Håkan Samuelsson, vd på Öckerö Rederi AB, svarar på påståenden, rykten och frågor som inkommit till tidningens redaktion i samband med att personfärjan Windros tillfälligt ersätter färjan Burö i Öckerös vattenburna kollektivtrafik.
Inför det att färjan Burö, som vanligtvis trafikerar linje 296 i Öckerös vattenburna kollektivtrafik, skulle elektrifieras under perioden 15 augusti–15 december i år, fattade kommunen beslut om att hyra in ersättningsbåten Windros. Ett beslut som redan när det offentliggjordes ifrågasattes av vissa av de regelbundna passagerarna på turen.
Oron som vissa resenärer på sträckan kände inför Windros implementering på sträckan grundade sig bland annat i att fördäcket ombord är litet, vilket skulle komma att medföra besvär för personer med funktionsvariation och passagerare i behov av hjälpmedel så som rullatorer, rullstolar, permobiler. Den mindre ytan innebär också reducerad kapacitet vad gäller stuvning av exempelvis cyklar, barnvagnar och vagnar avsedda för matvaror.
Nu gör uppgifter till Torslanda-Öckerötidningen gällande att införandet av Windros har varit långt ifrån problemfritt.
Bland annat har det nämnts att Windros var i ett sådant skick att den hamnade på varv direkt när den kom till Öckerö och sedan fortsatte att hamna på varv i omgångar. Vidare hävdas det att flera turer med Windros har varit tvungna att ställas in, samt att bränslekostnaderna stigit i höjden då ersättningsfärjan Polstjernan kallats in.
Vi lät Håkan Samuelsson, vd på Öckerö rederi AB, svara på påståendena som inkommit till redaktionen. Håkan Samuelsson svarade på dem skriftligen via mail.
Hur många dagar har Windros legat på varv och i hur många omgångar?
”Windros har legat på varv i två omgångar, första gången två dagar och andra gången i tio dagar.”
Det ryktas om att den hamnade på varv direkt när den skulle sättas i trafik i Öckerö, stämmer det? I så fall varför?
”Windros togs över av Öckerö Båttrafik den 15 augusti. Efter cirka en veckas körning togs hon upp för kontroll, som en ren försiktighetsåtgärd. Inget fel noterades vid det tillfället.”
Stämmer det att Windros var med om en olycka vid Grötö när den ersatte Polstjernan som även den varit med om en olycka?
”Windros hade en incident vid Grötö som gjorde att hon behövde kontrolleras på varv med påföljden reparation. Polstjernan ersatte då Windros och senare hade Polstjernan den olycka som ni har rapporterat om tidigare.” [Torslanda-Öckerötidningen 230930, reds anm.]
Stämmer det att Windros behövde läggas på varv för att byta ut delar av gummirelingen?
”Nej, den främre fendern byttes ut mot en större men detta skedde inte vid varvet.”
Hur mycket har det kostat Öckerö kommun att hyra in Windros?
”Windros hyrs till en dagskostnad av 3800 kr sek + moms/dag.”
Hur många turer har uteblivit för Windros del? Hur många turer har i stället Polstjernan använts?
”Vår statistik bygger på dagar, inte antal turer. Sammantaget har Polstjernan ersatt Windros under 14 dagar.” [vid svarstillfället 231010, reds anm.]
Argumentet för att inte använda Polstjernan har varit att den 200 ton tunga fordonstransportsfärjan drar för mycket bränsle. Hur mycket extra utgifter har kommunen fått i bränslekostnader nu när Polstjernan fått ersätta?
”Västtrafik kräver ett reservfartyg varför det är budgeterat från årets start. Då kommunen budgeterade för att köra med Polstjernan i sex månader, (innan man kände till att det var möjligt att hyra ett fartyg av mindre format), innebär varje tur med Windros ett plusresultat, ur ett ekonomiskt och klimatmässigt perspektiv.”
Personer som kontaktat tidningen har vittnat om att de inte får ombord matvaror, som transporteras på vagnar vid veckohandling till de mindre öar som saknar livsmedelsbutik, ombord på Windros. Hur ser ni på det?
”Vi har kommunicerat via alla tillgängliga kanaler samt mött Grötö och Kalvsunds ö-råd för att förbereda invånarna på att det kommer bli en begränsad kapacitet under perioden då Windros trafikerar. Vi har efter den första veckan sett att våra resenärer har anpassat sig och numera i allt större utsträckning använder sig av den, planerade, ökande trafikeringen med Polstjernan. Polstjernan går på onsdagar även till Framnäs vid kallelse samt på fredagar mellan 15–18 i trafik för att underlätta för våra resenärer. Vi har även noterat att rullstolar, barnvagnar samt de mindre ’pirrorna’ går utmärkt att ta med på Windros”.
Har färjan handikappanpassats?
”Färjan Windros är godkänd ur ett tillgänglighetsperspektiv.”