I torsdags förra veckan drabbades passagerarfartyget Polstjernan av ett tekniskt fel och tappade styrförmågan när fartyget skulle lägga till vid Framnäs på Björkö. Fartyget började då driva i vinden och fick en grundstötning strax norr om färjeläget. Efter att ha fortsatt driva kom en fiskebåt till undsättning och kunde bogsera fartyget till Björnhuvudet på Öckerö.
Med avgångstid 11.49 från Kalvsunds färjeläge och ankomsttid 11.50 på Framnäs, Björkö, brukar resan på Öckerö kommuns enda vattenburna kollektivtrafikslinje vara rätt så händelsefattig. Men inte förra torsdagen. Och jag var ombord.
Vanligtvis trafikeras linje 296 som åker mellan Öckerö-Kalvsund-Björkö-Grötö av M/S Burö – en färja som för närvarande befinner sig på varv för att elektrifieras, något Torslanda-Öckerötidningen skrivit om tidigare. I stället är det ersättningsfärjan Windros som trafikerar linjen. Men även denna färja befann sig förra veckan på varv efter att starka vindar ett par dagar tidigare orsakat en olycka vid Grötö färjeläge som fått rederiet att ta Windros ur drift. Kvar återstod den 200 ton tunga M/F Polstjernan, fartyget som vanligtvis trafikerar skärgården för bland annat leverans av hantverkare och upphämtning av sophantering till framför allt Kalvsund och Grötö.
När Polstjernan lämnar Kalvsund 11.49 verkar allt fungera som normalt, färjan lägger loss och kör mot Framnäs. På grund av vädret håller färjan en sned kurs mot färjeläget och planen är att lägga i backen för att bromsa upp inför tilläggningen. Men så sker inte. På grund av ett tekniskt fel på manövreringsreglaget kan inte färjan få i växel utan åker rakt in i färjeläget.
Ombord befinner sig vid det här läget 15 passagerare och 2 besättningsmän. Flera av passagerarna faller omkull av smällen och en lätt känsla av chock och förvirring sprider sig ombord. Men de flesta tar det också med ro, ”Det är ju bara för skepparen att börja om och försöka igen”, tänker nog flera. Men snabbt märks det ombord att något är fel. Färjan fortsätter att driva och ner på däck kommer skepparen och skriker ”Drivlinan är av!”. De som då befinner sig ombord ser hur båten, som ökar i fart, är på väg rätt mot klipporna. Smällen är dock inte lika hård som den första mot färjeläget och med hjälp av bogpropellrarna, som fortfarande fungerar, kan fartyget snurras loss från klipporna.
Då skickar man ut ett nödanropp, eller distresscall – som det också kallas, till Sjöräddningen, som i sin tur går ut med meddelandet på VHF-bandet. Fiskebåten Rossö inser då att de är nära och kan svara på nödanroppet för att komma till undsättning. Vinden verkar vara på fartygets sida denna dag och för Polstjernan norr över, bort från klipporna. Rossö kan då påbörja bärgning och allt eftersom ansluter privatpersoner, räddningstjänst, sjöräddningen, kustbevakning och polis i räddningsarbetet. Bärgningen går bra och fartyget förtöjs vid kaj på Björnhuvudet, som vanligtvis används som landningshamn för fiskebåtar. Där kunde Sjöräddningssällskapet ta hand om de passagerare som fortfarande ville åka till Framnäs. Inga allvarliga personskador rapporterades från händelsen.
Men hur kunde det ske?
Enligt Håkan Samuelsson, enhetschef för båttrafiken i Öckerö kommun och ansvarig för den vattenburna kollektivtrafiken var det ett relativt litet tekniskt fel som orsakade att färjan fullständigt förlorade manövreringsförmågan.
– När personal från varvet kom för att titta till henne när hon låg vid Björnhuvudet hittade de felet nästan direkt och kunde återställa det på plats. Utan att gå in på det för tekniskt så kan man säga att det var en sprint som hade åkt ur. Det krävdes rejäla verktyg för att få tillbaka sprinten, det var inte bara något man kunde göra för hand. Men det är tydligt att en liten sak kan ställa till med stora problem.
Färjan blev snabbt servad av personal från Ö-varvet och båten lyftes för att inspektera om det fanns några skador som uppstått i samband med grundstötningen, vilket det inte hade. Efter godkännande från Transportstyrelsen kunde färjan tas i bruk bara timmar efter olyckan. Under tiden trafikerades linjen av ersättningsbåt som hyrdes in från Älvsnabben. För att motverka att liknande olyckor kan uppstå igen, har rederiet sett över sina rutiner och infört mer omfattande egenkontroller.
– Det som kommer göras är att vi ändrar rutinerna till att ha mer egenkontroller så att vi själva kan se så att allt sitter som det ska i manöverreglaget. Det som vi tar med oss från händelsen är hur bra våra rutiner faktiskt fungerade ombord och att det gick snabbt för personalen att följa de manualer vi har ombord för att hantera den här typen av situationer, avslutar Håkan Samuelsson, enhetschef och ansvarig för den vattenburna kollektivtrafiken i Öckerö kommun.
Läs mer: Passagerarfärjan Polstjernan driver utanför Björkö – motorhaveri