Förslag på balkbro så som den skulle kunna se ut mellan Öckerö och Björkö. Bilder–illustrationer: WSP/Trafikverket
Förslag på balkbro så som den skulle kunna se ut mellan Öckerö och Björkö. Bilder–illustrationer: WSP/Trafikverket

Nej till bro – för klimatets skull

Återigen utreds eventuella broförbindelser mellan Torslanda och Öckerö, nu med namnet Åtgärdsvalsstudie Väg 155. Detta har redovisats flera gånger här i Torslanda tidning. Förvånansvärt mycket känner vi igen från utredningarna som presenterades för snart 20 år sedan. Men, den riktigt stora skillnaden mot för 20 år sedan, är att det idag finns en allmän medvetenhet om att vi står för hotet av klimatförändringar. Detta återspeglas inte alls i de utredningar Trafikverket hittills gjort.

Sverige har undertecknat Parisavtalet som syftar till att begränsa temperaturhöjningen på jorden till 1,5 grader och glädjande nog ansluter allt fler länder till detta avtal, nu senast USA. EU-parlamentarikerna har röstat för att utsläppsnivåerna ska sänkas till 60 procent jämfört med 1990. Sverige har antagit en egen klimatlag som innebär att vår klimatpåverkan ska minska till noll redan om 25 år. Göteborg skrev under Klimatkontrakt 2030 i december 2020, och har därmed en förpliktelse att bli klimatneutrala 2030, för att kunna visa vägen för andra städer i EU. I den senaste utredningen från Trafikverket står att eventuella broar kommer vara klara tidigast 2035, endast 10 år innan Sverige skall nå netto-noll utsläpp av klimatpåverkande ämnen. Vi känner inte till några utbyggnader av vägar som lett till minskad trafik, tvärtom bredare och bättre vägar generar alltid mer trafik och därmed belastning på klimatet.

Det är helt fel att idag debattera vem som vinner eller förlorar egen tid eller ekonomi på byte från färja till bro, det finns väsentligt mycket viktigare frågor att diskutera.  Transporter av människor och gods kommer att behövas även i framtiden, men de måste bli mer effektiva och ske utan att påverka klimatet. Till exempel behöver dagens färjor ersättas, alternativt ställas om till eldrift eller andra drivmedel. Men klimatpåverkan består inte enbart av de utsläpp som kommer ur eventuella avgasrör. Byggandet av vägar och broar, tillverkning av transportmedel, batterier och överföring av ström är alla klimatdrivande. Av det skälet är den totala mängden transporter viktig att begränsa. All samhällsplanering ska bidra till att skapa yteffektiva, energieffektiva och miljövänliga transporter. Den motordrivna trafiken måste minska, inte öka.

Broar för bilar löser inte köerna på 155:an. Istället innebär det att orörd natur förstörs, och att vi ökar klimatavtrycket. Dessutom ökar trängseln på vägarna både inom Öckerö och i Göteborg. Med en bro drabbas dessutom idag ostörda kustområden av buller. Det finns många olika åtgärder att ta till, en del kan kännas lockande, som bekväm och snabb kollektivtrafik, helst på räls. Andra kan kännas jobbiga eller kräva lagändringar, som till exempel utökad trängselskatt. Att förändra resvanor är fullt möjligt om det finns alternativ till bilen med rimlig restid. Problemen med att ställa om våra resvanor kan upplevas som jobbiga, men  de är ändå små jämfört med vad vi möter om vi inte hejdar en temperaturhöjning på jorden.

Det finns bara ett jordklot och klimatet kan inte vänta. Vi måste på alla sätt arbeta för att jorden, inklusive Öckerö och Göteborg, förblir en behaglig plats att leva på, även för kommande generationer.

/Boel Lanne gruppledare Miljöpartiet Öckerö, Karin Pleijel, gruppledare Miljöpartiet Göteborg

Kommentarer

Kommentera artikeln!

Tyck till! Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver logga in med bank-id för att kommentera. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Torslanda-Öckerötidningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Mer från uncategorized

TIK vände och vann i Torslandaderbyt

I våras vann Torslanda IK sitt hemmaderby mot Björlandarivalen IK…

Jubileumsutställning på Vingen

 Idag är det inte mycket som minner om den tiden.…

Trafikproblem vid Torslanda torg

Jag ser dagligen att folk parkerar på detta ställe, dom…

Säg ja till havsbaserad vindkraft

I artikeln Vindkraftsparker en förutsättning för batterifabriken i Torslanda framför…

Senaste nytt

Försvunnen kvinna funnen i Hjuvik

En kvinna i 76-årsåldern som tillfälligt var på besök i…

Pendlare lämnas kvar på hållplatsen

På Facebooksidan Grannar i Torslanda vittnar många Torslandabor om överfulla…

Arkitekten som har satt sin prägel på samhället

Vi tar en tur från Bengts hem på Hönö Klåva…

Volvomotet klart den 27 september

Trafikverket bygger om den södra delen av Hisingsleden, på sträckan…

Akelius dubblar Öckerös insamling till Världens Barn

 – ”Öckerö ger mer” är en dubbelbottnad slogan jag gillar…

När hjärtat hittat hem

För några veckor sedan fick ett klipp stor spridning på…

Passagerarfärjan Polstjernan driver utanför Björkö – motorhaveri

Vid lunchtid råkade passagerarfärjan Polstjernan ut för motorhaveri när den…

Extra polisbevakning efter mopedrån

I veckan meddelande Hisingspolisen att det skett en ökning av…

Så mycket fick grannen för sin bostad

Torslanda Södra Fyrljusvägen 32 19 500 000 Klippfyrsvägen 9A 19…

Gapet mellan grannar växer

En rapport från Svensk Fastighetsförmedling, som baseras på en undersökning…

Höstfest på Björlandaskolan

I förra veckan bjöd Björlandaskolans föräldraförening (B-FF) tillsammans med Björlandaskolan…

Second hand – populärare än någonsin

Båda butikerna sysslar med win-win åt alla håll. Klåva second…

Budget för 2024 klubbad i Öckerö kommun

Förra veckan klubbade kommunfullmäktige i Öckerö kommun budget för år…

Kittys dotter hade änglavakt vid kollision med elscooter

Sköterskan Kitty Södersten stod mitt i en operation när telefonen…

TIK vände och vann i Torslandaderbyt

I våras vann Torslanda IK sitt hemmaderby mot Björlandarivalen IK…

Sandra fortsätter följa i munkarnas fotspår

2009 sändes Sandra Nelhans film Tre bröder i SVT. Den…

Tävling i fårvallning

Tretton minuter hade hundarna på sig att valla fyra får…

Vatten, vatten… bara vanligt vatten

Vi som växte upp i 50- och 60-talets Sverige minns…

Gym och padel under samma tak

Amir driver flera gym, bland annat i Lerum och Nossebro,…

Indiras konst utforskar balansen i livet

Indira Sundberg från Lilleby beskriver sig som ”engineer by day,…