En väl fungerande och attraktiv kollektivtrafik är en nödvändighet i en modern storstad. Turtäthet, snabbhet och komfort är viktiga beståndsdelar. Torslanda tillhör Göteborg, men utmaningarna för kollektivtrafiken påminner mycket om de som finns i kranskommunerna. De allra flesta Torslandabor tycks vilja ha en snabb och effektiv kollektivtrafik. Direktbussar till centrala staden, till Lindholmen och till Volvoområdet är återkommande önskemål. Förr i tiden, på exempelvis 1990-talet, stannade de direktbussar som fanns på befintliga hållplatser mellan Hornkamsgatan till Torslandakrysset för att sedan utan stopp gå in till Nils Ericsonsplatsen. Nu verkar kollektivtrafikstrategin för framtiden, vid 2035, göra gällande att kollektivtrafikresenärerna i Torslanda kommer att behöva vänja sig vid att oftare byta buss i Amhult. Det här är inte hundraprocentigt bekräftade uppgifter. Men de har cirkulerat under en tid. Mycket kan dock och kommer säkert hända under de kommande 16 åren.
För varje byte riskerar man tappa potentiella pendlare, bekvämlighet och besvärlig väderlek spelar in. Vid Amhult Resecentrum måste du idag ta dig ungefär 150 meter ut till leden för att byta till vissa linjer. Med risk att missa den anslutande bussen. Pendelparkeringen vid Amhult är dessutom fullbelamrad redan idag och svår att bygga ut ytterligare, även om det förmodligen går att hitta lösningar om man är kreativ. Kommer du till en full pendelparkering med bilen är risken stor att du fortsätter resan till din slutdestination med bil, istället för att ta bussen som du hade tänkt från början.
En annan förutsättning för god kollektivtrafik är att infrastrukturmöjligheterna går hand i hand med linjetrafikens utformning. Det pratas ofta om hur nya vägar riskerar att generera mer biltrafik – och så är det säkert. I Torslanda åker vi redan väldigt mycket bil.
Frågan är om inte kollektivtrafiken skulle ha lättare att locka fler resenärer bland de som kör bil idag om till exempel tvärförbindelsen användes på ett effektivt sätt även ur ett kollektivtrafikperspektiv?
Det samma gäller potentialen för att fler ska cykla. Ur min synvinkel finns gigantiska möjligheter för kollektivtrafiken och för cykelförespråkarna att utnyttja en tvärförbindelse. Cykelvägarna är inte utbyggda till Sillvik. En cykelväg längs tvärförbindelsen hade kortat resvägen avsevärt för cyklister till Volvoområdet och in till staden och för människor som på sommaren vill ut och bada i Sillvik. Kollektivtrafiken hade kunnat korta och snabba på resan till Volvo och centrala staden för åtskilliga tusentals boende i centrala Torslanda och södra Lilleby.