En färsk rapport från E.ON Sverige AB menar att ”slopad klimatbonus och ett högt ränteläge riskerar att dämpa försäljningen av elbilar och sakta in övergången till fossilfria transporter”. Sofia Linder, Chefsekonom på Mobility Sweden anser att det krävs nya styrmedel på privatmarknaden för elbilar för att få fart på elektrifieringen och för att nå klimatmålen.
Antalet laddbara fordon i Sverige ökar i en imponerande takt, men det är inte alla kommuner som hänger med i den gröna omställningen. En färsk rapport från E.ON Sverige AB visar på den snabba tillväxten av elbilar och laddhybrider under 2023. Trots detta är det tydligt att utvecklingen inte är jämn över hela landet, och många mindre kommuner ligger långt efter när det kommer till antalet laddbara fordon på vägarna. Enligt E.ONs Elektrifieringsrapport, som publicerades i september 2023, utgör elbilar och laddhybrider en betydande andel av de nya bilar som rullar ut på vägarna i Sverige. Hittills i år har hela 37 procent av alla nyregistrerade bilar varit elbilar, och ytterligare över 20 procent har varit laddhybrider. Det är en betydande ökning jämfört med tidigare år. Men, slår rapporten fast, utvecklingen hade kunnat gå snabbare. Faktum är att det bara är ca fem procent av alla bilar som är elbilar.
Rapporten menar att ”slopad klimatbonus och ett högt ränteläge riskerar att dämpa försäljningen av elbilar och sakta in övergången till fossilfria transporter”.
Mobility Sweden justerar samtidigt ner fordonsbranchens prognos för antalet nyregistrerade elbilar för 2023 med 13000 bilar. Nedjusteringen konstateras efter att organisationen ser en kraftig inbromsning i order av nya elbilar. Även de anger regeringens slopande av klimatbonusen som en drivande orsak till att färre nyregistreringar av elbilar äger rum. Andra anledningar som ges är konjukturläget och hushållens minskade köpkraft. Men totalt sätt är trenden uppåt. Det säljs fler elbilar i år än förra året.
– Våra medlemmar har hittills i år levererat ut lika många elbilar som köptes under 2022. Nu syns en kraftig inbromsning i ordertakten, framförallt till privatkunder vilket kommer att påverka registreringarna under andra halvåret 2023. För att få fart på elektrifieringen och för att nå klimatmålen krävs att vi får till nya styrmedel på privatmarknaden för elbilar, säger Sofia Linder, Chefsekonom på Mobility Sweden.
Privatpersoner har tidigare varit drivande i elektrifieringen av fordonsflottan, skriver Mobility Sweden i sitt pressmeddelande. Både privatköp och privatleasing har varit ett populärt sätt att äga en elbil själv. Men borttagandet av klimatbonusen minskade antalet nya ordrar.
– Privatmarknaden har på grund av konjunkturläget och avskaffandet av klimatbonusen blivit iskall. Samtidigt vet vi att vi på grund av de långa leveranstiderna inte kommer se effekterna förrän efter sommaren men redan nu är prognosen att betydligt färre elbilar kommer att säljas i år än vad vi förutsåg i början av året, avslutar Sofia Linder.