Fyra klasser i årskurs nio på Torslandaskolan är bland de som kommit längst i Sverige med användning av ChatGPT och artificiell intelligens i skolarbetet.
– Vi står inför ett paradigmskifte när det gäller undervisning och inlärning, säger läraren Thomas Edwall.
I november förra året, när AI-verktyget ChatGPT gjordes tillgängligt för allmänheten, mottog SO-läraren Thomas Edwall på Torslandaskolan nyheten med viss skepsis.
Nyhetsrapporterna talade om ett nytt teknologiskt verktyg som hade potential att höja hela mänskligheten. Han ryckte på axlarna åt vad han uppfattade som sensationsartade mediala överdrifter.
Men nyfikenheten gjorde att han ändå beslutade sig för att testa verktyget i klassrummet tillsammans med sina elever.
– Det var när vi slängde in analysfrågorna inför ett religionsprov som jag förstod att det här verkligen skulle kunna förändra mycket. Vi frågade om ChatGPT kunde redogöra för likheter och skillnader mellan judendomen, kristendomen och islam. Svaret vi fick var förvånansvärt bra, säger Thomas Edwall.
Sedan dess har det gått fort. Thomas har tillsammans med Peter Zackariasson, utbildningsledare på Folkuniversitet, skrivit en handbok för lärare om verktyget, den första svenskspråkiga boken i ämnet, och han har implementerat ChatGPT i undervisningen i skolan. Det började han med redan under vårterminen 2023, när de fyra klasserna gick andra terminen i åttan.
Ett problem med ChatGPT är att verktyget inte redovisar källorna till sina svar. Men enligt Thomas Edwall har det snarare hjälpt till att tydliggöra behovet av att vara källkritisk för eleverna.
– Nu tycker jag att de förstår källkritik på ett annat sätt och ser behovet av den, säger han.
Efter snart en och en halv termin med verktyget satte Torslanda-Öckerötidningen sig ner med några av eleverna i klass 9F för att diskutera deras erfarenheter av ChatGPT i skolan.
En av de elever som har hittat ett sätt att använda ChatGPT på ett för sig fördelaktigt sätt är Viggo Kroon. Han använder bland annat ChatGPT för att bedöma på vilken nivå hans svar ligger, när han arbetar med skriftliga uppgifter.
– Jag gjorde ett arbete i historian om Hermann Göring. Då googlade jag först honom och försökte hitta källor. Sedan skrev jag en text om honom och så använde jag ChatGPT för att ge mig feedback på det jag hade skrivit. Då talade den om vad den tyckte att jag gjort bra och vad den tyckte att jag skulle utveckla mer, säger han.
Viggo försöker att göra en sammanfattning av vad Thomas har sagt på lektionen och vad han har läst sig till i böcker, eller på nätet. För honom som har dyslexi har ChatGPT gjort det enklare att söka fram fakta. Han poängterar att det är viktigt att läraren instruerar eleverna på vilket sätt de ska använda AI-verktyget.
Själv tycker han att det är roligt att argumentera med boten och be den vidareutveckla sina svar. På så sätt får han fördjupning i ämnen som han är intresserad av.
Även Lisa Oskarsson och Alfred Löfving tycker att ChatGPT:s inträde i skolarbetet och undervisningen har varit positivt.
– Jag trodde först inte att det här skulle bli stort, men jag har haft jättemycket användning för det. Jag hittar fakta med den fort och använder den för instuderingsfrågor, säger Lisa Oskarsson.
Alfred Löfving har inkorporerat ChatGPT i studietekniken när han pluggar till prov på ett liknande sätt som Viggo. Han läser först på om ämnet. Sedan skriver han med egna ord det som han har lärt sig om ämnet. Efter det låter han ChatGPT bedöma det han har skrivit och fortsätter sedan att plugga in den slutgiltiga versionen.
Emma Haglund är betydligt mer skeptisk till ChatGPT än klasskamraterna ovan. Hon försöker undvika AI-verktyget i sitt studerande i möjligaste mån.
– Jag tycker inte att den utvecklar mina möjligheter att resonera och analysera. Den gör det åt mig. Visst kan ChatGPT vara jättesmart om man använder den rätt, men jag tror det finns en risk att man som elev blir lat, säger hon.
Hon tror inte att hon kommer att luta sig mot AI-hjälpmedlet ens i framtiden när tekniken blir ännu mer utvecklad:
– Jag vill jobba fram mina texter själv.
Samtliga fyra elever menar att ChatGPT måste användas på rätt sätt. Att det ska vara en medhjälpare i skolarbetet och inte något som gör allt arbete för en. En negativ aspekt som de alla lyfter, och som även varit vida omtalad i media, är möjligheten att fuska med hjälp av ChatGPT.
Thomas Edwall menar att ett sätt att komma runt det är att proven genomförs utan dator, med penna och papper. Att man tar hjälp av AI under studerandet till provet ser han inte som något problem. Däremot menar han går det inte att använda sig av hemuppgifter på samma sätt som tidigare.
Kommer ChatGPT att betyda läxornas död?
– Nej, inte läxornas död men den klassiska hemuppgiftens död. Det går inte att utvärdera hemgifter som eleverna gjort utan att säkerställa att de inte bara kopierat från ChatGPT. Att eleverna använder verktyget för att grubbla kring, diskutera och repetera ämnen när de gör sina läxor kan vara en bra hjälp, säger Thomas Edwall.
Thomas Edwall är övertygad om att AI:s inträde i skolans värld inte kommer att innebära att lärarna byts ut mot maskiner. Det kommer alltid behövas pedagoger och annan skolpersonal menar han. En icke-fysisk entitet kan inte på egen hand lösa problem i den fysiska världen. Människor behöver kontakt med andra människor, i synnerhet om de ska lära sig saker och utvecklas.
Han är dock tydlig med att han tror att AI kommer förändra hur lärare arbetar. Som lärare kan man bland annat ta hjälp av AI för planering av lektioner och arbetsuppgifter, prov och inte minst genom att spara tid i samband många av administrativa uppgifter som föreligger lärare. Som till exempel att rätta prov.
– Det är viktig att vi lärare precis som elever använder oss av AI som en hjälpreda, och ibland som en inspiratör. Jag tror att det bästa är om vi använder artificiell intelligens i lagom omfattning, och bara när användandet är pedagogiskt motiverat och leder till bättre lektioner och ökad måluppfyllelse.
För att få bra svar av AI är det viktigt att ställa rätt frågor till den. Att googla något har sedan länge blivit ett vedertaget uttryck, men i ChatGPT-sammanhang har ett nytt begrepp seglat upp: Att prompta. Att skriva en prompt innebär helt enkelt att man skriver en fråga eller uppmaning i chatrutan på ChatGPT.
– Att lära sig prompta på ett bra sätt kan mycket väl bli en förutsättning för de flesta i sin yrkesutövning i framtiden, säger Thomas Edwall.
(Faktarutan är skapad av ChatGPT. Prompt: ”Kan du nyanserat, välbalanserat och kortfattat göra en faktaruta om ChatGPT:s historia i fem punkter. Rubriken ska vara Det här är ChatGPT.”+ två följdfrågor/förtydliganden.)