Inom fem år kommer Torslanda med allra största sannolikhet vara mitt uppe i ytterligare en ansiktslyftning. Den största sedan områdena i, och omkring, Amhult började byggas. Flera gånger har vi skrivit om det Program för centrala Torslanda som sträcker sig från Amhults kyrka, via Torslandakrysset, längs Kongahällavägen upp till Torslanda Torg, men även innefattar Torslanda idrottsplats, och som nu närmar sig planstart eller planbesked i flera fall.
I nästa vecka förväntas byggnadsnämnden medge planstart för bland annat 400 nya bostäder längs Kongahällavägen. Bostadsutvecklaren Sverigehuset har under några år köpt flera befintliga fastigheter i den gamla ”Crawfordlängan” och i industriområdet längs Hangarvägen. I en artikel längre fram i tidningen berättar företagets vd, Anna Henriksson, om planerna. Bland annat att antalet lägenheter kan bli så många som 800 stycken. Det gäller bara de fastigheter som Sverigehuset planerar i området. Det finns fler aktörer som ligger i startgroparna. Bland annat planeras bostäder och en ny förskola där Kålhagen ligger idag.
Men det slutar inte där heller. Planerna för Skra Bro centrum är välkända. Ännu längre norr ut, i Nolvik, kan cirka 155 nya bostäder i form av flerbostadshus, radhus och fristående villor bli verklighet vid Hjälmavägen. Torslanda Torg och områdena kring Noleredsvägen står inför en rejäl omdaning.
I april 2020 nominerade idrott- och föreningsnämnden 105 miljoner kronor för en simhall i Torslanda, som då sades skulle kunna stå färdig 2024. Man nominerade samtidigt 75 miljoner kronor för en ishall i Torslanda för åren 2026-2028.
En förutsättning för att all den här nyproduktionen ska kunna genomföras är att tvärförbindelsen i Torslanda – Nya Älvegårdsförbindelsen – blir verklighet och löser trafikinfarkten längs Kongahällavägen, framför allt i rusningstrafik. Stadsbyggnadskontoret och trafikkontoret har tidigare angett att samråd för Nya Älvegårdsförbindelsen troligtvis kommer att inträffa under andra kvartalet 2022 (Torslanda-Öckerötidningen 211023). När det gäller alla övriga detaljer i ärendet har staden än så länge valt att hålla korten tätt, tätt intill bröstet i sin dialog med oss.
En sak som är viktig att komma ihåg i sammanhanget är dock att byggnation i Björlanda, Lilleby, centrala Torslanda, eller till och med stora delar av Amhult, inte har någon direkt inverkan på Göteborgs Stads olika ställningstaganden när det gäller trafiksituationen på Hjuviksvägen och framtidens förbindelser mellan Göteborg och Öckerö, så som det utretts av Trafikverket i deras åtgärdsvalsstudie. Där är det pendlingstrafiken under rusningstimmarna på vardagsmorgnar och eftermiddagar och den köbildning som uppstår på grund av det som har utretts.