Den 4 november 2020 införde Västtrafik systemet med tre zoner i kollektivtrafiken. Det innebar bland annat att Göteborg, Öckerö, Partille och Mölndal tillhör zon A. Men om det har fått fler Öckeröbor att pendla hållbart in till staden är enligt Västtrafik svårt att slå fast med säkerhet.
Västtrafik har nyligen publicerat en utvärdering av Tre zoners-systemet som trädde i kraft i slutet av 2020. I utvärderingen konstaterar Västtrafik att Tre zoner har haft en positiv effekt i de områden där resande tidigare passerade över en zongräns men där resandet efter införandet av Tre zoner sker i en och samma zon. Men när det gäller antalet resor mellan Öckerö och Göteborg, som utgör ett av dessa områden, är resultatet inte lika tydligt.
– Tyvärr går det inte att säga någonting om hur resandet ökat eller minskat på sträckan Öckerö – Göteborg sedan införandet av tre zoner eftersom vi endast har haft kundräkningssystem på sträckan sedan 2022. Innan dess mätte vi på andra sätt, svarar Västtrafiks presstjänst på mejl till Torslanda-Öckerötidningen.
Etableringen av Tre zoners-indelningen skedde mitt under brinnande Covid 19-pandemi. Pandemins effekter innebar, enligt Västtrafiks utvärdering, i det korta perspektivet att hela kollektivtrafiken lamslogs av restriktioner från våren 2020 till och med mars 2022, då Folkhälsomyndigheten bland annat uppmanade de som kunde undvika kollektivtrafikresor att göra det i perioder.
I det långa perspektivet innebar pandemin ett en förändring i arbets- och resandevanor där en del av arbetstiden förlades till hemmet för en stor del av den normalt arbetspendlande befolkningen. Dessa aspekter har även de försvårat uppföljningen av införandet av den nya zonindelningen.
Därtill menar Västtrafik att utvärderingen också har påverkats av ett omfattande intäktssäkringsarbete (bland annat påstigning genom framdörrarna på många bussar) och införandet av ett nytt räknesystem av passagerare hos Västtrafik som infördes under 2021.
Hållbart resande som minskar köerna längs väg 155 är en fråga som varit på tapeten länge. Frågan aktualiserades ytterligare sedan beslutet om en eventuell fast förbindelse mellan Öckerö kommun och Hisingen skjutits ett tiotal år in i framtiden.
Bakgrunden till det är förstås att Öckerö kommun, Göteborgs Stad, Trafikverket och Västra Götalandsregionen i mars 2022 fattade en överenskommelse om en övergripande strategi och en stegvis process för att förbättra de hållbara resorna mellan Öckerö och Göteborg. I och med överenskommelsen förmedlades att det redan från och med 2022 skulle inledas en kraftfull satsning inom ramen för det befintliga transportsystemet och då särskilt med kollektivtrafiken i fokus.
Kommunstyrelsens ordförande i Öckerö kommun, Jan Utbult (KD), är en av aktörerna som var delaktig i överenskommelsen. Han har tidigare uttryckt vikten av en väl fungerande kollektivtrafik mellan Öckerö och Göteborg.
På frågan om vad som händer i arbetet med den övergripande strategin och stegvisa processen hänvisar han i nuläget till Västtrafik och Västra Götalandsregionen.
Torslanda-Öckerötidningen har ställt frågor om strategin och processen till Västtrafik och VGR, men några svar har inte inkommit innan den här artikelns publicering.
Det här är Öckerö, Göteborg, Trafikverket och VGR överens om sedan mars 2022: