Efter år av namnkonflikt tvingas den ideella hembryggarföreningen på Hönö att häva varumärkesregistreringen ”Hönö Ölagille” samt betala en kvarts miljon i rättegångskostnader efter att Patent- och marknadsdomstolens beslut fallit till fördel för Hönöbryggeriet, något sajten beernews.se var först att rapportera om. ”Som förening har jag inget emot dem – men det är när de blir kommersiella och gör intrång på mitt varumärke det blir problematiskt”, säger Hönöbryggeriets grundare Mats Hansson.
I november 2021 skrev Torslanda-Öckerötidningen om hur den ideella föreningen Hönö Ölagilles samarbete med den kommersiella ölproducenten Rörö öl orsakat en namnfejd bland ölbryggarkretsar i Öckerö kommun. Samarbetet skulle resultera i en öl som lanserades på Systembolaget med orden ”Hönö Ölagille” på etiketten.
Strax efter detta samarbete annonserades varumärkesskyddade en av Öckerö kommuns tre kommersiella producenter, Hönöbryggeriet, ordet ”Hönö” i kategorierna öl och bryggerier, samt alkoholfria drycker inom EU.
Det ledde fram till att Hönö Ölagille och Rörö öls första lansering på Systembolaget tillfälligt stoppades vilket tidningen även rapporterade om i slutet av 2021. Ordet Hönö ströks då från alla etiketter på Rörö öl/Hönö Ölagilles flaskor och det fortsatta samarbetet har skett utan att ordet ”Hönö” använts på flaskorna.
Samtidigt fördjupades namnkonflikten. Hönö Ölagille menar att de startade föreningen 2013 och Hönöbryggeriet menar att de startades 2014. Hönöbryggeriet registrerade figurvarumärket (logotypen ”Hönö Bryggeriet”) i december 2015.
Hönö Ölagille meddelade samarbetet med Rörö öl den 5 april 2021 och Hönöbryggeriet ansöker den 14 april 2021 om EU-varumärket ”Hönö”. Hönö Ölagille ansöker om att registrera ”Hönö Ölagille” 2 december 2021 hos patent- och registreringsverket, vilken träder i kraft mars 2022.
Hönöbryggeriet kräver då att Hönö Ölagille häver namnregistreringen och kräver samtidigt, enligt beernews.se, att föreningen ska avstå att använda ordet ”Hönö” i alla dess former, något Hönö Ölagille inte går med på. I stället går fallet till domstol.
Patent- och marknadsdomstolen meddelade i slutet av 2023 att det föreligger en förväxlingsrisk mellan de två namnen ”Hönö” och ”Hönö Ölagille” och att Hönöbryggeriet får rätt i frågan om att registreringen av varumärket ”Hönö Ölagille” ska hävas. I domen går det att läsa att ”Hönö Ölagille ska alltså ersätta Hönöbryggeriet för rättegångskostnad avseende ombudsarvode och ansökningsavgift med totalt 252 800 kr.”
Till beernews.se säger Thomas Jarlsmark, en av grundarna till Hönö Ölagille att ”Vår önskan är, och har hela tiden varit, samarbete med alla lokala aktörer inom ölbranschen. Gällande själva varumärket så har vi sett samexistens som en självklarhet och vi anser att ortnamnet Hönö tillhör alla dess invånare och entreprenörer. Vi tycker inte att man skall kunna hindra eller stänga ute någon från att använda ortens namn i något sammanhang.”
Mats Hansson tycker det är bra att domen kommit och konstaterat att det är hans företag som har rätt till ordet Hönö vid försäljning av öl men tycker det blivit olyckligt att det tagit så lång tid. Samtidigt menar han att det är viktigt att han står upp för sin rätt och sitt varumärke i detta fall.
– Jag har haft samarbete ihop med Hönö Ölagille tidigare och som ideell förening har jag inget emot dem – men det är när de blir kommersiella och gör intrång på mitt varumärke det blir problematiskt. De har ju vetat om att jag hetat Hönö och valt att försöka varumärkesskydda ”Hönö Ölagille” trots att det är förväxlingsbart. Nu gick det till domstol som konstaterade att jag hade rätt. Dessutom handlar det inte om något skadestånd eller ersättning till mig eller mitt företag. Det är bara att den förlorande parten betalar rättegångskostnaderna, trots detta så skrivs det på sociala medier som att Hönöbryggeriet får pengar. Men så är det inte – jag får inte pengar för detta, säger han till Torslanda-Öckerötidningen.
Du varumärkesregistrerade ordet ”Hönö” inom EU bara 9 dagar efter det att Hönö Ölagille och Rörö Öl meddelade sitt samarbete. Varför gjordes det så tätt inpå?
– Jag arbetar med en varumärkesbyrå och vi har pågående diskussioner hela tiden. Den här registreringen kom väl ungefär rätt i tiden. Jag har inget illa uppsåt med den, utan det handlar om att skydda mig själv och mitt varumärke. Jag hade även sedan 2015 innehavet av figurvarumärket Hönö, så detta var bara ett ytterligare steg i att varumärkesskydda mina produkter.
Vad är problemet med att det står flaskor från olika bryggerier med ordet Hönö på Systembolagets hyllor?
– Eftersom det blir förväxlingsbart kan det bli svårt för konsumenterna att se skillnad – vilket nu konstaterats i domstol. Hur ordet Hönö används är viktigt för mitt företag och varumärke. Det är inte bra om det förväxlas med någon annans, avslutar Mats Hansson.