Etapp tre i Skra Bro först i pipeline

Detaljplanen för etapp tre av bostäder vid Skra Bro befinner sig just nu i samrådsfasen. Etapp tre är den sydligaste av de tre etapperna och ligger i Kvisljungeby på östra sidan av Kongahällavägen ungefär i höjd med IK Zeniths Hovgården.

I onsdags i förra veckan hölls ett samrådsmöte i Stadsbyggnadskontorets lokaler i centrala Göteborg. Ett tjugotal intresserade, i många fall närboende Björlandabor, hade sökt sig till mötet där representanter från stadsbyggnadskontoret, trafikkontoret och exploatörer informerade om detaljplanen, men även tog emot frågor och synpunkter om projektet.

Man ville också ge en fördjupad bild av projektet, vars samrådstid pågår till och med den 10 maj i år, vilket även är sista dagen för allmänheten att skriftligen skicka in sina synpunkter.

Exploatörer och representanterna från stadsbyggnadskontoret och trafikkontoret placerade efter en kortare genomgång av projektet ut sig på tre olika stationer dit besökare kunde gå och ställa frågor och komma med synpunkter.

Hos stadsbyggnadskontoret diskuterades bland annat att det nu fler bostäder som planeras i etapp tre än vad som tidigare har kommunicerats. I augusti 2020 skrev Torslanda-Öckerötidningen om etapp tre av Skra Bro för första gången. Då (Torslanda-Öckerötidningen 200815) angavs ett preliminärt färdigställandedatum till april 2022. Projektet har alltså försenats då det nu i april 2022 befinner sig i samråd.

470 bostäder och förskola
2020 planerades 300 bostäder, i lägenheter och villor, i etapp tre. Antalet bostäder har i den befintliga detaljplanen växt till cirka 470 bostäder fördelat på både flerbostadshus och radhus. Även en förskola med sex avdelningar ingår i detaljplanen.

– Det är projektet är större än befarat.

Många som flyttat till Björlanda har gjort det för att det är lantligt. Den landskapsbilden kommer att ändras nu, sa en besökare som inte uppskattade att ytterligare bostäder tillkommit.

Planarkitekten Carl-Johan Carlsson bekräftade att landskapsbilden kommer att förändras och menade att byggande av bostäder följer den politiska viljan i staden.

De högsta husen i området planeras att vara fem våningar höga och läggas centralt i området som är lägre belägen.

Tvärförbindelsearbetet pågår parallellt
Andra besökare bekymrade sig för att infrastrukturen inte hänger med utbyggnadsplanerna i området. Carl-Johan Carlsson menade att en viktig del av projektet var att stärka gång- och cykelstråken i området, och se till att möjligheten för barn och unga att nå Zenithgården på ett säkert sätt och kunna röra sig tryggt i området säkerställdes.

Projektet ska dessutom gå i takt med tvärförbindelsen vid Nya Älvegårdsvägen. Enligt trafikkontorets representant på plats – Karin Nyberg – pågår planarbetet parallellt med Skra Bro etapp tre. I tvärförbindelseprojektet  förväntas ett genomförandebeslut och ett investeringsbeslut tas någon gång i sommar. Karin Nyberg uppskatta att tvärförbindelsens samråd skulle komma att äga rum tidig höst 2022.

– Det här projektet [Skra Bro etapp 3, reds anm] kan inte genomföras utan att tvärförbindelsen genomförs, sa planarkitekten Carl-Johan Carlsson.

Rondell tar mark i anspråk
Den cirkulationsplats som planeras i området i korsningen Kongahällavägen–Gamla Sörredsvägen–Kronängen kommer att ändra infarten till IK Zenith nordligaste parkeringsplats. Den riskerar även att påverka boende som har utfarter från sina hus på Kronängen. En besökare har hästar som betar i hagarna öster om Kongahällavägen. Hon ansåg att cirkulationsplatsen och utbyggnaden kommer att förstöra hagarna, något som oroade och irriterade henne.

Inom Skra Bro etapp tre kommer enligt plan ett grönt stråk om minst två hektar i tre delar att finna. I norr utgörs det av ett befintligt naturmarksområde, centralt i området uppförs ett parkstråk medan det i söder ligger ett en bostadsnära park. Stråket ska fungera som spridningskorridor för växt- och djurliv, men ska en samrådshandlingarna, även ha funktionen att han tera dagvatten och skyfall.

Parkering för flerbostadshusen föreslås lösas genom två parkeringsgarage, samt en viss del markparkering i anslutning till bostadsgårdarna.

En högst preliminär byggstartsangivelse är nu fjärde kvartalet 2023.

Mer från björlanda

Björlanda-expressen har vunnit de grönsvarta supportrarnas hjärtan

Det återstår tre matcher av säsongen. GAIS leder division 1…

Vilket lopp av Elin och Emir i EM

Emir Halalkic och Elin Hartelius stod för fina prestationer i…

Två suveräna Kville-löpare till EM i ultralöpning

Ultradistanslöpning har fått en explosionsartad tillväxt de senaste åren i…

Björlandavallens invigning dröjer

Bygget av Björlandavallen påbörjades i mars 2021. Tanken var att…

Senaste nytt

Ta kontakt med dem som glidit ur kalendern

Ännu ett år spurtar obönhörligen på upploppet. Vi är redan…

Fullt utvecklad brand i ”ödehus”

Vid sjuttontiden på lördagskvällen fick Räddningstjänst i Torslanda ett larm…

Genomförandebeslut om tvärförbindelsen antaget

När Göteborgs kommunfullmäktige samlades för sammanträde den 24 november var…

”Mitt kontor fanns inte kvar”

Ett telefonsamtal kom vid 04-tiden. När det ringde mitt i…

Buda på ett pepparkakshus för att ge fler barn ett tryggt hem

För tre år sedan la Fastighetsbyrån för första gången ut…

Turistkonferens på Skärgården i advent

Göteborg&Co/Besöksservice tillsammans med nätverksorganisationen för Europas storstäder, City Destinations Alliance…

38 nya lägenheter ska byggas på Björkö

I samband med Öckerö kommunfullmäktige som hölls den 24e november…

Sveriges mest älskade sporter och de mindre kända sporterna idag

Spel som är enorma i Sverige Landets mest populära sporter…

Graffiti blir lagligt på en vägg i Öckerö kommun

Så kallade ”Legal Walls”, alltså väggar där graffiti får utföras…

Stickat helrätt när energipriser sticker i höjden

Energipriser som sticker i höjden, inflation, snökaos och en orolig…