Hjuviks AIK har en ny huvudsponsor som stöttar klubbens ambitioner om att rusta upp sin hemmaplan, och kommer att synas på alla ljusblå matchtröjor. Det är inte vilken sponsor som helst – utan en av Sveriges absolut största artister – med bakgrund som pojklagsspelare i klubben.
Hjuviks AIK har stora visioner kring vad de vill göra med sin hemmaplan, med arbetsnamnet Hästeviksvallen.
Tidigare har Torslanda-Öckerötidningen [20240330] rapporterat om hur fotbollsklubben hoppas kunna anlägga konstgräs på sin huvudplan, samt utveckla anläggningen i stort, med bland annat nytt klubbhus och ny föreningslokal, och anläggandet av utegym, bouleplaner och nya gräsytor.
Nu släpper den ljusblå klubben nästa bomb: Man har nämligen gjort klart med en ny huvudsponsor, som kommer att synas på bröstet på matchtröjorna, nämligen ”21:47”.
Säger de siffrorna er ingenting?
Det är en av Nordens största artister, Hjuvikssonen Victor Leksell, som gömmer sig bakom sifferkombinationen.
– Hjuviks AIK är en klubb som ligger mig varmt om hjärtat, jag har själv varit aktiv i klubben och engagemanget de lägger ner i Hjuvik är ovärderligt. Jag hoppas att fler företag och privatpersoner resonerar som jag, så att klubben får möjlighet att göra de nybyggnationer och renoveringar av sin anläggning som så väl behövs, säger Victor Leksell till Torslanda-Öckerötidningen.
Han utvecklar sitt resonemang om varför han har valt att gå in och sponsra Hjuviks AIK ekonomiskt:
– Jag tycker det är dags att ungdomarna i området får en riktig anläggning att få utvecklas på och en plats att umgås med kompisar. Platsen har sett likadan ut sen jag satte min fot där som femåring. Det är dags för förändring!
Vad betyder klubben och dess verksamhet för dig personligen?
– Hjuviks AIK-tröjan är den första fotbollströja jag fick bära och den första föreningen jag tillhörde. Jag uppskattar verkligen det nya initiativet från ledningen som tar tag i att rusta upp gamla Hästeviksvallen.
Har du några minnen från din tid i klubben som särskilt sticker ut?– Det skulle nog vara när jag fick min första matchtröja som 6-7-åring och sov i den första natten… Eller min cykelspark i en match mot Sävedalen!
Är scenkläderna inför den kommande turnén i Norden satta i och med det här?– Haha! Det är inte alls omöjligt att matchtröjan dyker upp någonstans här i Sverige i sommar på någon scen, säger Victor Leksell.
I slutet av maj ger sig Victor Leksell ut på en lång turné som sträcker sig ända fram till mitten av november och förutom ett flertal spelningar i Sverige, även tar honom till Danmark, Norge och Finland. Den första konserten äger rum i Scandinavium den 31 maj. Kanske blir det där den nya Hjuviks AIK-tröjan gör scendebut?
I slutet av maj hoppas också Hjuviks AIK få ett positivt slutbesked från Göteborgs Stad.
Kristian Torsson i Hjuviks AIK:s styrelse är förstås oerhört glad över att Torslandas överlägset största popstjärna hjälper sin moderklubb.
– Victor går inte bara in med pengar i det här projektet, han är även en oerhört fin förebild för unga tjejer och killar i Hjuvik, säger han.
Hur mycket pengar Victor Leksell går in med är hemligt, men för att kunna genomföra alla projekt som klubben har planerade är de i behov av fler privata aktörer och företag som hjälper till.
Bättre publicitet än att få Victor Leksells 21:47 på matchtröjorna går knappast att drömma om.
– 21:47 ska tryckas på alla tröjor, från de yngsta till seniorerna. Det kommer ske över tid då vi inte kommer kunna köpa in nya tröjor till alla direkt. Men så fort ett nytt lag ska ha tröjor så kommer de tryckas med 21:47-loggan, säger Kristian Torsson.
Men vad är egentligen 21:47?
I en intervju med Dagens Industri 2021 har Victor Leksell berättat att det är ett så kallat ”änglanummer” som står för: ”Någon som arbetar från själ och hjärta och som jobbar för andra.”
Går man in på sociala medier ser man att Victor numera använder sifferkombinationen som något av ett alias, bland annat på Instagram och YouTube.
21:47 är även namnet på hans egen underetikett till skivbolaget Sony Music Sweden.