Överfulla bussar som lämnar passagerare kvar på hållplatsen. Det är en verklighet för pendlare in mot centrala Göteborg under rusningstrafiken mellan klockan 07 och 08 på vissa turer av linje X1 i Torslanda.
– Det behövs större turtäthet på linjen, säger busspendlaren Marie Blåberg.
På Facebooksidan Grannar i Torslanda vittnar många Torslandabor om överfulla bussar in mot Göteborg City i rusningstrafiken på morgonen. Värst är trängseln mellan klockan 7–8 på morgonen.
Torslandabon Marie Blåberg publicerade i förra veckan två inlägg på Grannar i Torslanda där hon uppmanar bussresenärer att anmäla till Västtrafik när bussarna är överfulla. Problemet är inte bara att folk tvingas stå, utan att vissa inte ens kommer på bussarna för att de ofta fulla redan när de kommer till hållplatserna Torslanda torg, Nordhagsvägen eller Torslandakrysset och att resenärer där nekas tillträde.
Enligt andra i personer i kommentarstrådarna till Maries inlägg existerar samma problematik i rusningstrafik på linjerna Svart Express och Röd Express.
Marie Blåberg åker X1 tre till fyra dagar i veckan. Hon åker då mellan hållplatserna Lönnrunan och Lindholmen. Enligt henne har problemen funnits åtminstone hela det här året, och i viss utsträckning sedan kollektivtrafikåkandet kom i gång på allvar igen efter Covid.
– Jag hoppar på vid andra hållplatsen, så jag har nästan garanterad sittplats. Det är inget större problem för mig, bortsett på att jag får ha träningsväska, ryggsäck och eventuellt annat bagage i en pyramid i knäet. Men jag tänker på alla ungdomar som hoppar på, eller inte ens får plats på bussen, mellan Torslanda Torg och Amhult. Man ser att vissa har panik i blicken. Det kan vara av trängseln eller av att riskera att komma för sent till skolan. Det funkar inte att ta en tidigare buss heller, eftersom de också riskerar att vara fullsatta eller försenade, säger hon.
Enligt Västtrafiks presstjänst har man fått in 29 synpunkter från allmänheten om fullsatta fordon från alla hållplatser på linjernas sträckning under det senaste kvartalet.
Enligt Anders Kling, biträdande affärschef buss på Västtrafik, finns det vissa avgångar på linje X1 mellan klockan 07-08 som enligt statistiken har färre passagerare.
– Vi kan se i våra system att många reser in mot Göteborg på vissa specifika avgångar. Om man har möjlighet att exempelvis välja någon av avgångarna 07:12, 07:26 eller 07.37 finns det mer plats, säger han.
Västtrafik medger att de har haft kapacitetsproblem på sina Expresslinjer under en längre tid, men att de hela tiden ser över vad som går att göra för att förbättra problemet. Man uppger att man förstärker linjerna i den mån man kan.
– Vi gör allt vi kan för att våra resenärer ska drabbas så lite som möjligt. Det genom att köra med större fordon och förstärka trafiken i den mån vi kan. Detta arbete tar tid att genomföra och är kostsamt då det kräver inköp av fordon och rekrytering av fler förare. Utrymmet i de centrala delarna av Göteborg är begränsat, vilket medför att trafiken måste planeras så att vi inte står i vägen för varandra, säger Anders Kling.
Marie Blåberg har fått liknande svar från Västtrafiks kundtjänst ett antal gånger de senaste månaderna. Hon undrar varför problemet med överfulla bussar och passagerare som inte får plats på linje X1 fortlöper.
– Jag tycker synd om förarna. De kan inte göra något. De trycker in folk så gott det går, säger hon.
Hon ifrågasätter de överfulla bussarna även ur en säkerhetsaspekt. En förinspelad röst i bussarna brukar ofta uppmana passagerarna att använda bältet på många av turerna som trafikerar Torslanda. Något som faller platt när resenärer tvingas stå upp i gångarna.
Det finns också exempel på när civilklädda poliser har gett passagerare på linje 100 mellan Borås och Göteborg böter på 1 500 kronor för att inte ha använt säkerhetsbältet i bussen, i augusti 2022.
– Säkerheten ombord för våra resenärer är en högt prioriterad fråga både för oss och våra trafikföretag. Det finns inget lagstadgat förbud mot stående passagerare och fordonen är godkända för stående resenärer. Enligt Transportstyrelsens regler är det tillåtet att stå upp om samtliga sittplatser är upptagna. Detta för att resenärer inte ska bli kvarlämnade, säger Anders Kling.
Göteborgs Stad och Öckerö kommun ser kollektivtrafiken som en av de absolut viktigaste frågorna för att lösa den problematiska trafiksituationen med bilköer på flera olika ställen i Torslanda i rusningstrafik.
Västtrafik, Västra Götalandsregionen, Trafikverket, Öckerö kommun och Göteborgs Stad arbetar tillsammans för förbättrade hållbara förbindelser mellan Öckerö och Göteborg. Omställningen till mer hållbara resvanor ska ske på flera sätt, däribland genom ökat distansarbete som minskar resandet generellt, mer flexibla arbetstider som fördelar ut resandet till fler timmar, ökat kollektivresande, ökad cykelpendling och ökad samåkning.
– I grunden innebär omställningen att minska ensamresandet med bil under maxtimmarna på morgon och eftermiddag.
Men hur ska fler Torslandabor lockas att ta bussen när de i dagsläget inte ens kommer med vissa turer.
– Vi förstår att minskad trängsel är en viktig fråga för att få fler att vilja resa hållbart med oss. Vi jobbar med frågan på flera sätt, bland annat försöker vi köra med större fordon eller sätter in fler turer där det är möjligt. Vi ser också ständigt över planeringen av vår trafik och resandet in till och från Göteborg för att göra det så effektivt som möjligt.
Marie Blåberg är orolig för att situationen med trängsel och passagerare som inte kommer med bussen kommer få negativa konsekvenser i framtiden.
– Jag är rädd för att ungdomarna i Torslanda blir avskräckta av att åka buss av det här. Det riskerar att bli att de tar bilen så fort de skaffar körkort. Det är knappast bra ur varken ett miljö- eller köperspektiv, säger hon.