Den 5 februari återinstallerar Västtrafik civilklädda biljettkontrollanter i tjänst. Ett steg i riktningen att försvåra för dem som väljer att tjuvåka i kollektivtrafiken.
För drygt tio år sedan slutade Västtrafik med civilklädda biljettkontrollanter bland annat efter att ha drabbats av kritik för att de använde för bryska metoder vid kontrollerna.
Strax innan årsskiftet gick Västtrafik dock ut med informationen att civilklädda kontrollanter återigen skulle tas i bruk, då antalet biljettkontroller ska öka – från 3 miljoner till 11 miljoner kontroller årligen.
Nu står det klart att den 5 februari blir dagen då man för första gången sedan 2013 kan tillfrågas om färdbevis av en civilklädd kontrollant när man åker kollektivt i zon A, vilket utgörs av Göteborg, Öckerö, Partille och Mölndal.
Målet är, förstås, att fler resenärer ska betala för sig.
Enligt Västtrafik går man miste om hundratals miljoner i uteblivna intäkter på grund av fuskåkning. Det är pengar som behövs för att göra kollektivtrafiken bättre och därmed öka det hållbara resandet, menar man.
– Vi testar detta som ett komplement till vår uniformerade biljettkontroll i zon A, där man inte alltid måste visa biljett för en biljettläsare. Vi kommer testa detta under cirka sex månader, säger Cecilia Wallem, affärsansvarig för biljettkontrollen på Västtrafik, i ett pressmeddelande.
De civila kontrollanterna kommer att ha sitt ID-kort synligt när kontrollerna påbörjas för att det ska vara tydligt för resenärerna att det är Västtrafiks biljettkontroll. Västtrafiks biljettkontroll utförs av företaget QSG Bevakning.
– Förutom att vi testar civila biljettkontrollanter i zon A satsar vi på att gå från 3 miljoner till 11 miljoner biljettkontroller totalt per år, i hela regionen. Vårt nya effektivare arbetssätt och fler kontrollanter är anledningen till att vi nu kan göra detta, säger Cecilia Wallem.
Idén med civilklädda kontrollanter är långt ifrån okontroversiell. Det är dock inget som har avskräckt Västtrafik för att återigen införa dem.
– Vi kommer att ha långt fler synliga biljettkontrollanter än tidigare men att bara göra mer av samma tror vi inte räcker. Vi behöver fler verktyg att jobba med. Därför testar vi detta som ett komplement, men vi är också öppna för att testa andra metoder framåt, säger Lars Backström, vd på Västtrafik när nyheten om att de civilklädda kontrollanterna gör comeback offentliggjordes.
Till tidningen Mitt i Göteborg fick samma vd frågan om varför de civilklädda kontrollanterna först togs bort och nu återinförs igen. Där han svarar att ”Det handlade om att vi fick en annan part för biljettkontroll från 2013 och då var strategin att jobba proaktivt och synas. Nu kan det vara läge att testa andra metoder. Vi tittar bland annat på våra kollegor i Stockholm och Oslo.”
– Vårt mål är inte att fler resenärer ska få en tilläggsavgift, utan att fler ska köpa biljett. Det är viktigt att vi får in våra biljettintäkter och kan satsa på kollektivtrafiken så att fler kan och vill resa hållbart.