Sedan 2015 råder det byggstopp väster om Gossbydal i Torslanda och i Öckerö kommun. Hittills har inget skett för att det ska lyftas. Att de fyra inblandade parterna i mars 2022 slöt en överenskommelse, och upprättade en färdplan, om kraftfulla satsningar med åtgärder för en hållbar omställning av resvanor räckte inte. Hittills har inte heller arbetet satts i gång utanför åtgärdsvalsstudien.
Ni som följt frågan om väg 155 och kommunikationerna mellan Öckerö kommun och Hisingen kan bakgrunden vid det här laget. I mars förra året kallade representanter från Göteborg, Öckerö, Trafikverket och Västra Götaland till presskonferens på Hjuviks båtklubb. Parterna hade efter lång tid och en åtgärdsvalsstudie genomförd av Trafikverket kommit överens om hur framtidens kommunikationer mellan de båda kommunerna skulle lösas. Även instanser som Västtrafik och Göteborgsregionen var med på tåget. Samtliga parter var nöjda med lösningen som presenterades.
Fokus skulle ligga på en omställning till klimatsmarta resvanor. Arbetet skulle starta redan 2022 genom att ”genomföra en kraftfull satsning” för att möjliggöra de nya resvanorna på avsnittet av väg 155 mellan Amhult och Hönö. Processen skulle följas succesivt så att parterna hade koll på utvecklingen. Beslut om en framtida eventuell fast förbindelse skulle inte fattas förrän tidigast 2033.
Nu visar det sig dock att överenskommelsen inte påverkar det byggstopp som föreligger väster om Gossbydal i Torslanda och i Öckerö kommun som Länsstyrelsen och Trafikverket beslutade om 2015. Stadsbyggnadsförvaltningen i Göteborg beviljar i dagsläget inga en- eller flerbostadshus utanför planlagt område innan det har beslutats om konkreta åtgärder för att lösa trafiksituationen längs den västra delen av 155.
– Anledningen är Trafikverkets ställningstagande 2015 där Trafikverket anser att det utifrån rådande trafiksituation är olämpligt att bygga fler bostäder längs vägen, från Gossbydal och västerut, innan det finns tydliga indikationer på förbättringar i framkomligheten, säger Jessica Aunell, enhetschef på bygglovsavdelningen, på stadsbyggnadsförvaltningen.
I överenskommelsen framkom även att dialogmöten skulle hållas mellan förvaltningspersonal i Göteborg och Öckerö. Enligt uppgifter till Torslanda-Öckerötidningen ska mer informella samtal ha ägt rum mellan tjänstemän i de både kommunerna. Men några officiella dialogmöten har ännu inte hafts. Det är Trafikverket som är sammankallande till dessa möten.
– Trafikverket och hade nyligen ett möte för att planera inför höstens tjänstepersonmöten där vi gick igenom deltagare och struktur för kommande möten. Det finns två inbokade möten till hösten där alla parter – VGR, Västtrafik, Öckerö kommun, Göteborgs Stad och Trafikverket – som har enats kring färdplanen deltar. Första mötena kommer främst att handla om avrapportering om vad som är gjort och att hitta arbetsformer för framtiden, säger Maria Patriksson Hellsing, samhällsplanerare på Trafikverket.
Det kommer också att genomföras möten på politikernivå om hur satsningen ska tas vidare. Västra Götalandsregionen är sammankallande till dessa möten. Men hittills har inga politiska direktiv nått tjänstepersonerna i Göteborgs Stad.
Per Wingqvist är chef över stadsplanering norr på stadsbyggnadsförvaltningen. Enligt honom har tjänstepersoner i de olika instanserna träffats på chefsnivå. Stadsbyggnadsförvaltningen har fått ett politiskt uppdrag att följa upp olika åtgärder och göra en sammanställning över resandet i området i årlig basis. Det är dock Trafikverket som har ansvaret för själva trafikmätningarna.
I överenskommelsen parterna emellan, eller färdplanen som den också kallas, finns inte några politiska direktiv om vilka åtgärder som ska utredas eller prioriteras.
– Det finns inget uppdrag i färdplanen om andra åtgärder än de som är beslutade efter åtgärdsvalsstudien. Däremot finns det beslut i Göteborgs kommunfullmäktige om att vi ska jobba bland annat med mobilitetslösningar, säger han.
Bland trimningsåtgärderna som nämns i åtgärdsvalsstudien finns bland annat gång- och cykelbro över 155 samt expressbusshållplats i Amhult, liksom pendelparkeringar i båda kommunerna, vilket Torslanda-Öckerötidningen har skrivit om tidigare [bland annat 230218].
Enligt Per Wingqvist är kollektivtrafikutbudet den absoluta nyckeln till att ändra resvanorna i stråket.
– Vi som kommuner, alltså både Göteborg och Öckerö, måste hjälpa Västtrafik med åtgärder så att invånarna känner att kollektivtrafiken är ett bra alternativ.
Vilka åtgärder handlar det om?
– Det är det våra medarbetare ska utreda. Jag ska inte killgissa, säger Per Wingqvist.