TEST: Ford Mustang Mach-e

Den otämjda hästen som nu vuxit upp

Ordspråket lyder att djävulen sitter i detaljerna.
När något, som vid första anblicken verkar lätt – så kan det bli betydligt svårare när man väl kommer fram till detaljerna.
På pappret låter det fantastiskt: Fords första 100 procent elektriska SUV. En bil som delar namn med muskelbilen från 60-talet.
Men under huven på denna Mustang sitter ingen V8. När man trycker plattan i mattan finns det inget som morrar likt djävulen själv.

Eller… det finns ju ett körläge på bilen som kallas ”untamed” där högtalarsystemet från Bang & Olufsen gör sitt bästa försök att ge en känsla av bensinproducerade hästkrafter när man trycker på gasen. Men det faller ganska platt.

Det går absolut inte att förneka att Mach-e levererar en fantastisk körupplevelse för den som sätter sig bakom ratten. Men att det sitter en häst framme i grillen som lockar tankarna till just den status och symbol som den bensindrivna Mustangen levererar är missvisande. Det här är inte bilen som kommer få en biltokig 60-plusare att börja köra elbil. Det är däremot bilen som får mig att bli övertygad om att alla kommer köra elbil i framtiden – så länge man har råd.

540 km på en laddning
”Här har du nycklarna, det är ju en testbil, så den har kanske körts lite hårdare än andra bilar”, säger försäljaren när jag åkt till Ford-center i Sisjön för att låna bilen över en helg. Modellen jag får köra är en fyrhjulsdriven long range med extra teknikpaket, dyrare lack och flest hästkrafter (351 stycken) av alla de varianter som idag finns på marknaden och utlovar 540 km på en laddning. Min resa tar mig från Göteborg till Småland, med en hel del omvägar för att prova landsväg, krypkörning i små bostadsområden och motorvägar. I den vackra höstsolen kryssar jag på landsvägar längst de halländska åkrarna och småländska skogarna. Skogen målar upp sig i underbart vackra gula, röda och gröna färger.

Och precis som försäljaren hintade om så är det inte realistiskt med 54 mil på en laddning. När jag kommer fram har jag tagit mig ganska exakt 20 mil och tagit slut på 48 procent av batteriet. Majoriteten av den sträckan har jag självklart kört ekonomiskt, men där produktbladet utlovar en förbrukning på ca 19kWh per 100km, ligger jag snarare på 22 (testbilens färddator, som inkluderar data från tidigare testförare skvallrar om en total förbrukning på 24 kWh per 100 km). Kan det vara så att en bil som har Mustang inte körs lika ekonomiskt som något annat märke?

Bekväm bil med stora utrymmen
Min över två meter långa vän ger baksätet ett mer än väl godkänt – vilket vittnar om hur pass rymlig bilen faktiskt är. Och för mig i förarsätet sitter jag otroligt skönt. Det är en bekväm bil, med stora utrymmen i bagaget bak samt tillräckligt med utrymme under motorhuven, eller ”frunken” som det kallas, för att få plats med laddkablar och annat praktiskt man behöver. Nu hade jag själv turen att min småländska vän äger en egen elbil, vilket gjorde att jag kunde ladda hemma hos honom och ta mig både fram och tillbaka – genom omvägar och genvägar på totalt 50 mil utan att behöva besöka en laddstation.

Underhållningssystemet sitter på en gigantisk skärm med en märkligt stor rund volymknapp som jag aldrig riktigt använder eftersom jag styr volymen på ratten. På skärmen styrs alla inställningar, profiler och där delas all information om resan, navigation eller däcktryck som trängs med de digitala knapparna för stolsvärme och fläktsystemet. Skärmen är snabb, användargränssnittet praktiskt och enkelt att förstå, men hakar upp sig en del – framför allt när jag ska avsluta telefonsamtal som jag tar i bilen. Jag kan inte heller undgå att störa mig på att styra klimatet i bilen digitalt. Jag vill ha en fysisk knapp.

Så hur avslutar jag den här recensionen då? Är Ford Mustang Mach-e en bra bil? Ja! Är den för vem som helst? Nej! Det är en lyxbil, som på pappret levererar mer lyx än ännu dyrare bilar. Djävulen sitter ju i detaljerna. Och Fords första helt elektriska SUV är en bil fylld med detaljer som slår det mesta. Den viktigaste detaljen för mig är dock det faktum att jag tagit mig mina 50 mil fram och tillbaka utan en enda droppe bensin. Så om det är något Ford ska ha en eloge för är att de nu tagit steget in i den fossilfria världen. Prickar de helt rätt med en Mustang? Kanske. Oavsett så var det väl på tiden.

Kommentarer

Kommentera artikeln!

Tyck till! Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver logga in med bank-id för att kommentera. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Torslanda-Öckerötidningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Mer från allmänt

Dags för Däckrazzia

Slitna däck ökar risken för vattenplaning och med dåligt lufttryck…

Kommunpolisen: Ett fall framåt

I Sverige finns ungefär 53 000 registrerade a-traktorer. Under senare år…

Vill se en bro mellan Öckerö och Björkö

I förra kommunvalet blev Brobyggarpartiet inröstat och tilldelat ett mandat…

Priserna stiger och köpkraften sjunker

I april i år sjönk priserna på livsmedel och alkoholfria…

Senaste nytt

Försvunnen kvinna funnen i Hjuvik

En kvinna i 76-årsåldern som tillfälligt var på besök i…

Pendlare lämnas kvar på hållplatsen

På Facebooksidan Grannar i Torslanda vittnar många Torslandabor om överfulla…

Arkitekten som har satt sin prägel på samhället

Vi tar en tur från Bengts hem på Hönö Klåva…

Volvomotet klart den 27 september

Trafikverket bygger om den södra delen av Hisingsleden, på sträckan…

Akelius dubblar Öckerös insamling till Världens Barn

 – ”Öckerö ger mer” är en dubbelbottnad slogan jag gillar…

När hjärtat hittat hem

För några veckor sedan fick ett klipp stor spridning på…

Passagerarfärjan Polstjernan driver utanför Björkö – motorhaveri

Vid lunchtid råkade passagerarfärjan Polstjernan ut för motorhaveri när den…

Extra polisbevakning efter mopedrån

I veckan meddelande Hisingspolisen att det skett en ökning av…

Så mycket fick grannen för sin bostad

Torslanda Södra Fyrljusvägen 32 19 500 000 Klippfyrsvägen 9A 19…

Gapet mellan grannar växer

En rapport från Svensk Fastighetsförmedling, som baseras på en undersökning…

Höstfest på Björlandaskolan

I förra veckan bjöd Björlandaskolans föräldraförening (B-FF) tillsammans med Björlandaskolan…

Second hand – populärare än någonsin

Båda butikerna sysslar med win-win åt alla håll. Klåva second…

Budget för 2024 klubbad i Öckerö kommun

Förra veckan klubbade kommunfullmäktige i Öckerö kommun budget för år…

Kittys dotter hade änglavakt vid kollision med elscooter

Sköterskan Kitty Södersten stod mitt i en operation när telefonen…

TIK vände och vann i Torslandaderbyt

I våras vann Torslanda IK sitt hemmaderby mot Björlandarivalen IK…

Sandra fortsätter följa i munkarnas fotspår

2009 sändes Sandra Nelhans film Tre bröder i SVT. Den…

Tävling i fårvallning

Tretton minuter hade hundarna på sig att valla fyra får…

Vatten, vatten… bara vanligt vatten

Vi som växte upp i 50- och 60-talets Sverige minns…

Gym och padel under samma tak

Amir driver flera gym, bland annat i Lerum och Nossebro,…

Indiras konst utforskar balansen i livet

Indira Sundberg från Lilleby beskriver sig som ”engineer by day,…