Trafikkontoret i Göteborg arbetar just nu med en genomförandestudie för den planerade tvärförbindelsen i Torslanda. Syftet med genomförandestudien är att skapa en bra plattform för fortsatt projektering och byggnation. Genomförandestudien ska utreda förutsättningar, utmaningar och möjligheter för förbindelsen.
För ett år sedan, på september månads nämndsammanträde i Västra Hisingen, gästades mötet av Trafikkontorets tillförordnade direktör Jan Rinman och avdelningschefen för samhälle: Jenny Adler. De berättade då att en projektledare var utnämnd för Älvegårdsförbindelsen och att en genomförandestudie skulle påbörjas och äga rum mellan 2020-2022.
Innan genomförandesstudien startade hade en åtgärdsvalsstudie (ÅVS) ägt rum. ÅVS:en utredde flera olika alternativa vägsträckningar, vilket sedermera mynnade ut i att Älvegårdsförbindelsen Väst förordades.
– I ÅVS:en fastslogs Älvegårdsförbindelsen Väst. De fasta punkterna var Nya Älvegårdsvägen och Syrhålamotet, så vad genomförandstudien arbetar med är hur den exakta väglinjen ska se ut mellan dessa punkter med hänsyn till de natur- och kulturvärden, samt boende- och rekreationsvärden, som föreligger i området, säger Per Carlberg, projektledare för Älvegårdsförbindelsen Väst som projektet nu kallas.
Slutet av skissfasen
I genomförandestudien undersöks bland annat förutsättningar, utmaningar och möjligheter för den nya tvärförbindelsen, samt vad den kommer att kosta.
Sedan förra hösten har konsultföretaget Norconsult upphandlats för att genomföra studien. Arbetet har delats upp i fyra faser:
1. Förutsättningsanalys
2. Skissfas
3. Utforma vägförslag
4. Redovisning
Just nu befinner sig arbetet i slutet av skissfasen. Parallellt med utförandestudien har Stadsbyggnadskontoret börjat arbeta med en detaljplan för tvärförbindelsen. Det berättade SBK:s planchef Karolin Rosgardt i Torslanda-Öckerötidningen i mitten av augusti i år. Detaljplanearbetet sker i nära samarbete med Trafikkontoret.
– I skogen mellan Nya Älvegårdsvägen och Syrhåla finns höga natur- och kulturvärden, bland annat hasselsnoksbestånd som har starkt skydd. Det gäller att ta hänsyn till det och inte planera vägen så att det inkräktar på hasselsnokarnas eller andra skyddade arters livsvillkor. Vi försöker hitta andra lägen. Det finns även kulturvärden i form av fornlämningar som vi måste ta hänsyn till. Här måste även Länsstyrelsen få säga sitt, säger Per Carlberg.
Dialog med Volvo
Trafiksimuleringar för att bedöma kapaciteten Kongahällavägen–Nya Älvegårdsvägen och Syrhålamotet har genomförts. Man har även haft dialoger med Trafikverket som ansvarar för den statliga väg 155 om hur tvärförbindelsen ska anslutas vid Syrhålamotet. En dialog med Volvo har också inletts på ett tidigt stadie, då Volvo är en viktig intressent i området Syrhåla och Bulycke.
– Att ta med Volvo tidigt i processen var viktigt då deras leveranser i Bulycke och Syrhåla ska gå så smidigt som möjligt. En tvärförbindelse kommer medföra mycket mer trafik i Bulycke där bland annat ett logistiklager finns. En tvärförbindelse medför också möjligheter för Volvo, bland annat i hur personal kan ta sig till jobbet. Det viktigaste är att ha en bra dialog för att konstruktivt kunna tillgodose gemensamma intressen.
Tidplanen för projektet ligger fast och innebär: genomförandestudie 2019-2021, detaljplan 2020-2022, upphandling projektering 2021, projektering 2022, upphandling av produktion 2022 och produktion 2023-2024.
Hur realistiskt skulle du bedöma att det är att tidplanen hålls och att tvärförbindelsen finns på plats 2024/2025?
– Det är den här tidplanen som vi i projektet förhåller oss till och planerar efter. Men verkligheten blir inte alltid som man planerar. I en detaljplan ingår bland annat ett samråd, samt möjlighet att överklaga. Tittar man på detaljplaner generellt så överklagas många av dem. Ett överklagande innebär ofta ungefär ett halvårs fördröjning, säger Per Carlberg.