Efter att ha lanserat sitt hundgodis producerat på bohuslänska blåmusslor ska nu Alexander Evjenth och Johan Cederloo, med rötter i Torslanda, möta drakarnas dom i SVT:s draknästet. ”Vi har alltid pratat om att vi någon gång ska vara med”.
Alexander Evjenth och Johan Cederloo står bakom företaget Glufs som tillverkar hundgodis av blåmusslor från Orust. En resa som började för många år sedan, med lansering av godiset för lite mer än ett år sedan. Nu har duon från Torslanda och Grebbestad fått en plats i Svt:s draknästet.
Entreprenörskap har alltid varit en del av Alexanders och Johans DNA. Redan i tonåren spenderade de många timmar i Alex källare och skissade på affärsidéer. Det var också där de föll för den amerikanska versionen av Draknästet, och drömmen om att en dag få stå inför drakarna tändes. Nu är den dagen här.
– Vi har alltid pratat om att någon gång ska vi vara med och pitcha för drakarna, berättar Alexander.
Det var Alexander som fick syn på möjligheten att ansöka till Draknästet på SVT:s hemsida, bara några dagar innan ansökningsperioden skulle stänga. De slog sina kloka huvuden ihop och spelade in en ansökningsvideo på Johans kontor.
– Först fick vi beskedet att det var fullt. Men med kort framförhållning fick vi ett mail att vi kom med som reserver, så det var väldigt kul. Vi dygnade en helg och förberedde oss på alla typer av frågor som kunde komma, sen klev vi på tåget till Stockholm för inspelning, med oss hade vi vår främsta ambassadör, hunden Ridgebacken Zula.
Dagen med inspelningen var fylld av nervositet, och de försökte hantera den genom att springa en löprunda både på kvällen och på morgonen. Nervositeten släppte dock under själva inspelningen, och till och med deras ambassadör Zula lugnade ner sig och somnade under en del av processen.
Och hur gick det för er?
– Det får vi inte avslöja än, men man kan se det den 28e september.
Sedan lanseringen av deras företag för ungefär ett år sedan har de haft sin fulla uppmärksamhet på att etablera sig på den svenska marknaden. Nu är det dags för nästa steg, med fokus på att lansera i fler europeiska länder. För några veckor sedan tog de det första steget mot detta mål genom att lansera i Tyskland.