Riskutbildning för mopedbil på höstlovet

Unga mopedbilsförare fick chansen att genomgå en riskutbildning och testa halkkörning på höstlovet.

Allt fler mopedbilar syns i trafiken och antalet registreringar har fyrdubblats de senast tio åren. Fler mopedbilar på våra vägar har också medfört att antalet olyckor där mopedbilar varit inblandade har ökat.

NTF Väst genomförde under höstlovet en kostnadsfri 3 timmar lång riskutbildning för mopedbilsförare på Stora Holms trafikövningsplats. Tidningen var på plats när Cecilia Friis, som är projektledare på NTF, och Joakim Bruhn, som arbetar med utbildning på Stora Holm, höll i utbildningen för Vilde och Sanna.

Frihet i alla väder
Första momentet gick ut på att prata lite allmänt, för att därefter gå över i säkerhetssnack.

Vilde berättade att hon och hennes familj bor i skogen och eftersom skolbussen bara går tre gånger om dagen kändes mopedbil som ett bra alternativ. Hon hade därför köpt ett begagnat fordon från 2015.

– Pappa ville egentligen inte att jag skulle ha någon. Han tyckte väl att de inte är så säkra, säger hon.

Sanna har 2,5 km till närmsta buss och så tränar hon fem gånger i veckan så ett motorfordon underlättar vardagen för henne.

– Jag gillar friheten att kunna åka i alla väder. Som längst har jag kört till Backaplan men jag har aldrig varit inne i stan med den. Min pappa ville inte heller att jag skulle ha en moppebil på grund av den dåliga säkerheten, säger tjejen, vars lilla bil är från 2019.

Riskbeteende
Ungdomarna fick utföra körövningar både på halt och strävt underlag – detta för att utröna skillnaden i stoppsträcka.

– Många använder bilen året om, även vintertid i halt väglag, och då kan det vara bra att ha provat på, säger Cecilia.

Första övningen gick ut på att bromsa på ren asfalt. Tjejerna fick bilarna att stanna på någon eller några billängder. Men på halkbanan åkte bilarna i väg som oljade blixtar, helt utan styrsel.

– En upplevelse men bra att ha fått provat på, tycker Sanna.

Jag gillar friheten att kunna åka i alla väder.
Sanna

Förutom praktisk körning fick ungdomarna diskuterades vad man kan göra för att bli en säkrare förare. Några av de frågeställningar som togs upp löd: Hur påverkar det mänskliga beteendet olika trafiksituationer? Vad kan man göra för att undvika de vanligaste olyckorna med mopedbil?

Joakim undrade apropå detta varför ungdomar åker med i trimmade bilar eller sitter i bagageutrymmet när det är så farligt.

– Svaret kan vara så enkelt som att man har att välja mellan att vänta på bussen i 1,5 timme eller att åka med, trots att man känner till riskerna, säger Vilde.

Kommentarer

Kommentera artikeln!

Tyck till! Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver logga in med bank-id för att kommentera. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Torslanda-Öckerötidningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Mer från allmänt

Dags för Däckrazzia

Slitna däck ökar risken för vattenplaning och med dåligt lufttryck…

Kommunpolisen: Ett fall framåt

I Sverige finns ungefär 53 000 registrerade a-traktorer. Under senare år…

Vill se en bro mellan Öckerö och Björkö

I förra kommunvalet blev Brobyggarpartiet inröstat och tilldelat ett mandat…

Priserna stiger och köpkraften sjunker

I april i år sjönk priserna på livsmedel och alkoholfria…

Senaste nytt

Försvunnen kvinna funnen i Hjuvik

En kvinna i 76-årsåldern som tillfälligt var på besök i…

Pendlare lämnas kvar på hållplatsen

På Facebooksidan Grannar i Torslanda vittnar många Torslandabor om överfulla…

Arkitekten som har satt sin prägel på samhället

Vi tar en tur från Bengts hem på Hönö Klåva…

Volvomotet klart den 27 september

Trafikverket bygger om den södra delen av Hisingsleden, på sträckan…

Akelius dubblar Öckerös insamling till Världens Barn

 – ”Öckerö ger mer” är en dubbelbottnad slogan jag gillar…

När hjärtat hittat hem

För några veckor sedan fick ett klipp stor spridning på…

Passagerarfärjan Polstjernan driver utanför Björkö – motorhaveri

Vid lunchtid råkade passagerarfärjan Polstjernan ut för motorhaveri när den…

Extra polisbevakning efter mopedrån

I veckan meddelande Hisingspolisen att det skett en ökning av…

Så mycket fick grannen för sin bostad

Torslanda Södra Fyrljusvägen 32 19 500 000 Klippfyrsvägen 9A 19…

Gapet mellan grannar växer

En rapport från Svensk Fastighetsförmedling, som baseras på en undersökning…

Höstfest på Björlandaskolan

I förra veckan bjöd Björlandaskolans föräldraförening (B-FF) tillsammans med Björlandaskolan…

Second hand – populärare än någonsin

Båda butikerna sysslar med win-win åt alla håll. Klåva second…

Budget för 2024 klubbad i Öckerö kommun

Förra veckan klubbade kommunfullmäktige i Öckerö kommun budget för år…

Kittys dotter hade änglavakt vid kollision med elscooter

Sköterskan Kitty Södersten stod mitt i en operation när telefonen…

TIK vände och vann i Torslandaderbyt

I våras vann Torslanda IK sitt hemmaderby mot Björlandarivalen IK…

Sandra fortsätter följa i munkarnas fotspår

2009 sändes Sandra Nelhans film Tre bröder i SVT. Den…

Tävling i fårvallning

Tretton minuter hade hundarna på sig att valla fyra får…

Vatten, vatten… bara vanligt vatten

Vi som växte upp i 50- och 60-talets Sverige minns…

Gym och padel under samma tak

Amir driver flera gym, bland annat i Lerum och Nossebro,…

Indiras konst utforskar balansen i livet

Indira Sundberg från Lilleby beskriver sig som ”engineer by day,…