Förslag på balkbro så som den skulle kunna se ut mellan Öckerö och Björkö. Bilder–illustrationer: WSP/Trafikverket
Förslag på balkbro så som den skulle kunna se ut mellan Öckerö och Björkö. Bilder–illustrationer: WSP/Trafikverket

Nej till bro – för klimatets skull

Återigen utreds eventuella broförbindelser mellan Torslanda och Öckerö, nu med namnet Åtgärdsvalsstudie Väg 155. Detta har redovisats flera gånger här i Torslanda tidning. Förvånansvärt mycket känner vi igen från utredningarna som presenterades för snart 20 år sedan. Men, den riktigt stora skillnaden mot för 20 år sedan, är att det idag finns en allmän medvetenhet om att vi står för hotet av klimatförändringar. Detta återspeglas inte alls i de utredningar Trafikverket hittills gjort.

Sverige har undertecknat Parisavtalet som syftar till att begränsa temperaturhöjningen på jorden till 1,5 grader och glädjande nog ansluter allt fler länder till detta avtal, nu senast USA. EU-parlamentarikerna har röstat för att utsläppsnivåerna ska sänkas till 60 procent jämfört med 1990. Sverige har antagit en egen klimatlag som innebär att vår klimatpåverkan ska minska till noll redan om 25 år. Göteborg skrev under Klimatkontrakt 2030 i december 2020, och har därmed en förpliktelse att bli klimatneutrala 2030, för att kunna visa vägen för andra städer i EU. I den senaste utredningen från Trafikverket står att eventuella broar kommer vara klara tidigast 2035, endast 10 år innan Sverige skall nå netto-noll utsläpp av klimatpåverkande ämnen. Vi känner inte till några utbyggnader av vägar som lett till minskad trafik, tvärtom bredare och bättre vägar generar alltid mer trafik och därmed belastning på klimatet.

Det är helt fel att idag debattera vem som vinner eller förlorar egen tid eller ekonomi på byte från färja till bro, det finns väsentligt mycket viktigare frågor att diskutera.  Transporter av människor och gods kommer att behövas även i framtiden, men de måste bli mer effektiva och ske utan att påverka klimatet. Till exempel behöver dagens färjor ersättas, alternativt ställas om till eldrift eller andra drivmedel. Men klimatpåverkan består inte enbart av de utsläpp som kommer ur eventuella avgasrör. Byggandet av vägar och broar, tillverkning av transportmedel, batterier och överföring av ström är alla klimatdrivande. Av det skälet är den totala mängden transporter viktig att begränsa. All samhällsplanering ska bidra till att skapa yteffektiva, energieffektiva och miljövänliga transporter. Den motordrivna trafiken måste minska, inte öka.

Broar för bilar löser inte köerna på 155:an. Istället innebär det att orörd natur förstörs, och att vi ökar klimatavtrycket. Dessutom ökar trängseln på vägarna både inom Öckerö och i Göteborg. Med en bro drabbas dessutom idag ostörda kustområden av buller. Det finns många olika åtgärder att ta till, en del kan kännas lockande, som bekväm och snabb kollektivtrafik, helst på räls. Andra kan kännas jobbiga eller kräva lagändringar, som till exempel utökad trängselskatt. Att förändra resvanor är fullt möjligt om det finns alternativ till bilen med rimlig restid. Problemen med att ställa om våra resvanor kan upplevas som jobbiga, men  de är ändå små jämfört med vad vi möter om vi inte hejdar en temperaturhöjning på jorden.

Det finns bara ett jordklot och klimatet kan inte vänta. Vi måste på alla sätt arbeta för att jorden, inklusive Öckerö och Göteborg, förblir en behaglig plats att leva på, även för kommande generationer.

/Boel Lanne gruppledare Miljöpartiet Öckerö, Karin Pleijel, gruppledare Miljöpartiet Göteborg

Kommentarer

Kommentera artikeln!

Tyck till! Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver logga in med bank-id för att kommentera. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Torslanda-Öckerötidningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Mer från uncategorized

Trafikproblem vid Torslanda torg

Jag ser dagligen att folk parkerar på detta ställe, dom…

Säg ja till havsbaserad vindkraft

I artikeln Vindkraftsparker en förutsättning för batterifabriken i Torslanda framför…

Amhults torg – ett smutsigt torg

Idag skulle jag hämta mitt paket på Kronans apotek och…

Varför tar inte Trafikverket riskerna på allvar?

Efter artikeln om transporter av farligt gods i Torslanda-Öckerötidningen v.41…

Senaste nytt

Björkö kan få 400 nya bostäder till år 2040

Med sina knappa 1500 invånare är Björkö en udda fågel…

Om bostadsbristen Del II

Att Göteborg växer så det knakar kan inte ha undgått…

Campingen i Lilleby byter ägare och blir First Camp

Göteborgs Camping, eller Lilleby camping i folkmun, har 80 fullrustade…

Hemmavinst för Torslanda IK i derbyt mot Zenith

Matchen inleddes avvaktande från bägge håll. TIK skaffade sig ett…

Spara vatten i helgen

Göteborgs kommun kommer under helgen (26-28 maj) att koppla in…

Betelskolans nya lokaler invigda

Betelskolan på Hönö har fått nya lokaler för att husera…

Hönö IS gör en satsning för lokalsamhället

Hönö IS hade mark över vid gamla Heinövallen, men i…

Invigning av nya lokaler för Närhälsan Torslanda Rehabmottagning

Närhälsan Torslanda rehabmottagning invigdes av enhetschef och leg. fysioterapeut Jannis…

Spaden i marken för hyresrätter på Björkö

Björkdungen ska vid färdigställandet utgöras av 39 nya hyresrätter. Lägenheterna…

Tio år av livsviktigt givande

I maj 2013 byttes den gamla blodbussen ut mot en…

Rosita Ståhl – en glasets mästare

– Fascinationen för glas har alltid funnits där, kreativiteten också.…

Alice älskar diplomboxning

Alice går på Torslandaskolan i årskurs 7. Hon  lägger all…

Nyanlända lotsas in i Öckerö kommun

Redan 2016 startades föreningen ÖS! (Öckerö samverkan integration) för att…

Berörande mästerverk fick folkets hyllning

 Förutom öarnas egna körsångare hade körer från många andra platser…

Blå himmel blues

För varje år som går så förstår jag det lite…