Det har snöat, frusit, bildats is, regnat, frusit, töat om och om vartannat i vinter. Väderleken har tagit hårt på vägarna i hela regionen något som märktes tydligt för resande längst väg 155an – som plötsligt var full av hål.
– Det har varit en tuff vinter med otroliga omsvängningar under dygnen. Det har snöat, töat, varit isbildning, töat igen, frusit igen. Och varje gång letar sig vatten ner i varenda spricka och orsakar skador när det fryser på Till slut så spricker det och beläggningen släpper. Sen räcker det att mindre bitar släpper från vägen i kombination med att bilar rullar över hålen så växer problemet jättesnabbt, berättar Anders Forsman, projektledare underhåll Trafikverket, ansvarig för bland annat underhållet av väg 155.
Värsta på flera år
Det är inte bara de som åker väg 155 som upplever vägarna som extra problematiska just nu. Enligt Anders Forsman har vinterns växlande väder orsakat en otrolig mängd skador på kortare tid än han någonsin upplevt.
– Vi har ett enormt hållagningsbehov just nu. Jag har inte sett något liknande så snabbt på de elva år jag jobbat på Trafikverket, berättar han.
När Trafikverket utför inspektioner på vägar görs det olika ofta beroende på vilken klassificering vägen har. Olika vägar prioriteras olika mycket beroende på årsdygnstrafiken – hur mycket trafik som går på vägen. 155an är en klass 1-väg, vilket betyder att den ska undersökas tre gånger i veckan för alla olika typer av brister.
– Planen är såklart att bristerna ska åtgärdas så snart de upptäcks. Och vi har kontrakt med entreprenörer som ska genomföra både inspektionerna och hållagningarna. Men just nu är de så mycket brister på vägarna runt om i hela regionen – inte bara omkring Göteborg, så det finns en liten fördröjning i när allt kan åtgärdas. Men 155an prioriteras tack vare sin klassificering och jag vet att man varit ute och att det är mycket som redan är lagat.
Stor underhållsskuld
Anders Forsman menar att det inte bara är vädret som ställer till det på 155an. Skicket på vägen är även undermålig – men det finns ingen plan på när en större åtgärd skall genomföras.
– Det kan jag inte sticka under stolen med. Det handlar inte bara om väderleken. För om jag betraktar hela situationen, så ser jag att hålen uppstår ju på de vägar där de finns behov av att fräsa av översta lagret på vägen och lägga ny beläggning. Men det finns inget sådant arbete planerat för 155an i år. Och tyvärr är det så – vi får inte nog med budget för att förbättra den här typen av vägar än. Så det finns en enormt stor underhållsskuld av våra vägar, inte bara här utan på flera platser. Men det handlar om hur mycket skattepengar staten kan trycka till, avslutar Anders Forsman.