Vad är det egentligen som formar våra åsikter och värderingar? De flesta skulle nog säga att det i huvudsak rör sig om våra egna erfarenheter, uppfostran, utbildning och den information vi tar del av.
Men vad händer när informationen vi tar del av i olika medier skräddarsys efter vår redan befintliga världsbild, med hjälp av digitala algoritmer som gör allt för att vi hela tiden ska förlänga vår skärmtid?
Netflixdokumentären The Social Dilemma har rönt stor uppmärksamhet internationellt. Den har både hyllats och kritiserats. Här i Sverige har vissa kritiker kallat den för överdriven och beskrivit den som skrämselpropaganda. Och, visst, vissa av de dramatiserade delarna av dokumentären är minst sagt övertydliga, och det är ingen munter bild som målas upp av hur smartphones och sociala mediers inträde i våra liv har förändrat oss i grunden.
Andra har beskrivit dokudramat som en nödvändig väckarklocka i den sociala medier-slummer de menar att vi lever i, och hävdat att den är en av vår tids allra viktigaste filmer.
Jag tycker personligen att filmen är något som varje vuxen människa som använder sociala medier, eller vill förstå vår samtid, bör ta del av. Kanske i synnerhet om man har barn eller tonåringar. Det är just delarna om unga människors beroende av likes på sociala medier som tillhör filmens allra obehagligaste teman.
Att appar och sökmotorer samlar information om oss som sedan kapitaliseras är visserligen skrämmande, men förmodligen ingen nyhet för någon av oss som använder dem.
Det är de psykologiska delarna av dokumentären som dröjer kvar hos mig. Hur beroenden skapas. Hur filterbubblor vars innehåll hela tiden blir lite mer extremt och knuffar många människor i riktningar mot radikalisering och verklighetsfrånvändning som är den verkliga behållningen.
Filmen går bland annat igenom hur falska nyheter och konspirationsteorier gynnas i en modell där företag tjänar mer pengar på att budskapen är oreglerade än att innehållet granskas.
Men trots alla algoritmer och ettor och nollor är den riktigt skrämmande insikten av filmen att de negativa effekterna av vårt onlineliv, oavsett om det handlar om depression, självmord, radikalisering eller förnekelse av Covid-19, är konsekvenser av vi tycks vara beredda att slänga bort allt vi vet, bara för att få tillhöra en upplevd artificiell gemenskap.
The Social Dilemma (2020) är 94 minuter lång och finns tillgänglig på Netflix. Du bör nog se den.