Riskutbildning för mopedbil på höstlovet

Unga mopedbilsförare fick chansen att genomgå en riskutbildning och testa halkkörning på höstlovet.

Allt fler mopedbilar syns i trafiken och antalet registreringar har fyrdubblats de senast tio åren. Fler mopedbilar på våra vägar har också medfört att antalet olyckor där mopedbilar varit inblandade har ökat.

NTF Väst genomförde under höstlovet en kostnadsfri 3 timmar lång riskutbildning för mopedbilsförare på Stora Holms trafikövningsplats. Tidningen var på plats när Cecilia Friis, som är projektledare på NTF, och Joakim Bruhn, som arbetar med utbildning på Stora Holm, höll i utbildningen för Vilde och Sanna.

Frihet i alla väder
Första momentet gick ut på att prata lite allmänt, för att därefter gå över i säkerhetssnack.

Vilde berättade att hon och hennes familj bor i skogen och eftersom skolbussen bara går tre gånger om dagen kändes mopedbil som ett bra alternativ. Hon hade därför köpt ett begagnat fordon från 2015.

– Pappa ville egentligen inte att jag skulle ha någon. Han tyckte väl att de inte är så säkra, säger hon.

Sanna har 2,5 km till närmsta buss och så tränar hon fem gånger i veckan så ett motorfordon underlättar vardagen för henne.

– Jag gillar friheten att kunna åka i alla väder. Som längst har jag kört till Backaplan men jag har aldrig varit inne i stan med den. Min pappa ville inte heller att jag skulle ha en moppebil på grund av den dåliga säkerheten, säger tjejen, vars lilla bil är från 2019.

Riskbeteende
Ungdomarna fick utföra körövningar både på halt och strävt underlag – detta för att utröna skillnaden i stoppsträcka.

– Många använder bilen året om, även vintertid i halt väglag, och då kan det vara bra att ha provat på, säger Cecilia.

Första övningen gick ut på att bromsa på ren asfalt. Tjejerna fick bilarna att stanna på någon eller några billängder. Men på halkbanan åkte bilarna i väg som oljade blixtar, helt utan styrsel.

– En upplevelse men bra att ha fått provat på, tycker Sanna.

Jag gillar friheten att kunna åka i alla väder.
Sanna

Förutom praktisk körning fick ungdomarna diskuterades vad man kan göra för att bli en säkrare förare. Några av de frågeställningar som togs upp löd: Hur påverkar det mänskliga beteendet olika trafiksituationer? Vad kan man göra för att undvika de vanligaste olyckorna med mopedbil?

Joakim undrade apropå detta varför ungdomar åker med i trimmade bilar eller sitter i bagageutrymmet när det är så farligt.

– Svaret kan vara så enkelt som att man har att välja mellan att vänta på bussen i 1,5 timme eller att åka med, trots att man känner till riskerna, säger Vilde.

Mer från allmänt

Nya styret vill värna om trygg trafikmiljö kring skolor

Med jämna mellanrum kontaktar oroliga vårdnadshavare Torslanda-Öckerötidningens redaktion med anledning…

Före detta Torslandarektor blir ny direktör för grundskolan

I januari nästa år tillträder Maria Andersson tjänsten som direktör…

Majoriteten av a-traktorer är trafikfarliga

Med anledning av den senaste tidens svåra olyckor så fattade…

Göteborg vidtar åtgärder kopplade till energiförsörjningen

Bland de åtgärder som samtliga partier i kommunfullmäktige ställer sig…

Senaste nytt

Fullt utvecklad brand i ”ödehus”

Vid sjuttontiden på lördagskvällen fick Räddningstjänst i Torslanda ett larm…

Genomförandebeslut om tvärförbindelsen antaget

När Göteborgs kommunfullmäktige samlades för sammanträde den 24 november var…

”Mitt kontor fanns inte kvar”

Ett telefonsamtal kom vid 04-tiden. När det ringde mitt i…

Buda på ett pepparkakshus för att ge fler barn ett tryggt hem

För tre år sedan la Fastighetsbyrån för första gången ut…

Turistkonferens på Skärgården i advent

Göteborg&Co/Besöksservice tillsammans med nätverksorganisationen för Europas storstäder, City Destinations Alliance…

38 nya lägenheter ska byggas på Björkö

I samband med Öckerö kommunfullmäktige som hölls den 24e november…

Sveriges mest älskade sporter och de mindre kända sporterna idag

Spel som är enorma i Sverige Landets mest populära sporter…

Graffiti blir lagligt på en vägg i Öckerö kommun

Så kallade ”Legal Walls”, alltså väggar där graffiti får utföras…

Stickat helrätt när energipriser sticker i höjden

Energipriser som sticker i höjden, inflation, snökaos och en orolig…

Så agerade blåljuspersonalen

Strax efter klockan 02:20 natten mellan 13 och 14 november…