I förra veckan presenterades siffrorna från Socialstyrelsens brukarenkät om äldreomsorgen i Öckerö kommun. Trots prövningarna som covid-19-pandemin inneburit får hemtjänsten ett hundraprocentigt bifall vad gäller bemötandet inom hemtjänsten.
Socialstyrelsens enkäter om brukarnöjdhet i äldreomsorgen går årligen ut till samtliga kommuner i landet. I år gick de ut i slutet av mars och besvarades under ett par veckor från och med då. Relativt tidigt in i coronapandemin, men samtidigt efter att restriktioner som till exempelvis besöksförbud på landets äldreboenden hade införts.
När det gäller främst hemtjänsten får Öckerö mycket goda omdömen från sina brukare. Allra ljusast ser det ut vad gäller bemötande där 100 procent av brukarna har svarat att de är nöjda.
– Den där siffran är nog det mest positiva av allt. Personalen inom hemtjänsten har varit helt otroliga. Att de har fått brukarna att känna sig så väl omhändertagna trots alla hinder och påfrestningar som Corona inneburit är helt otroligt. Vi vet hur mycket personal kämpar och hur stressigt de har det. Ändå lyckas de göra det lilla extra. Det är fantastiskt kul, säger Sandra Svensson (M), ordförande i socialnämnden.
Öckerö kommun har också mycket bra siffror när det gäller förtroende för personalen inom hemtjänsten. Hela 99 procent av de svarande har stort förtroende. 94 procent av de svarande upplever att möjligheten att få kontakt med hemtjänstpersonalen är god, det är en ökning med fem procentenheter jämfört med 2019. När det gäller den upplevda tryggheten anser 95 procent att den är mycket god, en bra siffra, men det är ändå en minskning med två procentenheter jämfört med 2019.
– Vi tror att det kan hänga ihop med en allmän känsla av otrygghet i samhället till följd av coronapandemin. Det är olyckligt att siffrorna är lägre än året innan, men det är bra att det inte droppat jättemycket med tanke på förutsättningarna, säger Sandra Svensson.
Positiv helhetssyn
Helhetssynen på hemtjänsten i Öckerö kommun anses vara positiv av 95 procent av de som har svarat.
När det gäller särskilt boende/äldreboende har helhetssynen stigit från 80 till 88 procent som är positiva.
– Det känns bra med den uppgången. Det kanske hänger ihop med att vi öppnade ett nytt äldreboende, Södra Solhöjden, att helhetssynen ökade trots Corona och de förändringar som en flytt kan innebära.
Andelen brukare som är nöjda med bemötandet av personalen på de särskilda boendena är även det mycket högt. 96 procent av brukarna är nöjda med personalens bemötande.
Sociala aktiviteter
Andelen svarande som är mycket nöjda med de sociala aktiviteterna på äldreboendena är 72 procent, en uppgång med elva procentenheter jämfört med 2019.
– Det tycker jag är en av de bästa punkterna. Vi var tvungna att stänga ner mycket av dagverksamheterna och de rullande aktiviteterna på grund av pandemin. Men vi har haft många aktiviteter utanför boendena, exempelvis har musikskolan hållit konsert för de äldre och Röda korsets cykelpilotprojekt där de cyklat med de äldre har varit mycket lyckat. Här har civilsamhället verkligen ställt upp, precis som vår fantastiska personal. Det är glädjande.
Även andelen som är nöjda med maten och måltidsmiljön stiger. 88 procent är nöjda med maten 2020, jämfört med 71 procent 2019 och 65 procent 2018.
– Här gjorde vi en satsning 2019. Vi har bland annat bjudit in kostenheten till nämnden och de har även träffat de olika avdelningarna regelbundet. De boende har fått större inflytande över matsedeln och fler alternativ att välja på. Vi sköt även till 50 000 kronor för måltidsförbättringar och måltidsmiljön.
Mindre glädjande är att den upplevda tryggheten sjunker även på de särskilda boendena, precis som den upplevda ensamheten. Sandra Svensson tror att de två parametrarna hänger ihop.
– I början av pandemin var många äldre av naturliga skäl mycket oroliga för hälsan. Det framstod som att smittas av covid-19 innebar en dödsdom. Dessutom tvingades många till isolering med känslor av ensamhet, oro och otrygghet som följd.
Osäker svarsfrekvens
Svarsfrekvensen på Socialstyrelsens enkäter är relativt låga. När det gäller hemtjänstdelen har 48 procent av brukarna svarat i år. Medelsvarsfrekvensen i riket ligger ännu lägre, på 40 procent.
När det gäller särskilt boende-delen ligger svarsfrekvensen i riket på 38 procent. Siffrorna för Öckerö för 2020 anges som ”mellan 20-40 procent”. Att svaren är färre från särskilt boende är inte oväntat. Generellt är många som bor där i fysiskt dåligt skick, det kan handla om exempelvis demens eller åldersrelaterad problematik som gör det svårt att fylla i enkäterna. I vanliga fall får de brukarna vanligtvis hjälp av sina anhöriga, men besöksrestriktionerna har satt stopp för det under 2020. Personalen ska inte heller hjälpa de äldre att fylla i uppgifterna då brukarna står i beroendesituation till personalen.
– Det är omöjligt att säga att det är så här som undersökningen visar som alla boende känner, på grund av osäkerheten kopplad till svarsfrekvensen. Vi använder siffrorna som en fingervisning om vad vi särskilt behöver arbeta med framöver, säger Sandra Svensson.