i de utredningar Trafikverket hittills gjort.
Sverige har undertecknat Parisavtalet som syftar till att begränsa temperaturhöjningen på jorden till 1,5 grader och glädjande nog ansluter allt fler länder till detta avtal, nu senast USA. EU-parlamentarikerna har röstat för att utsläppsnivåerna ska sänkas till 60 procent jämfört med 1990. Sverige har antagit en egen klimatlag som innebär att vår klimatpåverkan ska minska till noll redan om 25 år. Göteborg skrev under Klimatkontrakt 2030 i december 2020, och har därmed en förpliktelse att bli klimatneutrala 2030, för att kunna visa vägen för andra städer i EU. I den senaste utredningen från Trafikverket står att eventuella broar kommer vara klara tidigast 2035, endast 10 år innan Sverige skall nå netto-noll utsläpp av klimatpåverkande ämnen. Vi känner inte till några utbyggnader av vägar som lett till minskad trafik, tvärtom bredare och bättre vägar generar alltid mer trafik och därmed belastning på klimatet.
Det är helt fel att idag debattera vem som vinner eller förlorar egen tid eller ekonomi på byte från färja till bro, det finns väsentligt mycket viktigare frågor att diskutera. Transporter av människor och gods kommer att behövas även i framtiden, men de måste bli mer effektiva och ske utan att påverka klimatet. Till exempel behöver dagens färjor ersättas, alternativt ställas om till eldrift eller andra drivmedel. Men klimatpåverkan består inte enbart av de utsläpp som kommer ur eventuella avgasrör. Byggandet av vägar och broar, tillverkning av transportmedel, batterier och överföring av ström är alla klimatdrivande. Av det skälet är den totala mängden transporter viktig att begränsa. All samhällsplanering ska bidra till att skapa yteffektiva, energieffektiva och miljövänliga transporter. Den motordrivna trafiken måste minska, inte öka.
Broar för bilar löser inte köerna på 155:an. Istället innebär det att orörd natur förstörs, och att vi ökar klimatavtrycket. Dessutom ökar trängseln på vägarna både inom Öckerö och i Göteborg. Med en bro drabbas dessutom idag ostörda kustområden av buller. Det finns många olika åtgärder att ta till, en del kan kännas lockande, som bekväm och snabb kollektivtrafik, helst på räls. Andra kan kännas jobbiga eller kräva lagändringar, som till exempel utökad trängselskatt. Att förändra resvanor är fullt möjligt om det finns alternativ till bilen med rimlig restid. Problemen med att ställa om våra resvanor kan upplevas som jobbiga, men de är ändå små jämfört med vad vi möter om vi inte hejdar en temperaturhöjning på jorden.
Det finns bara ett jordklot och klimatet kan inte vänta. Vi måste på alla sätt arbeta för att jorden, inklusive Öckerö och Göteborg, förblir en behaglig plats att leva på, även för kommande generationer.
/Boel Lanne gruppledare Miljöpartiet Öckerö, Karin Pleijel, gruppledare Miljöpartiet Göteborg