Unga mopedbilsförare fick chansen att genomgå en riskutbildning och testa halkkörning på höstlovet.
Allt fler mopedbilar syns i trafiken och antalet registreringar har fyrdubblats de senast tio åren. Fler mopedbilar på våra vägar har också medfört att antalet olyckor där mopedbilar varit inblandade har ökat.
NTF Väst genomförde under höstlovet en kostnadsfri 3 timmar lång riskutbildning för mopedbilsförare på Stora Holms trafikövningsplats. Tidningen var på plats när Cecilia Friis, som är projektledare på NTF, och Joakim Bruhn, som arbetar med utbildning på Stora Holm, höll i utbildningen för Vilde och Sanna.
Frihet i alla väder
Första momentet gick ut på att prata lite allmänt, för att därefter gå över i säkerhetssnack.
Vilde berättade att hon och hennes familj bor i skogen och eftersom skolbussen bara går tre gånger om dagen kändes mopedbil som ett bra alternativ. Hon hade därför köpt ett begagnat fordon från 2015.
– Pappa ville egentligen inte att jag skulle ha någon. Han tyckte väl att de inte är så säkra, säger hon.
Sanna har 2,5 km till närmsta buss och så tränar hon fem gånger i veckan så ett motorfordon underlättar vardagen för henne.
– Jag gillar friheten att kunna åka i alla väder. Som längst har jag kört till Backaplan men jag har aldrig varit inne i stan med den. Min pappa ville inte heller att jag skulle ha en moppebil på grund av den dåliga säkerheten, säger tjejen, vars lilla bil är från 2019.
Riskbeteende
Ungdomarna fick utföra körövningar både på halt och strävt underlag – detta för att utröna skillnaden i stoppsträcka.
– Många använder bilen året om, även vintertid i halt väglag, och då kan det vara bra att ha provat på, säger Cecilia.
Första övningen gick ut på att bromsa på ren asfalt. Tjejerna fick bilarna att stanna på någon eller några billängder. Men på halkbanan åkte bilarna i väg som oljade blixtar, helt utan styrsel.
– En upplevelse men bra att ha fått provat på, tycker Sanna.
Jag gillar friheten att kunna åka i alla väder.
Sanna
Förutom praktisk körning fick ungdomarna diskuterades vad man kan göra för att bli en säkrare förare. Några av de frågeställningar som togs upp löd: Hur påverkar det mänskliga beteendet olika trafiksituationer? Vad kan man göra för att undvika de vanligaste olyckorna med mopedbil?
Joakim undrade apropå detta varför ungdomar åker med i trimmade bilar eller sitter i bagageutrymmet när det är så farligt.
– Svaret kan vara så enkelt som att man har att välja mellan att vänta på bussen i 1,5 timme eller att åka med, trots att man känner till riskerna, säger Vilde.