En projektledare är tillsatt och arbetet med en genomförandestudie av tvärförbindelsen i Torslanda är inlett. Det framkom när Göteborgs Stads tillförordnade trafikdirektör Jan Rinman gästade Västra Hisingens nämndmöte i tisdags.
Trafikkontorets tillförordnade direktör Jan Rinman och samma förvaltnings avdelningschef för samhälle: Jenny Adler, gästade tisdagens nämndsammanträde för att informera om trafiksituationen i Västra Hisingen. Föga förvånande kom mycket att handla om den planerade och i långbänk dragna frågan om tvärförbindelsen i Torslanda. Trafiknämnden antog åtgärdsvalsstudien (ÅVS) som förordade en tvärförbindelse mellan Nya Älvegårdsvägen och Syrhålamotet den 27 september 2018. Nästan på dagen ett år senare framkom att Trafikkontoret nyligen har utsett en projektledare för att starta upp en genomförandestudie (GFS) av projektet. Den tidplan som nu föreligger är att genomförandestudien kommer att genomföras mellan 2020 och 2022. En bit in i arbetet med GFS:en kommer arbetet med att sammanställa en vägplan eller en detaljplan för tvärförbindelsebyggandet att starta. En vägplan avser endast själva vägen, medan en detaljplan skulle kunna innefatta eventuell bebyggelse och exploatering i anslutning till vägen. Under detalj- eller vägplansarbetet kommer exempelvis frågan med eventuella fridlysta djur (som tidigare stoppat ett tvärförbindelseprojekt) tas upp. I det arbetet ingår också samråd där till exempel intresseorganisationer och boende kan göra sin röst hörd. Om detta arbete fortgår enligt plan skulle projekteringen äga rum under 2023 och byggnationen av tvärförbindelsen ske under 2024-2025.
Prioriterat projekt
Demokraternas Mikael Sjöholm, som under flera års tid drivit Facebooksidan ”Torslanda tvärförbindelse nu!”, var en av de ledamöter som ställde frågor till Jan Rinman och Jenny Adler om tvärförbindelsen. Han konstaterade att arbetet med tvärförbindelsen ”tappat ett år” då ingen projektledare tillsatts sedan besluteten togs i trafiknämnden och i fullmäktige. Han undrade om det är helt säkerställt arbetet med genomförandestudien verkligen inleds nu.
– Ja, det kommer att börja nu, svarade Jenny Adler.
Något senare frågade nämndordföranden Rickard Eriksson (M) om tvärförbindelsen nu är ett prioriterat projekt för Trafikkontoret. Något det inte har varit under det senaste året.
– Ja, jag skulle vilja säga det, svarade Jan Rinman.
I övrigt framkom ingen ytterligare information om andra åtgärder i åtgärdsvalsstudien (eller den så kallade Systemlösningen för trafiken i Torslanda) som tillsammans med tvärförbindelsen är förutsättningar för att stadsbyggnadskontorets ”Program för centrala Torslanda”, eller några av de andra byggprojekt som försvåras på grund av rådande trafiksituation i Torslanda, ska kunna genomföras.
Mötet i övrigt i korthet
Det ekonomiska läget fortsätter att innebära huvudbry för stadsdelen. Det är framförallt kostnaden för institutionsplacering som är särskilt kostsam och påverkar ekonomin negativt. Stadsdelen redovisade efter augusti ett underskott på -12,9 miljoner kronor. Prognosen för budget 2019 ligger på -15 miljoner kronor men underskottet riskerar att bli större än så om inga ytterliga åtgärder utöver de som redan föreligger sätts in. Med bakgrund av det föreslog stadsdelsdirektören Sergio Garay en verksamhetsanpassning som innebär att samtliga sektorer i stadsdelen ges i uppdrag att anpassa sina verksamheter till en budgetnivå som motsvarar 97 procent av dagens kostnadsnivå. Det arbetet ska påbörjas senast i december 2019 och redovisning ska ske under första kvartalet 2020. Verksamhetsanpassningen antogs av nämnden.
M, L och D-yrkandet angående trygghet i Torslanda, som bordlades under augusti månads nämndmöte, antogs efter att även SD gett det sitt stöd.
Antagandet innebär att stadsdelsnämnden nu ger förvaltningen i uppdrag att, tillsammans med andra aktörer, se till att tryggheten, främst kvällstid ökar runt Amhults resecentrum och Amhults Torg i form av exempelvis ordningsvakter, trygghetsvärdar eller andra åtgärder som anses lämpliga. Återrapportering ska ske vid februari månads SDN-möte.
– Vi vill med det här visa att vi tar hand om ordningsstörningarna i tid, sa Rickard Eriksson.
MP, V och S ville i ett svarsyrkande istället remittera frågan till stadsdelsförvaltningen, för att få underlag gällande förslagets förvaltningsekonomiska konsekvenser, samt vad det skulle innebära för trygghetsarbetet på andra ställen i stadsdelen.
– Det finns flera platser med problem i stadsdelen. Dessa platser kan ändras över tid. Förvaltningspersonalen är de som ska prioritera hur och var insatserna behöver sättas in, inte vi politiker, sa andre vice ordföranden Emmali Jansson (MP).