Veckans tidning

70-talets infrastruktur en realitet oavsett färdmedel

Publicerad: (uppdaterad maj 3, 2024 kl 07:06)

Det handlar inte om huruvida tvärförbindelsen i första hand gynnar storföretagen och inte arbetspendlarna, eller ens om frågan om hållbara resealternativ. Det handlar om att invånarantalet i Torslanda har tillåtits mångdubblas samtidigt som infrastrukturen är anpassad till 1970-talets invånarantal.

Iförra veckan bordlade Stadsbyggnadsnämnden beslutet om att låta Torslanda tvärförbindelses detaljplan gå in i granskningsskedet. Något vi rapporterade om i förra veckans tidning.

I en kommentar till det skrev jag i en personligt reflekterande text bland annat att frågan om tvärförbindelsen fått en helt annan tyngd sedan Volvo Cars och Northvolts batterifabrik fått klartecken att byggas.

Vad jag ville förmedla var att storföretagens förmåga att exempelvis anlägga dammar och se till att groddjur flyttas till dem så att en fabrik kan byggas, vida överstiger kommunens förmåga att lösa liknande problem för att en eftersatt infrastruktur i Torslanda ska förbättras för stadsdelens invånare. Det går helt enkelt mycket fortare när storföretag med så kallat riksintresse vill ha något gjort.

Och jag vidhåller att Torslanda tvärförbindelse, så som den ter sig i den detaljplan som ska ut på granskning, förmodligen kommer att gynna de företagen betydligt mer än pendlande Torslandabor som vill att köerna på Kongahällavägen minskar.

Med det sagt borde jag förstås ha nämnt att dåvarande Byggnadsnämnden den 20 oktober 2020 gav dåvarande Stadsbyggnadskontoret i uppdrag att upprätta detaljplan för tvärförbindelsen i Torslanda. Hösten 2021 startade sedan arbetet med att ta fram samrådshandlingar.

När det gäller Pressvägen (Novo Energys batterifabrik) togs beslutet om uppdrag 19 oktober 2021. Alltså efter uppdraget för tvärförbindelsen.

Den sistnämnda planen vann dock laga kraft redan den 9 september 2022, medan tvärförbindelsens detaljplan inte nått granskningsstadiet än. Beslutet för startplan för tvärförbindelsen togs redan 17 december 2019, vilket i sin tur redan hade föregåtts av flera år av utredningar och politiskt rabalder. Då pratar vi ändå bara om den senaste utredningsvändan.

Det stora problemet är inte att Novo Energy har en snabbfil att uppföra en batterifabrik och att den tvärförbindelse som många tycker har behövts i decennier råkar passera precis utanför, vilket gör att transporter till och från fabriken förenklas.

Det stora problemet är att alla byggprojekt i de norra och centrala delarna av Torslanda är beroende av att tvärförbindelsen genomförs. Det har de inblandade förvaltningarna själva konstaterat inför varenda byggprojekt som har genomförts, eller ska genomföras i stadsdelen.

Infrastrukturen i Torslanda, i synnerhet i de centrala delarna samt Lilleby och Björlanda, ser i dagsläget i stort sett ut som de gjorde i mitten av 1970-talet när många av stadsdelens många radhusområden uppfördes.

Enligt Wikipedia hade Torslanda 1975 en befolkning på 5 100 personer. Även om den exakta arealen som omfattas i den siffran är oklar jämfört med senare siffror, är det höjt bortom alla tvivel att befolkningen i stadsdelen ökat mångdubbelt sedan dess. Läser man Göteborgs Stads egen statistik (”Göteborgsbladet”) hade Torslanda 2022 18 305 invånare och Björlanda samma år 9 045 invånare.

Oavsett om de här invånarna väljer att åka kollektivt eller att åka bil, så tvingas de göra det på vägar som anpassade för drygt 5 000 invånare.

Och det här är innan människor har flyttat in i Skra Bro nya centrum eller bostadsprojekten i Program för Centrala Torslanda ens har börjat byggas. Eller, för den delen, innan 3 000 nya arbetstillfällen tillsatts på batterifabriken.

Henrik Edberg

TEXT:

Henrik Edberg

Kommentera artikeln!

Tyck till! Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver logga in med bank-id för att kommentera. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Torslanda-Öckerötidningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.
Laddar

Dricker du färre koppar kaffe på grund av prishöjningen senaste året?

Tack för din röst
Du har redan röstat på den här omröstningen
Välj ett alternativ!

Annonser

Hitta bästa casino utan svensk licens och spelpaus

Allt du behöver veta om betting utan svensk licens hittar du på casinoburst.com

Betting utan svensk licens

Casino utan svens licens

Spana in sveriges bästa Casino Utan Svensk Licens där du hitta all spelfakta.

Jämför Casino utan spelpaus för den ultimata spelupplevelsen.

Hitta bäst utbud med Casino utan licens med alla nyaste slotspel.

Besök Sveriges fräschaste online casino på Hajper Casino

Hitta Sveriges snabbaste och bästa spelsajt på Snabbare.com

På Testarna kan du snabbt och lätt hitta casinon utan Spelpaus

Spelcash.se – Speltips och rescensioner av alla spelbolag.

Utforska spänningen på ett nytt casino utan svensk licens!

Det är inte olagligt att spela på ett casino utan spelpaus och bonusarna är faktiskt bättre än på svenska sidor.

Den snabbaste betalningsmetoden för casino är swish, CasinoMedSwish.se jämför alla svenska casino med swish så du inte behöver göra det själv.

Jämför alla utländska casino som inte kräver gränser hos CasinonUtanSpelgräns.

Bettingstugan.se – Sveriges hem för spel

Hitta Sveriges bäst online casino hos Casinodealen.se

Jämför och hitta bettingsidor för svenska spelare på Sportbloggare.com

Söker du en jämförelse på alla casino i Sverige med licens? Besök GoPlay.se

Slots Casino

Läs om casino utan spelpaus på casinoutansvensklicens.co

Vill du hitta bäst bettingsidor? SvenskBetting listar Sveriges bästa spelsidor!

Är du på jakt efter bästa casino sidor?Det hjälper vi dig med!

De bästa svenska spelsidorna hittar du genom oss, välkommen in!