Bekymren fortsätter för den vattenburna kollektivtrafiken i Öckerö kommun. I förra veckan drabbades transportfärjan Polstjernan, som skulle ersätta ersättningsfärjan Windros på linje 296 medan den ordinarie färjan Burö elektrifieras, av maskinproblem.
Under tiden färjan Burö var tänkt att elektrifieras, 15 augusti till mitten av november, hyrde Öckerö kommun in ersättningsfärjan Windros. Men elektrifiering av M/S Burö drog ut på tiden och i mitten av november kommunicerade kommunen att Burö förväntades vara åter i bruk, efter Transportstyrelsens granskning av ärendet, i slutet av februari 2024 [Torslanda-Öckerötidningen 231118].
Mellan december och slutet av februari skulle transportfärjan Polstjernan ersätta på linje 296.
Men redan den 1 december råkade Polstjernan ut för maskinproblem. På sin Facebooksida rapporterade Sjöräddningssällskapet RS Rörö hur besättningen på Rescue Mercedes Sanne Eliasson klockan 07:34 hörde hur Polstjernan anropade Sjö- och flygräddningscentralen och meddelade att de hade maskinproblem och behövede hjälp.
Sjöräddningen begav sig mot platsen mellan Öckerö och Kalvsund där Polstjernan drev och evakuerade passagerarna ombord och tog dem iland.
”Under tiden har rederiet ordnat med bogserbåt som bogserar in Polstjärnan till Öckerö hamn. Efter evakuering stannar vi kvar på plats tills Polstjärnan är förtöjd vid kaj om ytterligare assistans behövs”, skriver Räddningstjänsten RS Rörö på Facebook.
Måndagen den 4 december skriver Öckerö kommun på sin hemsida att Polstjernan har drabbats av tekniska problem och under dagen kommer att köras till varv för åtgärd. Under tiden trafikerar passagerarfärjan Fjordskär linje 296 enligt Västtrafiks tidtabell.
Fjordskär tar 73 passagerare och maximalt 48 sittande vid bord i salongen och cirka 15 personer på däck. Öckerö kommun hyr båten av företaget Börjessons charterbåtar.
På kvällen den 5 december svarar Öckerö Rederi AB:s vd Håkan Samuelsson via mail till Torslanda-Öckerötidningen att Polstjernan beräknas vara tillbaka i trafik under onsdagen den 6 december.
”Vi har ett avtal med Fjordskär där vi betalar 2 500 kronor per dygn och 3 600 kronor i timmen vid drift och två timmars inställelsetid. Viktigt att påpeka: Det är inte kommunen som bekostar oss genom skattekollektivet. Vi har ett avtal med Västtrafik och kostnaderna hamnar på det kontot”, skriver Håkan Samuelsson vidare.