Veckans nummer skulle till stor del fokusera på ett scenario där Torslanda fortsätter att expandera kraftigt. Men en storbrand i ”Knipplas hjärta” och ett MP-utspel, som visserligen går att knyta till Torslandas framtid, satte käppar i hjulet för planeringen…
Ibland blir det inte som man har tänkt sig. Att det inträffar nyhetshändelser, tätt inpå deadline, som knuffar ut andra artiklar ur tidningen är ingen ovanlighet, men den här gången var det dels en tragisk händelse, på en ganska ”svårtillgänglig” plats i vårt utgivningsområde – och händelsen inträffade på kvällstid.
Torslanda-Öckerötidningens redaktion är liten. Vi har ingen nattdesk och ingen dygnet runt-redaktion. Men när rapporterna om att det brann på Knippla i tisdags kväll kom satte sig tidningens reporter Fredrik Helgesson i sin båt och åkte över. Väl på plats lyckats han fånga händelseförloppet med sin kamera och prata både med Vasile Codrescu som upptäckte branden och Marianne Skoglund som är ordförande i föreningen som förvaltar fastigheten.
I fastigheten fanns bostadslägenheter, en Coop-butik, bibliotek, öns postlådor och restaurangen Den glade knoden. En tragedi som berör hela ön – och hela kommunen. Som tur var kom ingen människa till fysisk skada.
En sådan här händelse sätter planeringen ur spel. Egentligen skulle ledaren den här veckan ha handlat om Torslandas expansion, med nybyggen och batterifabriker och mycket annat. Representanter från samtliga partier i Göteborgs kommunfullmäktige har uttalat sig om vad som behöver göras när det gäller ett fortsatt ”svällande” Torslanda. Men både artikel, politikerenkät och ledare i ämnet får vänta tills nästa vecka.
Samtidigt som min kollega Fredrik begav sig till Knippla, satt jag hemma i soffan och följde vad annan media rapporterade om händelsen på skärgårdsön.
Då publicerade Göteborgs-Posten en artikel med ett utspel från Miljöpartiet om att partiet vill skrota Nya Älvegårdsförbindelsen i Torslanda. Projektets kostnad har stigit från 189 miljoner kronor till 234 miljoner. Karin Pleijel (MP) säger till GP att ”det är fel väg att bygga fast oss i ett flera decennier långt bilberoende.”
Sedan tidigare har bland annat både stadsbyggnadskontoret och SDN Västra Hisingen slagit fast att tvärförbindelsen är en absolut förutsättning för att det ska kunna byggas i centrala Torslanda, Lilleby och Björlanda. Skulle tvärlänken fimpas betyder det att de tre etapperna i Skra Bro, där byggnation redan inletts, och som bland annat innefattar ett nytt kommunalt äldre- och omsorgsboende försätts i ovisshet. Samma sak gäller program för Centrala Torslanda med bland annat bostäder, förskolor och annan service.