Buröfärjan, som vanligtvis trafikerar linje 296, skulle vara färdigelektrifierad i december men nu väntas den inte vara klar förrän i slutet av februari 2024. I december löper även lånet av Windros ut och Polstjernan ska ta över.
Beskedet att kommunen skulle hyra in båten Windros som ersättningsfärja till M/S Burö följdes av kritik från resenärer om bland annat Windros begränsade passagerarkapacitet och tillgänglighet jämfört med den kapacitet som M/S Burö har. Nu kommer Polstjernan att återuppta trafiken som Windros använts för under perioden 15 augusti till mitten av november.
Enligt Öckerö kommuns hemsida är anledningen till förseningen Transportstyrelsens granskning av ärendet. Det har dragit ut på tiden då elektrifiering av fartyg innebär ny teknik med nya regler och förordningar att förhålla sig till.
Torslanda-Öckerötidningen har talat med Håkan Samuelsson, vd på Öckerö rederi AB.
– Klart det blir dyrare att köra med Polstjernan, men so m rederi får vi ju lösa det, säger han.
Vidare tycker Håkan Samuelsson att det är tråkigt att förseningen har skett. Som följd av det har man även skrivit ett avtal med Börjessons Charterbåtar för att i akuta behov kunna kalla in en reservfärja. Det har man gjort för att säkerställa Västtrafiks krav på reservkapacitet.
/Jacob Ahlberg