Få Torslandabor har möjlighet att cykla till arbetet inom en kvart, ett ideal som hämtats ur stadsplaneringsbegreppet 15-minutersstaden. Vi frågade Miljöpartiet i Göteborg, som vill omvandla Göteborg i enlighet med principen, hur de möjligheterna ska kunna bli verklighet i Torslanda.
De senaste åren har begreppet 15-minutersstaden blivit allt vanligare. Idén bygger på att arbete, nöje, service och omsorg ska finnas tillgängligt max 15 minuter från ens bostad om man reser hållbart, det vill säga åker kollektivt, promenerar eller cyklar. Idén har slagit rot på allvar på flera platser runt om i världen, även i Sverige, när det handlar om stadsplanering. Att begreppet slog igenom på allvar går att härleda till Paris, där konceptet fick sitt stora genombrott när borgmästaren gjorde 15-minutersstaden till en valfråga.
Här i Sverige har Statistiska Centralbyrån nyligen undersökt cykelavståndet mellan hem och arbete i samtliga stads- och kommundelar i landet, med utgångspunkt i idén om 15-minutersstaden. Enligt SCB, som analyserat kartdata, har nästan en tredjedel av svenskarna möjlighet att cykla till jobbet på 15 minuter.
När vi zoomar in på Göteborg och i synnerhet Torslanda märker vi dock att flera av områdena i Torslanda ligger i botten av statistiken för Göteborgs Stad. Allra lägst i hela staden ligger Björlanda, där endast två procent av invånarna kan cykla till jobbet på en kvart, tätt följt av Hjuvik där endast tre procent kan göra det.
Högst möjlighet i Göteborg att cykla till jobbet inom 15 minuter har anställda i Olofshöjd (60%), Fogelbergsparken Vasastan (60%), delar av Haga (58%), delar av Johanneberg Chalmers (58%) med flera.
Miljöpartiet i Göteborg skriver på sin hemsida att man vill omvandla Göteborg så att det är max 15 minuter att gå eller cykla till den mesta servicen och de flesta aktiviteter, med inspiration från Paris 15-minutersstad.
I stället för att bygga nya transportlösningar i en växande stad, vill Miljöpartiet att resebehovet minskar i Göteborg.
Torslanda-Öckerötidningen skickade några frågor till Miljöpartiet i Göteborgs gruppledare, Karin Pleijel, kommunalråd med ansvar för stadsmiljö och trafik i det rödgröna styret, med anledning av utmaningarna att resa hållbart inom 15-minutersstadsprincipen för många Torslandabor.
Med de utmaningar för cykelpendlandet som SCB:s undersökning redovisar i Torslanda, vad vill Miljöpartiet se för hållbara pendelreselösningar för Torslandaborna?
– Det är viktigt att alla göteborgare kan resa effektivt och hållbart. Vi vill ge Torslandaborna en möjlighet att välja det som fungerar smidigt i deras vardag. Det är också viktigt att vi underlättar för fler att välja hållbara resealternativ.
– Vilka resesätt som är attraktiva beror bland annat på avståndet, och med elcykeln har möjligheten att pendla längre sträckor ökat. För många är alternativet med kollektivtrafik mest rimligt, inte minst under den mörka och blöta årstiden och kollektivtrafiken behöver förstärkas.
Karin Pleijel menar att kollektivtrafiken är ett smart sätt att resa då många ryms i ett fordon som tar betydligt mindre plats och inte skapar trängsel som om alla åker i var sin bil. Kollektivtrafiken är både yteffektiv och klimatsmart, och är ett ansvar för Västra Götaland och Västtrafik. Enligt Karin Pleijel pågår ett arbete med att förstärka trafiken på sträckan. Nästa år kommer trafiken på Hisingen köras med bussar med mer kapacitet, till exempel längre bussar och fler dubbeldäckare, enligt henne.
Vilka konkreta åtgärder behöver göras i kollektivtrafiken i Torslanda?
– På längre sikt fortsätter kommunen och regionen att gå vidare med planerna för så kallad Metrobuss från Amhult. Det är ett koncept med kapacitetsstark kollektivtrafik som kan ta många resenärer, som ett “pendeltåg” på hjul. Planeringen för Torslanda tvärförbindelse kompletteras också med bättre infrastruktur för cykel och kollektivtrafik för att möjliggöra så mycket hållbara resesätt som möjligt. Denna förbindelse ökar möjligheten att cykla till exempel för de Torslandabor som jobbar på Volvo Cars.
När det gäller konceptet 15-minutersstaden vill Karin Pleijel slå ett slag för de hållbara resemöjligheter som gör det närmare att ta sig till rekreation i naturområden i stadsdelen:
– Cykelsatsningar lokalt i Torslanda är också viktigt för att fler ska välja cykeln i närområdet. Det planeras för att bygga en gång- och cykelbana längs Lillebyvägen mellan Sävviken och Sillvik på 2,5 kilometer. Sträckan är identifierad som en saknad länk i det övergripande cykelnätet och syftet är att öka framkomligheten och tillgängligheten samt skapa en säkrare trafiksituation för fotgängare och cyklister, inte minst för de som vill cykla till Sillviksbadet, avslutar hon.