I Crewe – där skapas mästerverk

Denna ledare handlar om hur mitt arbete och ett av mina många intressen tagit mig runt i världen och nu hamnar vi i Crewe, en medelstor engelsk stad i grevskapet Cheshire.

Här i staden etablerades 1946 byggandet av bilar av märkena Rolls-Royce och Bentley i en gemensam fabrik. Hösten 2002 upphörde tillverkningen av Rolls:ar i Crewe och flyttades till Goodwood, sedan märket sålts till tyska BMW och Bentley till Volkswagen.

Fabrikerna i Crewe uppfördes ursprungligen under andra världskriget för tillverkning av Rolls-Royce berömda flygplansmotor, den 27 liter stora V12:an, Merlin. Därför såg fabrikskomplexet ut som vanliga bostäder från luften, ett kamouflage mot tyskt bombflyg.

Själv besökte jag staden å såväl yrkets som privata vägnar 1997 – artiklarna fick stor spridning och kom att publiceras i både lokala dagstidningar och nationella magasin. Den med ett motorhistoriskt intresse kommer nämligen inte runt bilmärken som Rolls-Royce och Bentley, så enkelt är det!

Allt hade börjat 1904 när flygpionjären Charles Stewart Rolls mötte mekanikern Frederick Henry Royce. Redan från början sattes målet högt – de skulle bygga världens bästa bil! Rolls fick dock inte uppleva så mycket av märkets sagolika framgångar. Redan 1910 blev han nämligen den förste engelske pilot som omkom i en flygolycka. Royce fick då axla ansvaret för ett märke, som blev synonymt med den yppersta kvalitet, vare sig det gällde bilar eller flygplansmotorer. Royce har ju blivit känd för uttalanden som: ”Strive for perfection in everything you do.” Och, det underfundiga: ”The quality will remain long after the price has been forgotten.”

Just flygmotorsektorn – startad 1914, samma år första världskriget utbröt – kom att bli både stor och lönsam.

År 1931 köpte Rolls-Royce konkurrenten Bentley, startat 1919, som kommit på ekonomiskt obestånd i och med 30-talsdepressionen. Walter Owen Bentley hade innan kriget, tillsammans med sin bror Horace Millner Bentley, sålt franska bilar.

W.O. trimmade även motorer, bland annat genom att ersätta gjutjärnskolvana med dito i aluminium – ett lätt material som gav mindre vibrationer och bättre värmeavledning.

Bentley designade bilen Bentley 3 Litre, vars motor var mycket avancerad för tiden med fyra ventiler per cylinder (först i världen) och dubbla tändstift. Bilen var ytterst pålitlig och vann 24-timmarsloppet i Le Mans 1924 och efterföljande modeller upprepade bedriften varje år mellan 1927 och 1930. Och racerförarna – The Bentley Boys – som rattade dessa bilbestar blev ett begrepp. De var välbeställda brittiska män som tävlade med Walter Owen Bentleys sportbilar under 1920-talet. Bentley Boys hade bilsporten som hobby men trots att de var amatörer fungerade de närmast som ett fabriksstall.

W.O. kom även att konstruera vad som brukar kallas världens sista roterande stjärnmotor, Bentley B.R. II, framdrivningskällan i exempelvis plantyper som Sopwith Camel och Nieuport.

I dag tillverkas enbart Bentleys i Crewe, men den gången för 24 år sedan när jag var där, byggdes även Rollsar i samma fabrik. Yrkesstoltheten bland de anställda satt i väggarna. Skickliga kvinnor och män visade hur lädret på rattarna syddes med dubbla nålar, hur kylarmaskeringen byggdes ihop för hand, hur intarsian gjordes till träinredningen… De byggde bilar som var så mycket mer än maskiner, de skapade legender.

Kommentarer

Kommentera artikeln!

Tyck till! Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver logga in med bank-id för att kommentera. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Torslanda-Öckerötidningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Mer från ledare/krönika

Om bostadsbristen Del II

Att Göteborg växer så det knakar kan inte ha undgått…

Blå himmel blues

För varje år som går så förstår jag det lite…

Trist med bostadsbrist

Onelinerns okrönt mästare, Ulf Lundell, lär en gång har sagt…

Se till källan, tiger

Militärövningen Aurora 23 pågår för fullt på marken, i luften…

Senaste nytt

Emelie till EM i ”På spåret”

Vi befinner oss på Ringöns vagnsdepå när en spårvagn, på…

Schröder i U17-EM

Sverige ställdes mot tufft motstånd i gruppspelet i Europamästerskapet: Frankrike,…

Stororder av eldrivna Volvolastbilar – största någonsin

Volvo Lastvagnar har tecknat en avsiktsförklaring med en av världens…

Sonderar terrängen för gårdsförsäljning

Gårdsförsäljning, att en alkoholproducent ska få tillstånd att sälja sina…

Ny nämnd har budget i obalans

Stadsmiljönämnden i Göteborg har stora hål i sin budget för…

Björkö kan få 400 nya bostäder till år 2040

Med sina knappa 1500 invånare är Björkö en udda fågel…

Om bostadsbristen Del II

Att Göteborg växer så det knakar kan inte ha undgått…

Campingen i Lilleby byter ägare och blir First Camp

Göteborgs Camping, eller Lilleby camping i folkmun, har 80 fullrustade…

Hemmavinst för Torslanda IK i derbyt mot Zenith

Matchen inleddes avvaktande från bägge håll. TIK skaffade sig ett…

Spara vatten i helgen

Göteborgs kommun kommer under helgen (26-28 maj) att koppla in…

Betelskolans nya lokaler invigda

Betelskolan på Hönö har fått nya lokaler för att husera…

Hönö IS gör en satsning för lokalsamhället

Hönö IS hade mark över vid gamla Heinövallen, men i…

Invigning av nya lokaler för Närhälsan Torslanda Rehabmottagning

Närhälsan Torslanda rehabmottagning invigdes av enhetschef och leg. fysioterapeut Jannis…

Spaden i marken för hyresrätter på Björkö

Björkdungen ska vid färdigställandet utgöras av 39 nya hyresrätter. Lägenheterna…

Tio år av livsviktigt givande

I maj 2013 byttes den gamla blodbussen ut mot en…