Sommaren går mot sitt slut och för min del följer alltid det med ett visst mått av vemod. Halvt på skämt och halvt på allvar beskrev jag för en kompis höjden av livskvalitet som möjligheten att kunna sitta utomhus klockan 23:00 i kalsonger och t-shirt och lyssna på jazzfunk från 1970-talet. Kalsarikännit, kallar finländarna en närbesläktad aktivitet, eller kanske sinnesstämning.
Att det är varmt klockan 23:00 på kvällen en vecka eller två om året här i Sverige är trevligt för många av oss. Men visst gör rapporterna om global uppvärmning och smältande isar på Grönland att livsnjutet mattas en del.
I början på augusti släppte FN:s klimatpanel, ICPP, sin senaste klimatrapport. Den slog fast det som jag tror att de flesta av oss visste innerst inne, även om en förvånansvärt stor del av västvärldens befolkning ”hoppats” på något annat: ett otvetydigt samband mellan människans utsläpp av växthusgaser och ökningen av den globala medeltemperaturen. Samt att det extrema väder vi ser redan idag i form av bland annat torka, bränder och översvämningar kommer bli än mer förekommande och extremt. Framtiden målas som mörk om vi inte gör något nu.
Och frågan är: vad vi har att förlora på att agera mer miljövänligt? Även om man nu tror att klimathotet är överdrivet finns det väl ingenting negativt med att utsläpp minskar, vatten och luft blir renare och skräpöar stora som Hisingen inte längre flyter omkring på världhaven.
Det som en övervägande majoritet av forskningen nu visar är att vi närmar oss så kallade tröskeleffekter med större risker och oåterkalleliga effekter. Exempel på tröskeleffekter är till exempel smältandet av Arktis istäcke och glaciärer, havsnivåhöjningar på en till två meter till år 2100 och att Amazonas börjar läcka mer koldioxid än den tar upp.
Som privatperson bör man förstås tänka på hur man agerar mer hållbart. En lagom dos klimatångest kan vi i den rika världen nog till mans ha råd att ha. Men vad som måste till är bilaterala samarbeten och lösningar, där de riktigt stora miljöbovarna inom industri, petroleumoch transport agerar. Och eftersom vi inte kan starta tidigare. Så gäller det att starta nu.