Byggnadsnämnden antog i tisdags stadsbyggnadskontorets förslag om att upprätta en detaljplan för tvärförbindelse i Torslanda mellan Nya Älvegårdsvägen och Syrhålamotet.
Stadsbyggnadskontoret har nu formellt fått i uppdrag av byggnadsnämnden att upprätta en detaljplan för en tvärförbindelse i Torslanda. Byggnadsnämnden tog beslut i frågan i tisdags.
– Jag tycker det här är en glädjens dag, en stor seger för Torslandaborna som väntat på det här i många, många år. Vi la en motion om att detta nu måste prioriteras 2015 och såg sedan till att projektet blev tillsatt i budgeten. Det är tålamod och uthållighet som gäller i politiken, säger byggnadsnämndens ordförande Hampus Magnusson (M).
När beslutet fattades ställde sig Moderaterna, Liberalerna, Demokraterna och Socialdemokraterna bakom förslaget. Miljöpartiet och Vänsterpartiet ville att förslaget skulle avslås.
Ett genomförande av en tvärförbindelse i Torslanda är avgörande för att de många planerade byggprojekt som finns i centrala Torslanda och Björlanda ska kunna genomföras. Det har flera olika förvaltningar, där ibland stadsbyggnadskontoret och Västra Hisingen vid flera tillfällen konstaterat. Det är en bild som delas av Hampus Magnusson:
– Ska Torslanda kunna fortsätta att utvecklas och vi ska kunna bygga bostäder och skolor så måste tvärförbindelsen byggas. Men tvärförbindelsen är även viktig för att redan befintliga verksamheter, som exempelvis de vid Torslanda Torg, ska kunna överleva, säger han.
I sitt tjänsteutlåtande om uppdrag för detaljplan för tvärförbindelsen skriver stadsbyggnadskontoret att planens genomförande inte antas medföra betydande miljöpåverkan. En undersökning om betydande miljöpåverkan har utförts. I den framkommer att en tvärförbindelse kommer att öka utsläppen av föroreningar och buller i området. Nivåerna bedöms dock som låga. När det gäller de negativa effekter på naturen bedöms de kunna minimeras genom reglering i detaljplanen.
Planarbetet kan utföras inom stadsbyggnadskontorets budget. Ett planavtal kommer att tecknas med trafikkontoret.
I ett tidigt skede i trafikkontorets genomförandestudie har bedömningen gjorts att anläggningskostnaden blir mellan 37 och 55 miljoner kronor. Den planerade tvärförbindelsen berör i huvudsak kommunal mark. Utöver att planlägga för en bilväg kommer planen även innefatta gång- och cykelväg.